RODO dla administracji: odpowiedzi na 27 najważniejszych pytań
To kolejny efekt pracy Grupy Roboczej ds. Ochrony Danych Osobowych powołanej w Ministerstwie Cyfryzacji. Jej zadaniem było powstrzymanie zjawiska tak zwanej RODO-paniki i przygotowanie odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w związku z przetwarzaniem danych osobowych w różnych sektorach. Tym samym powstały już przewodniki dla sektora ochrony zdrowia, branży FinTech, czy dla przedsiębiorców w związku z brexitem – publikowany dzisiaj przewodnik dla administracji jest już czwartym materiałem wydanym przez Grupę.
– Dzisiaj prezentujemy poradnik adresowany dla administracji, który powstał w wyniku pracy praktyków, tych którzy zajmują się ochroną danych osobowych w urzędach i obsługiwaniem obywateli – mówi minister Marek Zagórski. – To materiał na bazie ich doświadczeń i problemów, które wynikają z ich codziennej pracy. Staramy się tego typu opracowaniami wyjaśniać najważniejsze kwestie. Są tutaj precyzyjne odpowiedzi na 27 najczęstszych pytań. Liczymy, że ten materiał okaże się bardzo pomocy w pracy urzędników – dodaje.
Zobacz poradnik RODO dla administracji >>>
Przewodnik odpowiada na wiele istotnych pytań, między innymi na to dotyczące transmitowania online posiedzeń Rady Gminy, Rady Powiatu oraz Sejmików Województwa – wyraźnie stwierdza się w materiale, że nie tyle jest to dozwolone, ile konieczne, bowiem wiąże się ze spełnieniem obowiązku ciążącego na administratorze i zapewnieniu transparentności życia publicznego.
– Wdrażanie RODO jest jednym z codziennych problemów polskiej administracji w ostatnim czasie – mówi wiceminister Paweł Szefernaker. – Ważne jest, aby w urzędach odnaleźć balans pomiędzy stosowaniem wprost przepisów rozporządzenia, a codziennym funkcjonowaniem, tak żeby nie paraliżowało to pracy urzędów. Jestem pewien, że ten przewodnik, oparty na realnych pytaniach urzędników, będzie ważnym punktem odniesienia dla wiele stosujących te przepisy – dodaje.
Źródło: Ministerstwo Cyfryzacji