Raport Specjalny Bancassurance: Bancassurance – czy problemy ubezpieczonych nadal aktualne?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Mija już jedenaście lat od opracowania przez Rzecznika Ubezpieczonych raportu "Podstawowe problemy bancassurance w Polsce". W 2007 r. zwracano w nim uwagę, że interesy konsumentów korzystających z ochrony ubezpieczeniowej za pośrednictwem banku są narażone na wiele zagrożeń.

Jak obecnie wyglądają kontakty branży ubezpieczeniowej z klientami w tym kanale sprzedaży? Czy dzięki Rekomendacji U KNF udało się poprawić ochronę klientów i przeciwdziałać złym praktykom rynkowym? We wspomnianym raporcie, na podstawie obserwacji istniejącej wówczas praktyki, wymieniano takie problemy, jak dostarczanie niewystarczającej informacji klientom o ochronie ubezpieczeniowej, dobrowolność korzystania z ochrony, czy ma on wpływ na wybór ubezpieczyciela i czy ochrona ubezpieczeniowa jest dostosowana do jego potrzeb. Podnoszono też takie aspekty, jak sposób finansowania ochrony ubezpieczeniowej oraz czy bancassurance może naruszać konkurencję na rynku i w ten sposób szkodzić interesom konsumentów. Według informacji podanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń (PIU) – działającą od 1990 r. organizację samorządu branżowego reprezentującą wszystkie zakłady ubezpieczeń działające w Polsce. Po I kw. 2018 r. wartość polskiego rynku bancassurance wynosiła niemal 2,2 mld zł, z czego 1,7 mld zł stanowiła składka z ubezpieczeń na życie, a składka z ubezpieczeń majątkowych wyniosła niecałe 0,5 mld zł. Na rynku majątkowym w kanale bancassurance sprzedawane są przede wszystkim ubezpieczenia NNW, a na życiowym – polisy o charakterze inwestycyjnym. Jak mówi Marcin Tarczyński (Dział Marketingu i PR PIU) izba nie prowadzi statystyk związanych ze skargami, ale liczba skarg jest niewielkim ułamkiem liczby umów. Jak dodaje, zmiany regulacyjne były pisane z myślą o klientach i o lepszym dopasowaniu dla nich produktu ubezpieczeniowego oraz bardziej świadomego jego wyborze. Jeśli klient dzięki regulacjom może wybrać lepszy produkt, to dla ubezpieczyciela jest to tylko lepiej.

Na co skarżą się konsumenci?

Jak to wygląda z punktu widzenia Rzecznika Finansowego? Krystyna Krawczyk, dyrektor Wydziału Klienta Rynku Ubezpieczeniowo–Emerytalnego przypomina, że od 1 października 2018 r. wchodzą w życie przepisy ustawy o dystrybucji ubezpieczeń, implementujące do naszego prawa tzw. dyrektywę dystrybucyjną. Nadrzędnym celem tej regulacji jest wyrównanie i harmonizacja poziomu ochrony klienta, niezależnie od tego, w jakim kanale zawiera umowę ubezpieczenia. Tworzy ona mechanizmy, które zapewnią, że klienci będą mieli kontakt z uczciwym i profesjonalnym dystrybutorem ubezpieczeń. Powinien on postępować zgodnie z najlepiej pojętym interesem klienta, rzetelnie informując go o istocie oferowanego produktu, tak aby faktycznie otrzymał potrzebną ochronę ubezpieczeniową. W przeszłości były z tym problemy, czego najlepszym przykładem są tzw. polisy z UFK, których znaczna część była sprzedawana w bankach. Ma też nadzieję, że pod rządami nowych przepisów zjawisko tzw. misselingu zostanie istotnie ograniczone. Dziś z perspektywy Rzecznika Finansowego poważnym problemem jest oferowanie osobom starszym ubezpieczeń, które nie zapewniają im żadnej ochrony lub w bardzo ograniczonym zakresie. Najlepszym przykładem jest brak ankiet medycznych, które powinny być przeprowadzane przed przystąpieniem ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI