Pracownicy bardziej ufają robotom niż swoim przełożonym
W badaniu wzięło udział 8370 pracowników, menedżerów i kierowników działów kadr z 10 krajów. Wynika z niego, że sztuczna inteligencja zmieniła relację między ludźmi i technologią w miejscu pracy, a także rolę działów kadr i ich kierownictwa w przyciąganiu, zatrzymywaniu i rozwoju wykwalifikowanych pracowników.
Coraz więcej AI w miejscu pracy
Wbrew powszechnym obawom o wpływ sztucznej inteligencji na stanowiska pracy, pracownicy, menedżerowie i kierownicy działów kadr na całym świecie coraz częściej mają do czynienia ze sztuczną inteligencją w swoich firmach, a wielu z nich przyjmuje ją z zadowoleniem i optymizmem.
Sztuczna inteligencja staje się w przedsiębiorstwach coraz powszechniejsza − z jakiejś formy tej technologii korzysta już 50% pracowników. Dla porównania, w 2018 roku było to tylko 32%.
Pracownicy w Chinach (77%) i Indiach (78%) mają do dyspozycji sztuczną inteligencję dwukrotnie częściej niż ci we Francji (32%) i w Japonii (29%).
Pracownicy raczej zadowoleni z AI
Większość (65%) pracowników z optymizmem, entuzjazmem i wdzięcznością przyjmuje robota jako swojego współpracownika, a prawie jedna czwarta twierdzi, że ich relacja ze sztuczną inteligencją w miejscu pracy jest „przyjacielska” i „przynosi im satysfakcję”.
Z największym entuzjazmem podchodzą do sztucznej inteligencji pracownicy w Indiach (60%) i Chinach (56%).
Na kolejnych miejscach w tym zestawieniu znalazły się Zjednoczone Emiraty Arabskie (44%), Singapur (41%), Brazylia (32%), Australia/Nowa Zelandia (26%), Japonia (25%), Stany Zjednoczone (22%), Wielka Brytania (20%) i Francja (8%).
Mężczyźni oceniają sztuczną inteligencję w miejscu pracy bardziej pozytywnie, niż robią to kobiety; z optymizmem podchodzi do niej 32% mężczyzn i 23% kobiet.
Nowa rola działów kadr
Coraz częstsze wdrażanie sztucznej inteligencji w firmach ma znaczny wpływ na sposób interakcji między pracownikami i ich przełożonymi.
Zmienia to tradycyjną rolę działów kadr i ich kierownictwa:
- 64% ludzi miałoby większe zaufanie do robota niż do swojego przełożonego, a połowa poprosiłaby o radę robota, a nie swojego menedżera;
- Najwięcej pracowników ufa w większym stopniu robotom niż kierownictwu w Indiach (89%) i Chinach (88%). Kolejne kraje w tym rankingu to Singapur (83%), Brazylia (78%), Japonia (76%), Zjednoczone Emiraty Arabskie (74%), Australia/Nowa Zelandia (58%), Stany Zjednoczone (57%), Wielka Brytania (54%) i Francja (56%);
- Do sztucznej inteligencji, a nie do przełożonego zwróciłoby się więcej mężczyzn (56%) niż kobiet (44%);
- 82% ludzi uważa, że roboty wykonują pewne zadania lepiej niż ich przełożeni;
- Na prośbę o podanie konkretnych czynności ankietowani odpowiedzieli, że roboty są lepsze w dostarczaniu obiektywnych informacji (26%), przestrzeganiu harmonogramów pracy (34%), rozwiązywaniu problemów (29%) i zarządzaniu budżetem (26%);
- Zapytani o sprawy, z którymi menedżerowie radzą sobie lepiej niż roboty, pracownicy jako trzy główne aspekty wymienili rozumienie ich uczuć (45%), szkolenia (33%) i budowanie kultury pracy (29%).
AI wzmacnia konkurencyjność firmy
Sztuczna inteligencja dopiero zaczyna wpływać na środowisko pracy. Aby wykorzystać najnowsze rozwiązania oparte na tej technologii, przedsiębiorstwa muszą skupić się na jej uproszczeniu i zabezpieczeniu.
W przeciwnym razie ryzykują, że pozostaną w tyle:
- 76% pracowników (i 81% kierowników działów kadr) uważa, że trudno jest dotrzymać kroku zmianom technologicznym w środowisku pracy;
- Pracownicy chcieliby, aby korzystanie ze sztucznej inteligencji było prostsze; domagają się lepszych interfejsów użytkownika (34%), szkoleń w zakresie najlepszych procedur (30%) i narzędzi spersonalizowanych pod kątem ich zachowań (30%);
- Najważniejsze obawy powstrzymujące pracowników przed korzystaniem ze sztucznej inteligencji w pracy to bezpieczeństwo (31%) i ochrona prywatności (30%);
- Cyfrowi tubylcy z pokolenia Z (43%) i milenialsów (45%) mają większe obawy o ochronę prywatności i bezpieczeństwo w pracy niż przedstawiciele pokolenia X (29%) i powojennego wyżu demograficznego (23%).
Nowa definicja relacji człowiek-maszyna
− Najnowsze rozwiązania z obszaru automatycznego uczenia i sztucznej inteligencji szybko stają się standardem, co powoduje olbrzymie zmiany w interakcjach ludzi z technologią i ich współpracownikami. Z naszego badania wynika, że relacja między ludźmi i maszynami w pracy jest definiowana na nowo − powiedziała Emily He, wiceprezes Oracle, dyrektor działu Human Capital Management Cloud Business Group.
Nie ma przy tym jednego, uniwersalnego sposobu na sprostanie tej zmianie, dodała wiceprezes Oracle.
− Przedsiębiorstwa muszą współpracować ze swoimi działami kadr, aby spersonalizować podejście do wdrażania sztucznej inteligencji i spełnić zmieniające się oczekiwania swoich zespołów na całym świecie – podkreśla Emily He.
Więcej informacji: https://www.facebook.com/Oracle/videos/726922937772002/