EDS raport: Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania Sprawozdanie z wykonania w roku 2016 zadań „Poznańskiego programu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2016–2020”
Przygotował Jędrzej Solarski, zastępca prezydenta miasta Poznania, przewodniczący zespołu ds. polityki prorodzinnej na lata 2016-2020
Opracowała Sylwia Rogacka, starszy specjalista ds. koordynacji programów polityki rodzinnej i form opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miasta Poznania
I Organizacja opieki nad dziećmi do lat 3 na terenie miasta Poznania – zwiększenie dostępności opieki nad dziećmi w różnych formach określonych w ustawie
Według stanu na 31 grudnia 2016 r. w Poznaniu funkcjonowały następujące placówki opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 wpisane do „Rejestru żłobków i klubów dziecięcych” oraz „Wykazu dziennych opiekunów”:
1) placówki publiczne, tj. 4 zespoły żłobków (ogółem 14 placówek), zapewniające 1262 miejsca opieki;
2) placówki niepubliczne, tj.:
- 89 żłobków zapewniających 2904 miejsc,
- 11 klubów dziecięcych, zapewniających 156 miejsc opieki
31 grudnia 2016 r. w „Wykazie dziennych opiekunów” wpisanych było:
1) 78 dziennych opiekunów zatrudnionych zgodnie z art. 8 ust. 1 pkt. 3 przez osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, zapewniających 390 miejsc opieki.
Liczba aktywnych niań zgłoszonych do ZUS w związku z zawarciem umowy uaktywniającej z rodzicem na koniec grudnia 2016 r. wynosiła ok. 400. Zakładając szacunkowo, iż każda niania zajmuje się przynajmniej jednym dzieckiem, to opieką niani na 31 grudnia 2016 r. zostało objętych 400 dzieci.
1. Żłobki miejskie
Miasto Poznań zapewnia opiekę dzieciom w wieku do lat 3 w 4 zespołach żłobków (ogółem w 14 placówkach) na łączną liczbę 1262 miejsca. W wyniku środków pozyskanych na tworzenie nowych miejsc opieki w ramach rządowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch” miasto Poznań w latach 2011-2012 uruchomiło 297 kolejnych miejsc opieki. W roku 2013, 2014, 2015 oraz 2016 miasto, w ramach rządowego programu, pozyskało środki na zapewnienie funkcjonowania tych miejsc (1 346 953 zł w roku 2013, 1 335 638 zł w 2014, 1 161 895 zł w 2015, 713 655,36 w 2016). Pozwoliło to na poprawę dostępności do placówek publicznych, a tym samym wpłynęło na umożliwienie większej liczbie młodych rodziców powrotu do pracy i godzenie obowiązków rodzicielskich z zawodowymi.
1a. Odpłatność za pobyt dziecka w żłobkach prowadzonych przez miasto
Zgodnie z uchwałą Nr XXVI/343/VI/2012 Rady Miasta Poznania z 7 lutego 2012 r. ze zm. w sprawie ustalenia wysokości opłaty za pobyt dzieci w żłobkach, dla których organem założycielskim jest miasto Poznań, w 2016 r. opłata za pobyt dziecka w żłobku ustalana była w relacji do kwoty bazowej, tj. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego i wynosiła:
- stawka podstawowa – 10,5% przeciętnego wynagrodzenia ogłaszanego przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za poprzedni kwartał (opłata stała wynosiła 442,99 zł miesięcznie – według stanu na 31.12.2016 r.).
Zapisy wyżej wymienionej uchwały dopuszczają również możliwość obniżenia opłaty stałej względem stawki podstawowej bądź zwolnienia z opłaty po spełnieniu niżej wymienionych kryteriów:
- zastosowanie stawki obniżonej o 30% – dla dzieci, których rodzice posiadają dochód poniżej 60% minimalnego wynagrodzenia za pracę na osobę w rodzinie (opłata stała wynosiła 310,09 zł miesięcznie – według stanu na 31.12.2016 r.),
- zastosowanie stawki obniżonej o 66% – w przypadku gdy do żłobka uczęszcza dwoje dzieci z jednej rodziny, a także: rodziców wychowujących dziecko niepełnosprawne, posiadających dochód poniżej kryterium dochodowego z pomocy społecznej na osobę w rodzinie oraz uczestniczących w programach aktywizacji zawodowej (opłata stała wynosiła 150,62 zł miesięcznie – według stanu na 31.12.2016 r.),
- zwolnienie z opłaty stałej – w przypadku gdy do placówki uczęszcza więcej niż dwoje dzieci z jednej rodziny.
