Ochrona danych i zrównoważony rozwój: 7 trendy dla biznesu na 2019 rok
Lata inwestycji w innowacje sprawiły, że klienci czują się zalewani i przytłoczeni nowościami, które pochłaniają zbyt dużo ich czasu i uwagi. Podczas gdy jeszcze kilka lat temu rzeczywiście pożądali ciągłych zmian i nowinek, teraz stawiają na prostsze i trwalsze rozwiązania, które dają poczucie sensu i zaangażowania. Większość klientów bardziej dba o to, jaki wpływ na nich i na społeczeństwo ma dana marka niż o sam produkt – takie wnioski płyną z najnowszej, dwunastej edycji raportu Fjord Trends przygotowanego przez firmę Accenture.
– Cyfryzacja jest obecnie wykorzystywana na tak szeroką skalę, że nie traktujemy jej jako nic nowego. Starając się osiągnąć większą harmonię w swoim życiu, ludzie ostrożniej dobierają produkty i usługi, które pragną wykorzystywać każdego dnia, decydując się na rezygnację z tych, które nie dostarczają im oczekiwanej wartości – komentuje wnisoki z raportu Benigno Ashley, dyrektor Fjord na Europę Środkową i Wschodnią.
– Nowe technologie mogą być skutecznie wykorzystywane do budowy zaufania pomiędzy firmami a ich klientami. Konsumenci oczekują spersonalizowanych doświadczeń oraz zaspokojania ich potrzeb w czasie rzeczywistym, ale równie ważne jest dla nich dzielenie wspólnych wartości oraz to, jak działania firmy wpływają na społeczeństwo i otoczenie. Dlatego wiele firm będzie musiało się zmierzyć z koniecznością zaprojektowania na nowo swoich produktów lub usług – mówi Jacek Borek, dyrektor zarządzający Accenture Technology w Polsce.
Oto siedem trendów, które według raportu Fjord Trends 2019 będą kształtować przyszłość biznesu, technologii i designu:
1. Cisza na wagę złota
Marki muszą znaleźć nowe sposoby na to, by dotrzeć do konsumenta, który poszukuje ciszy i spokoju we współczesnym, hałaśliwym świecie. Aby to osiagnąć, muszą radykalnie uprościć sposoby komunikacji z klientami oraz przykładać większą wagę do otrzymywanych od nich informacji zwrotnych. Jeśli firma chce uwagi i zaangażowania ze strony klientów, powinna w zamian zaoferować coś, co im trwale służy.
2. Zrównoważony „konsumpcjonizm”?
Klienci oczekują produktów i usług, które są przyjazne dla środowiska oraz realizują koncepcję zrównoważonego rozwoju i są gotowi odrzucić te, które nie spełniają tych oczekiwań. Kluczowym sposobem na to, by wyróżnić się na rynku, może stać się nie sam produkt, lecz wpływ, jaki wywiera na otoczenie.
3. Minimum danych
Brakuje zgody na linii klienci – organizacje co do wartości danych osobowych. Kluczem do osiągnięcia porozumienia może być transparentność. Organizacje powinny jasno komunikować, w jaki sposób wykorzystują powierzone dane oraz co klient zyskuje w zamian.
4. Mobilność jako ekosystem
Od elektrycznych hulajnóg po drony – wśród miejskich rozwiązań mobilnych każdy znajdzie coś dla siebie. Pochodzą one jednak od wielu dostawców, mają zróżnicowaną jakość i dają klientom fragmentaryczne doświadczenia. Nadszedł czas, by podjąć próbę uporządkowania rozdrobnionego systemu mobilności i połączenia go w jeden ekosystem.
5. Paradoks inkluzywności
Różnorodne potrzeby konsumentów stawiają przed firmami wyzwanie, w jaki sposób projektować dla wszystkich tak, by nikt nie został wykluczony. Warto porzucić tradycyjne podejście do ludzi jako homogenicznych grup definiowanych według kategorii demograficznych, a skupić się na wartościach, które łączą jednostki w grupy, bazując na ich stylu życia, motywacjach czy zachowaniu. Projektując usługi, marki powinny umiejętnie łączyć opinie jednostek z twardymi danymi.
6. Odyseja przestrzenna
Miejsca pracy i handlu detalicznego potrzebują cyfrowego przeobrażenia. Warto wykorzystać w tradycyjnej przestrzeni informacje o zachowaniach klientów w rzeczywistości wirtualnej. Dobrym przykładem jest Amazon, który uruchomił sklep stacjonarny wyłącznie z produktami, które otrzymały minimum cztery gwiazdki od klientów sklepu online.
7. Sztuczne realia
Żyjemy w świecie, w którym można kreować rzeczywistość. Mając na względzie możliwości zmiany twarzy i symulacji głosu, które pozwalają na tworzenie bardzo wiarygodnych syntetycznych realiów, firmy muszą nauczyć się, jak przekuć je w swoje atuty oraz jak odpowiednio zarządzać ryzykiem.
Źródło: Accenture