Horyzonty Bankowości 2019. Rekomendacje w zakresie etyki
Prezentacja założeń Rekomendacji odbyła się podczas Horyzontów Bankowości, gdzie jedna z sesji poświęcona była etyce w finansach.
– Nie wszystkie banki działające w Polsce mają możliwość korzystania z doświadczeń i know-how największych instytucji finansowych w Europie, dlatego zdecydowaliśmy się przygotować dokument, który byłby uniwersalny dla całego środowiska – mówiła Marta Jedlińska z Komisji Etyki Bankowej przy ZBP. – Nie chcemy aby Rekomendacja była statyczna, ale zależy nam, by ją aktualizować o nowe ciekawe przykłady, które pojawiają się w codziennej działalności bankowej.
Czytaj także: Czego potrzebuje współczesny klient?
Etyka i dobre praktyki
Rekomendacja zawiera kluczowe elementy budowania kultury etycznej w banku, a także czynniki warunkujące efektywność szkoleń etycznych. Znaczącą część dokumentu stanowią załączniki, które zawierają przykłady dobrych praktyk oraz kazusy etyczne.
– 17 zaprezentowanych przykładów pochodzi z praktyki banków i dobraliśmy je według różnorodności zdarzeń, z jakimi spotykają się ich pracownicy – podkreśliła Marta Jedlińska. – Przykładowych kazusów jest z kolei 41, a każdy z nich zawiera opis sytuacji, stanowisko Komisji Etyki Bankowej, a także podstawę rekomendacji postępowania wynikającą z konkretnego punktu Kodeksu Dobrych Praktyk.
Rekomendacja – podobnie, jak ramowy program szkolenia z zakresu etyki – została bowiem opracowana w oparciu o treść Kodeksu Etyki Bankowej, którego elementem jest właśnie Kodeks Dobrych Praktyk. Natomiast Kodeks Etyki Bankowej stanowi zbiór zasad postępowania związanych z działalnością banków, które odnoszą się do samych instytucji, osób w nich zatrudnionych oraz osób, za których pośrednictwem banki realizują swoje zadania.
Czytaj także: Horyzonty Bankowości 2019. Czy nadchodzi czas egoistów?
Kultury nie da się zadekretować
Jak podkreśliła Marta Jedlińska, powodzenie programu budowy kultury etycznej zależy od wsparcia najwyższej kadry menedżerskiej banku, a także od wyznaczenia konkretnej osoby odpowiedzialnej za zarządzanie kwestiami etycznymi i jej usytuowanie w organizacji.
– Pamiętać jednak należy, że kultury etycznej nie da się „zadekretować” uchwałą zarządu czy rady nadzorczej, a same szkolenia – przeprowadzone i zaliczone testem – również nie będą miały znaczenia dla działalności banku, jeśli w efekcie nikt nie będzie przestrzegał zaleceń – podsumowała Marta Jedlińska. – Kulturę etyczną buduje się bowiem latami i stanowi ona sumę codziennych zachowań zarówno władz banku, jak i jego pracowników.
Czytaj także: Horyzonty Bankowości 2019. Dokąd zmierza świat banków i bankowości?
Treść „Rekomendacji Komisji Etyki Bankowej przy ZBP w zakresie kształtowania kultury etycznej w bankach” opublikowana została na stronach Związku Banków Polskich, jednak załączniki dostępne są tylko dla członków ZBP.