Poniżej przedstawiono liczbę rodzin, które skorzystały z wymienionych ulg, w poszczególnych latach
- Placówki niepubliczne
W roku 2016 Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych dokonał 22 wpisów do „Rejestru żłobków i klubów dziecięcych”, w tym 21 wpisów dotyczących prowadzenia żłobka oraz 1 uprawniający do sprawowania opieki nad dziećmi w formie klubu dziecięcego. Według stanu na 31 grudnia 2016 r. liczba funkcjonujących placówek wpisanych do rejestru od stycznia 2016 r. wynosiła 22 (w tym 21 żłobków i 1 klub dziecięcy). Żłobki wpisane do rejestru w 2016 r. dysponują łącznie 722 miejscami, natomiast kluby dziecięce mogą łącznie zapewnić opiekę nad 16 dziećmi. Liczba niepublicznych placówek opieki nad dziećmi w roku 2016 w stosunku do roku 2015 wzrosła o 22%.
Placówki zlokalizowane są na terenie całego Poznania różnią się pod względem wielkości (najmniejsza obejmuje opieką 5 dzieci, największa przeznaczona jest dla 150 dzieci), rynek opieki nad dziećmi jest zatem zróżnicowany, co daje rodzicom możliwość wyboru odpowiedniej placówki zgodnie z indywidualnymi oczekiwaniami.
Zwiększenie liczby nowo powstających placówek, jak również zwiększenie liczby miejsc w placówkach dotychczas funkcjonujących, należy wiązać m.in. z możliwością otrzymania przez przedsiębiorców dofinansowania z budżetu miasta Poznania w ramach otwartego konkursu ofert. W związku z powyższym opieka instytucjonalna w żłobkach prywatnych staje się bardziej dostępna dla rodzica.
2a. Dofinansowanie miejsc w placówkach niepublicznych
W 2016 r. łącznym dofinansowaniem zostało objętych 1712 miejsc opieki w 59 placówkach niepublicznych, co oznaczało, że objęło ono około 84 % żłobków niepublicznych wpisanych do rejestru w okresie przeprowadzenia procedury konkursowej. Zapotrzebowanie na dofinansowanie określone zostało na poziomie 1800 miejsc. Na podstawie analizy zmian dokonywanych w rejestrze żłobków i klubów dziecięcych zaznaczyć należy, iż liczba wpisów do niego wzrasta w okresie ogłoszenia konkursu na dofinansowanie. Liczba dofinansowanych miejsc w 2016 r. wzrosła o 46% w stosunku do roku ubiegłego (1173 miejsc w 44 placówkach). Łączna suma dofinansowania w 2016 r. wynosiła 14 380 800 zł.
Miasto Poznań dofinansowuje miejsca w niepublicznych żłobkach funkcjonujących na terenie Poznania od 2012 r. w trybie art. 61 ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. z 2016 r., poz. 157). Podmioty, które otrzymują dofinansowanie na miejsca opieki nad dziećmi wyłaniane są, zgodnie z przywołanym artykułem, w otwartym konkursie ofert, z zastosowaniem przepisów ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2016 r. poz. 239 i 395). Kwota dofinansowania na jedno miejsce od 2012 r. corocznie wynosiła 400 zł. Na podstawie analizy ofert składanych w otwartych konkursach w poszczególnych latach ustalono, że kwota za opiekę nad dzieckiem w żłobku niepublicznym, mimo dofinansowania z budżetu miasta, nadal stanowiła znaczny wydatek dla budżetu wielu poznańskich rodzin. Wobec powyższego ustalono, że kwota dofinansowania do miejsca w żłobku prywatnym powinna kształtować się na takim poziomie, by rodzice korzystający z tego rodzaju placówki ponosili koszty w takiej samej wysokości, jak rodzice korzystający z usług żłobków samorządowych.
W porozumieniu zawartym 1 lipca 2015 r. pomiędzy klubem radnych Platformy Obywatelskiej, klubem radnych Sojuszu Lewicy Demokratycznej oraz Prezydentem Miasta Poznania ustalono w przedmiotowej sprawie, że kwota dofinansowania wynosić będzie 700 zł do miejsca opieki.
W odpowiedzi na ogłoszony 17 listopada 2016 r. konkurs wpłynęło 79 ofert, w tym na zadanie pierwsze 74 oferty oraz na zadanie drugie 5 ofert. Łącznie 5 ofert nie spełniło wymogów formalnych.
Placówki, które zawarły umowę z miastem na realizację zadania, a zwłaszcza podmioty, które realizują zadanie po raz pierwszy, potrzebują pomocy i nadzoru ze strony pracowników Urzędu Miasta Poznania w zakresie pojawiających się trudności w bieżącej realizacji zadania oraz sprawozdawczości obejmującej jego część finansową.
Wobec powyższego 30 maja 2016 r. Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UM Poznania zorganizował dla podmiotów, które zawarły z miastem umowę na organizację opieki nad dziećmi do lat 3 w formie żłobka, szkolenie z rozliczania dotacji udzielonych w ramach otwartego konkursu ofert na 2016 r.
W niektórych placówkach pozostają wolne miejsca, co powoduje, że podmioty otrzymują mniejsze środki finansowe zarówno z budżetu miasta Poznania, jak i ze strony rodziców dzieci. W związku z tym placówki napotykają na trudności dotyczące realizacji zamierzonych zadań zgodnie z przedstawionym w ofercie harmonogramem i kosztorysem.
Podmioty otrzymujące dofinansowanie zobowiązane były do zwrotu niewykorzystanych środków dotacji w trakcie realizacji zadania, które następnie mogły zostać rozdysponowane w wyniku kolejnych otwartych konkursów ofert. Niewykorzystanie miejsc w placówkach powodowane jest wieloma czynnikami, w tym m.in. większym zapotrzebowaniem na miejsca opieki w danej lokalizacji, renomą placówki, jakością świadczonych usług, potwierdzoną np. opinią rodziców korzystających z usług danej placówki, jakości i intensywności prowadzenia działań promocyjnych.
Wykorzystanie miejsc opieki w placówkach niepublicznych było najwyższe na koniec 2016 r. i wynosiło 97%.
Kwota dofinansowania na poziomie 700 zł przyczyniła się do obniżenia opłaty za pobyt dziecka w żłobku niepublicznym, umożliwiając tym samym wielu rodzicom skorzystanie z tej formy opieki nad nim. Rodzice ponoszą opłatę stałą za pobyt dziecka na takim samym poziomie jak w żłobku miejskim. Znaczna różnica zauważana jednak w zakresie opłaty za wyżywienie. Wyżywienie nie podlega dofinansowaniu z budżetu miasta Poznania.
Należy zaznaczyć, że od czterech lat notuje się coroczny wzrost środków finansowych przeznaczonych na wsparcie żłobków niepublicznych. Od 2012 r. liczba dotowanych miejsc w placówkach niepublicznych wzrosła prawie sześciokrotnie. Liczba żłobków, które korzystają z dofinansowania zwiększyła się z 12 w roku 2012 do 59 w roku 2016. Kwota dofinansowania wzrosła z 400 zł do 700 zł na dziecko miesięcznie.
2b. Punkt informacyjny dla przyszłych i obecnych przedsiębiorców oraz rodziców dzieci do lat 3
Pracownicy Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UM Poznania wykonujący zadania związane z nadzorem funkcjonowania placówek opieki nad dziećmi na bieżąco zajmowali się udzielaniem odpowiedzi na pytania (telefoniczne, pisemne, podczas spotkań konsultacyjnych) przyszłych i obecnych przedsiębiorców, a także rodziców dzieci.
Najczęściej udzielano informacji w następującym zakresie:
- „Rejestru żłobków i klubów dziecięcych”,
- wymagań w zakresie bezpieczeństwa przeciwpożarowego oraz lokalowych i sanitarnych, a także kwalifikacji kadry w placówkach opieki nad dziećmi do lat 3,
- zasad funkcjonowania żłobków miejskich oraz odpłatności w ww. placówkach,
- rekrutacji do żłobków publicznych oraz niepublicznych, z którymi miasto Poznań zawarło umowę na realizację zadania publicznego,
- dofinansowania miejsc w żłobkach niepublicznych oraz możliwości pozyskania środków finansowych na doposażenie bądź założenie placówki,
- zasad dotyczących przygotowywania ofert konkursowych,
- podstaw prawnych określających możliwość podjęcia pracy w charakterze dziennego opiekuna,
- przepisów regulujących zatrudnienie dziennego opiekuna,
- zagadnień prawnych oraz ich interpretacji w zakresie form organizacyjno-prawnych prowadzenia działalności gospodarczej, jak również warunków wykonywania działalności regulowanej.
Przedsiębiorcy zainteresowani złożeniem oferty w ramach ogłoszonych przez UM Miasta Poznań konkursów na realizację zadania publicznego w obszarze opieki nad dziećmi w 2016 r. mieli możliwość korzystania z pomocy pracowników Wydziału Zdrowia i Spraw Społecznych UM Poznania w zakresie wypełniania ofert składanych na realizację ww. zadania.
3. Dzieci oczekujące na przyjęcie do żłobków publicznych oraz niepublicznych dofinansowanych przez miasto Poznań
Niezaspokojone zapotrzebowanie w zakresie przyjęcia do żłobków miejskich na 31 grudnia 2016 r. wynosiło 580 dzieci (źródło: dane z czterech zespołów żłobków).
Na koniec 2015 r. liczba dzieci oczekujących do żłobków miejskich kształtowała się na poziomie 876 zgłoszeń. Liczba dzieci oczekujących w 2016 r. była niższa o około 100 zgłoszeń. Wskazana sytuacja związana jest z utrzymaniem dodatkowych miejsc w żłobkach prowadzonych przez miasto Poznań, uruchamianych od 2011 r. w ramach resortowego programu „Maluch” oraz dofinansowaniem miejsc w placówkach niepublicznych.
Należy zaznaczyć, że liczba dzieci oczekujących określana na podstawie zgłoszeń nie oznacza niezrealizowanego zapotrzebowania w danym czasie. Zazwyczaj zgłoszenie dziecka do żłobka dokonywane jest z pewnym wyprzedzeniem, stąd też podana liczba dzieci obejmuje również te zgłoszone do żłobka z zaznaczonym późniejszym terminem przyjęcia, tj. deklaracją korzystania z opieki w późniejszym czasie. Zwykle największa liczba miejsc zwalnia się w okresie letnim, ze względu na odejście najstarszej grupy wiekowej, która zostaje objęta edukacją przedszkolną.
Liczba oczekujących do placówek niepublicznych dofinansowanych przez miasto zarejestrowanych w systemie elektronicznego naboru na koniec 2015 r. wynosiła 185 dzieci, natomiast na koniec 2016 r. 536. Na powyższe wpływa czynnik demograficzny, ale przede wszystkim ekonomiczny (zwiększona kwota dofinansowania do 700 zł do miejsca opieki).
Wskaźnik średniego wykorzystania miejsc dofinansowanych kształtował się na poziomie 93,69 % (źródło: sprawozdania składane przez podmioty w związku z realizacją zadania publicznego).
- Dzienny opiekun
Nowelizacją ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 z 13 lipca 2013 r. rozszerzono katalog podmiotów mogących zatrudniać dziennych opiekunów, według wprowadzonego zapisu: „Dziennym opiekunem jest osoba fizyczna zatrudniana przez podmioty, o których mowa w art. 8 ust. 1 pkt 1 i 3, na podstawie umowy o pracę albo umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z przepisami Kodeksu cywilnego stosuje się przepisy dotyczące zlecenia” (art. 36 ust. 1).
Powyższy zapis pozwala na zatrudnienie dziennego opiekuna nie tylko przez gminy, lecz również podmioty sektora prywatnego: osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej.
Zgodnie z art. 46 ww. ustawy prezydent miasta prowadzi wykaz dziennych opiekunów. Podmioty, o których mowa w art. 8 ust.1 pkt. 3 ustawy, tj. osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej zatrudniające dziennego opiekuna mają obowiązek zgłaszania ich do przedmiotowego wykazu. Od stycznia do końca grudnia 2016 r. dokonano do niego 71 wpisów dziennych opiekunów, natomiast na 31 grudnia 2016 r. było 78 działających opiekunów. Każdy dzienny opiekun wpisany do wykazu zapewnia maksymalną liczbę planowych miejsc opieki, tj. 5. Dzienni opiekunowie znajdujący się w wykazie prezydenta zapewniali łącznie 390 miejsc opieki.
Miasto Poznań – w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach podziałania 6.4.2 „Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi w ramach ZIT dla MOF Poznania w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (EFS)” – złożyło wniosek o dofinansowanie projektu pn. „Poprawa dostępu do usług opieki nad dziećmi do lat 3 na terenie miasta Poznania”. W ramach projektu zaplanowano utworzenie 25 miejsc opieki zapewnionych u 7 dziennych opiekunów oraz 59 miejsc opieki nad dziećmi w formie żłobka (w partnerstwie z dwoma podmiotami niepublicznymi). Projekt zakłada również objęcie aktywizacją zawodową osób bezrobotnych i biernych zawodowo wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad dziećmi (wsparcie partnera projektu – Powiatowego Urzędu Pracy w Poznaniu).
II Standardy jakości opieki i edukacji dla dzieci do lat 3 – rozwój jakości usług oferowanych przez placówki publiczne i niepubliczne oraz ocena funkcjonowania placówek
- Kontrola i nadzór wynikający z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
Kontrola warunków i jakości opieki świadczonej w żłobkach i klubach dziecięcych oraz u dziennych opiekunów, zgodnie z uchwałą Nr XXXVI/549/2012 Rady Miasta Poznania z 4 września 2012 r. w sprawie przyjęcia planu nadzoru sprawowanego przez Prezydenta Miasta Poznania nad żłobkami, klubami dziecięcymi oraz dziennymi opiekunami w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki, odbywa się co najmniej raz w roku. W przypadku podmiotów rozpoczynających działalność w ciągu danego roku kalendarzowego pierwszą kontrolę przeprowadza się w kolejnym roku kalendarzowym, nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od daty dokonania wpisu do rejestru.
Na podstawie ww. uchwały opracowano harmonogram kontroli niepublicznych żłobków i klubów dziecięcych na rok 2016.
Na rok 2016 zaplanowano łącznie 130 kontroli obejmujących żłobki niepubliczne, kluby dziecięce oraz dziennych opiekunów.
Wykonano łącznie 74 kontrole, w tym:
- kontrolę organizacji i funkcjonowania żłobków w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki, w 33 żłobkach niepublicznych, 5 w klubach dziecięcych, u 36 dziennych opiekunów.
Kontrolę organizacji i funkcjonowania żłobków w zakresie warunków i jakości świadczonej opieki, prowadzono w trybie:
- planowym (55 kontroli),
- doraźnym (19 kontroli).
Przeprowadzono także 4 kontrole sprawdzające.
Na niepełne wykonanie planu kontroli wpływ miały przede wszystkim:
- rosnąca liczba żłobków niepublicznych z 43 do 70 oraz klubów dziecięcych z 9 do 15 według stanu na 31 grudnia 2015 r. względem roku 2013. Natomiast łączna liczba placówek niepublicznych według stanu na 31 grudnia 2015 r. w odniesieniu do stanu na 31 grudnia 2012 r. zwiększyła się o 410 %;
- wzrastająca liczba dziennych opiekunów wpisywanych do wykazu prezydenta (stan na 31 grudnia 2015 r.: 50 opiekunów),
- zwiększająca się liczba kontroli doraźnych przeprowadzanych w trybie pilnym;
- zróżnicowanie w zakresie złożoności kontroli przekładające się na czas ich trwania, złożoność dokumentów pokontrolnych.
- Standardy jakości opieki i edukacji dla dzieci do lat 3
Ustawa o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 reguluje obowiązek nadzoru Prezydenta Miasta Poznania nad placówkami opieki nad dziećmi do 3 lat, jednakże zapisy obejmują głównie warunki organizacyjno-prawne (wymagania względem kadry, dokumentów) i techniczne (warunki lokalowe, certyfikowane wyposażenie), zatem formalne (art. 54). Wprowadzenie wspomnianych standardów opieki obejmuje zakres pedagogiczno-psychologiczny, jak również żywieniowy.
W listopadzie 2016 r. rozpoczęto działania nad opracowaniem standardów. Realizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren.
Podjęte zostały następujące działania:
- powołano interdyscyplinarny zespół ekspertów działających na rzecz opieki i edukacji małych dzieci,
- zbadano różne potrzeby i perspektyw (rodziców, pracowników placówek do lat 3, osób zarządzających, ekspertów) odnośnie podejścia do jakości opieki dla dzieci do lat 3,
- zdefiniowano jakość opieki instytucjonalnej dla dzieci do lat 3 oraz opracowano najważniejsze obszary, które wyznaczą standardy jakości i ich wskaźniki.
Odbiorcami podjętych działań byli pracownicy placówek opieki dla dzieci do lat 3, urzędnicy, organizacje i instytucje działające w obszarze opieki i edukacji wczesnodziecięcej oraz dzieci do lat 3 i ich rodzice.
Zorganizowano trzy spotkania, których celem było badanie stanu aktualnego w obszarze świadomości i wiedzy różnych grup interesariuszy (rodziców, pracowników żłobków, urzędników zarządzających opieką dla dzieci do lat 3, ekspertów od spraw wczesnej opieki i edukacji) dotyczącej rozumienia jakości w miejscach opieki dla dzieci do lat 3 w Poznaniu oraz włączanie różnych perspektyw (partycypacja) w proces rozwijania jakości (trzy spotkania, zakończone raportem).
W ramach prac zespołu ekspertów zorganizowano wyjazd do berlińskiej instytucji: Berliner Kita-Institut für Qualitätsentwicklung (BeKi), zajmującej się rozwojem i monitoringiem jakości miejsc edukacji i opieki dla najmłodszych dzieci w Berlinie. Celem spotkania było poznanie berlińskiego systemu rozwoju jakości oraz nawiązanie współpracy.
Opracowany został dokument programowy „Ramy jakości opieki instytucjonalnej dla dzieci do lat 3” opisujący podstawowe założenia teoretyczne dotyczące budowania i rozwijania jakości opieki instytucjonalnej.
Dokument programowy zawiera:
- opis potrzeb i prawidłowości rozwojowych dzieci do 3. roku życia,
- podstawowe założenia związane z definiowaniem i rozwijaniem jakości wczesnej opieki i edukacji,
- proponowane ramy jakości opieki instytucjonalnej dla dzieci do lat 3 (obszary, które będą stanowiły podstawę do opracowania podstawowych standardów i wskaźników jakości).
- Projekty realizowane w ramach zadań powierzonych – inicjatywa własna organizacji – projekt pn. „Wczesna interwencja szansą na lepsze jutro” – Stowarzyszenie Chorób Nerwowo-Mięśniowych
Zlecono realizację zadania „Wczesna interwencja szansą na lepsze jutro 2016”. Zadanie realizowane było z inicjatywy organizacji Polskie Towarzystwo Chorób Nerwowo-Mięśniowych Oddział Regionalny w Poznaniu. Działania polegały na diagnostyce rozwoju ruchowego dzieci do lat 3 w poznańskich placówkach opieki (w żłobkach). Realizatorzy prowadzili działania informujące rodziców oraz zapewniali wsparcie terapeutyczne w zależności od wyników diagnozy. Wartość projektu 10 000 zł.
Celem zadania było wykrycie i podjęcie działań w kierunku eliminacji ewentualnych deficytów rozwojowych u dzieci w wieku od 20. tygodnia do 36. miesiąca życia, uczęszczających do żłobków (publicznych i niepublicznych) na terenie miasta Poznania poprzez: konsultacje fizykoterapeutów, konsultacje lekarza specjalisty (neurologa), spotkania z rodzicami, opiekunami i kadrą placówek. Programem objęto 5 żłobków – Czerwony Kapturek, Jacek i Agatka, Kaczka Dziwaczka, Kaczka Dziwaczka II, Kreatywne Maluszki.
Działaniami objęto łącznie 244 dzieci (mimo założenia, że będzie ich 150). Z grupy 244 dzieci objętych obserwacją na terenie żłobków na dalszą diagnostykę u neurologa skierowano 10, a na zajęcia u fizjoterapeuty 50 dzieci. Działania miały na celu niwelowanie niedoborów rozwojowych u dzieci oraz podniesienie wiedzy u opiekunów i personelu placówek. Przeprowadzone zostały następujące działania:
- spotkania z rodzicami, opiekunami dzieci w żłobkach (informowanie o programie),
- diagnostyka poprzez obserwację dzieci w żłobkach przez fizjoterapeutę (szczegółowa diagnostyka oraz wyłonienie dzieci z dysfunkcjami),
- konsultacje z lekarzem specjalistą – neurologiem w Wielkopolskim Centrum Rehabilitacji (dzieci ze wskazaniem z wcześniejszej diagnostyki w żłobku),
- indywidualna konsultacja rehabilitacyjna z fizjoterapeutą w Wielkopolskim Centrum Rehabilitacji.
W przypadkach gdy tego wymagał stan zdrowia dziecka – dalsza rehabilitacja.
Rekrutacja beneficjentów programu odbywała się w sposób ciągły w okresie trwania programu poprzez prowadzenie akcji informacyjnych.
- Szkolenie dla opiekunów dziecięcych żłobków miejskich i niepublicznych oraz dziennych opiekunów – zorganizowane przez miasto Poznań
Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UM Poznania zorganizował szkolenie dla opiekunek dziecięcych w ramach podnoszenia jakości opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Szkoleniem objęto grupę 108 osób sprawujących bezpośrednio opiekę nad dziećmi w placówkach. Tematyka dotyczyła doskonalenia warsztatu pracy w zakresie zabaw z dziećmi oraz inicjowania działań rozwijających ich kreatywność. Szkolenie odbyło się w dniach od 13 do 19 grudnia 2016 r., kwota wyniosła 9000 zł.
Szkolenie stanowiło odpowiedź na zapotrzebowanie zgłoszone podczas badania ankietowego przeprowadzonego od 19 do 25 maja 2015 r. wśród osób sprawujących bezpośrednią opiekę nad dziećmi, pracujących na stanowisku opiekuna dziecięcego. Analiza ankiet wykazała, iż opiekunowie dziecięcy byli najbardziej zainteresowani podnoszeniem wiedzy i umiejętności w zakresie różnych zabaw z dziećmi, a także metod pracy z dziećmi z zaburzeniami emocjonalnymi i z zaburzeniami zachowania.
IIA. Podwyższanie standardów funkcjonowania placówek miejskich – remonty i inwestycje w żłobkach miejskich
Inwestycje w żłobkach
W ramach „wydatków majątkowych” w żłobkach w 2016 r. wykonano:
III. Upowszechnianie wśród mieszkańców Poznania wiedzy na temat opieki i wychowania dzieci w wieku do lat 3
- Seminarium dla rodziców „Mądre wychowanie. Jak zadbać o rozwój i wychowanie dziecka?”
19 maja 2016 r. Wydział Zdrowia i Spraw Społecznych UM Poznania w ramach Poznańskich Dni Rodziny zorganizował seminarium dla rodziców pt. „Mądre wychowanie. Jak zadbać o rozwój i wychowanie dziecka?”. Prelegentami spotkania były osoby zajmujące się zawodowo oraz naukowo wskazanym tematem. Seminarium skierowane było w szczególności do rodziców dzieci w wieku do 3 lat. Udział w seminarium był bezpłatny. Program obejmował następujące tematy: bunt dwulatka, jak wspierać rozwój społeczno-emocjonalny dzieci, prawidłowości rozwoju mowy, rozwój motoryczny dziecka oraz jak należy przygotować dziecko do pójścia do przedszkola. Uczestnicy spotkania mieli również możliwość wzięcia udziału w dyskusji, dzieląc się spostrzeżeniami w związku z przedstawianymi prelekcjami bądź indywidualnymi dylematami dotyczącymi wychowania dzieci.
IV Dodatkowe działania i wydarzenia dedykowane rodzinom
Miasto Poznań jest partnerem w projekcie realizowanym przez Fundację Familijny Poznań w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (WRPO 2014+), Oś priorytetowa 6: Rynek pracy, Działanie 6.4 – Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi, Poddziałanie 6.4.1 – Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi, współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego. Partnerem projektu są również Międzynarodowe Targi Poznańskie Sp z o. o.
Celem projektu jest umożliwienie powrotu do pracy rodziców i opiekunów prawnych dzieci w wieku od 20 tygodnia do lat 3, poprzez stworzenie niepublicznego żłobka w centrum Poznania na 26 miejsc – żłobek „Targuś” powstał na terenie Międzynarodowych Targów Poznańskich. Czas trwania projektu: 1.07.2016 – 30.09.2017. Rola Urzędu Miasta Poznania w projekcie dotyczy działań informacyjno-promocyjnych realizowanych bezkosztowo (w ramach zasobów i bieżącej działalności miasta).
Poznańskie dni rodziny
Od 15 maja do 1 czerwca odbywały się wydarzenia kulturalne, sportowe, edukacyjne oraz rekreacyjne, które były okazją do wspólnego i aktywnego spędzania czasu przez całe rodziny. Tegoroczne Dni Rodziny rozpoczęły się Piknikiem Rodzinnym w Parku Wilsona (15.05), a zakończyły (1.06) Dniem Dziecka na dziedzińcu Urzędu Miasta Poznania, podczas którego dzieci mogły zadebiutować w roli radnych miasta, tym samym zapoznać się z funkcjonowaniem samorządu oraz sposobem podejmowania ważnych decyzji na poziomie gminy.
„Rodzina po wakacjach” – festyn rodzinny na Madalinie
Festyn odbył się 4 września br. na terenie byłej zajezdni tramwajowej. W jego trakcie można było zapoznać się m.in. z ofertą szkół językowych, klubów sportowych oraz innych zajęć w czasie wolnym, związanych z realizacją zainteresowań dzieci. Swoje propozycje zaprezentowało około 30 wystawców, w tym także teatry, muzea i biblioteki. Rodzice mieli możliwość konsultacji z psychologiem, pedagogiem, logopedą czy dietetykiem. Dla dzieci przygotowano wiele atrakcji, aktywności oraz gier i konkursów wraz z upominkami.
V Wydatki poniesione z budżetu miasta na działalność placówek sprawujących opiekę nad dziećmi w wieku do lat 3
Zgodnie z uchwałą Nr XXVI/343/VI/2012 Rady Miasta Poznania z dnia 7 lutego 2012 r. ze zmianami opłata stała na dzień 31 grudnia 2016 r. wynosiła:
- stawka podstawowa 10,5% 442,99 zł
- stawka obniżona o 30% od stawki podstawowej dla rodziców z dochodami wynoszącymi poniżej 60% minimalnego wynagrodzenia za pracę 310,09 zł
- stawka obniżona o 66% od stawki podstawowej, gdy do żłobka uczęszcza dwoje dzieci z jednej rodziny, a także rodziców wychowujących dziecko niepełnosprawne, posiadające dochód poniżej kryterium dochodowego z pomocy społecznej na osobę w rodzinie oraz uczestniczących w programach aktywizacji zawodowej. 150,62 zł
Stawka żywienia na 1 osobodzień 5,00 zł
Szczegółowy wykaz placówek dofinansowanych w roku 2016 jest zawarty w załącznikach do Zarządzenia Prezydenta Miasta Poznania 894/2015/P z 23.12.2015 r. w sprawie rozstrzygnięcia otwartego konkursu ofert na wspieranie realizacji zadania publicznego miasta Poznania z zakresu działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka w 2016 r.
VI Inne źródła finansowania poznańskiego programu opieki nad dziećmi do lat 3 na lata 2012-2016
- Resortowy program „Maluch – edycja 2015”
Miasto Poznań pozyskało środki finansowe – w ramach Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch – edycja 2016” – w kwocie 713 655,36 zł. W wyniku realizacji zadania pn. „Zapewnienie funkcjonowania miejsc opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, tworzonych przez gminy do dnia 31 grudnia 2015 r. (w latach 2011-2014), z udziałem programu MALUCH” zapewniono funkcjonowanie 297 miejsc w żłobkach miejskich. Środki finansowe w formie dotacji celowej zostały przeznaczone na: wydatki związane z utrzymaniem etatów, na utrzymanie obiektów żłobkowych, wyposażenie w pomoce edukacyjne, zabawki, materiały do zajęć oraz na wy żywienie dzieci, zakup środków pielęgnacyjnych i środków czystości.
Środki, o których mowa przyczyniły się również do podwyższenia standardów opieki w żłobku oraz zapewnienia kontynuacji usług opiekuńczo-wychowawczych. Utrzymanie utworzonych miejsc opieki wpłynęło na ułatwienie młodym rodzicom powrotu do pracy i godzenie obowiązków rodzicielskich z zawodowymi.
- Utrzymanie trwałości projektu realizowanego w latach 2013-2014 w wyniku dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Miasto Poznań w 2013 r. przystąpiło do konkursu pn. „Wspieranie rozwiązań na rzecz godzenia życia zawodowego i rodzinnego nr DWF_1.5_2_2012”, ogłoszonego przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej. Pozytywne dla miasta rozstrzygnięcie postępowania konkursowego pozwoliło na realizację od 1 czerwca 2013 r. do 31 grudnia 2014 r. projektu pn. „Rodzice powracający do pracy po przerwie związanej z urodzeniem i/lub wychowaniem dziecka”.
Całkowity koszt projektu wynosił 2 030 939,74 zł. Na realizację projektu przyznana została kwota 1 726 298,78. Udział miasta obejmował środki finansowe pochodzące z odpłatności beneficjentów w wysokości 304 640,96 zł.
Celem projektu było ułatwienie rodzicom i opiekunom powrotu do pracy zawodowej po przerwie związanej z urodzeniem i/lub wychowaniem dziecka.
Założeniem projektu było wsparcie 100 rodziców wychowujących dziecko w wieku od ukończenia 20 tygodnia życia do 18 miesiąca życia poprzez zapewnienie mu opieki w jednym z 10 żłobków miejskich oraz obniżenie opłaty miesięcznej za pobyt w żłobku do kwoty 190,40 zł (dotyczy opłaty stałej oraz opłaty za wyżywienie).
W projekcie łącznie uczestniczyło 195 rodziców, w tym 189 kobiet i 6 mężczyzn, 5 beneficjentów posiadało orzeczenie o niepełnosprawności. W okresie trwania projektu opieką objęto 195 dzieci. Wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w 2014 r. celem ewaluacji projektu wykazały, iż działania realizowane w ramach projektu stanowią istotny czynnik umożliwiający lub ułatwiający rodzicom powrót do pracy i tym samym godzenie życia rodzinnego z zawodowym. Rodzice wskazali na potrzebę oraz zasadność przedsięwzięć ułatwiających powrót na rynek pracy.
W ramach realizacji zadania zostało przygotowanych 100 miejsc w 10 spośród 14 miejskich żłobków (w każdej placówce 10 miejsc). W roku 2016 wszystkie spośród miejsc wyżej wskazanych funkcjonowały, stąd warunek zapewnienia gotowości objęcia dziecka opieką w żłobku został zachowany, w szczególności względem ułatwienia rodzicom powrotu na rynek pracy po przerwie związanej z urodzeniem/wychowaniem dziecka.
- Tworzenie miejsc opieki nad dziećmi – założenia ujęte w Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania
W ramach Strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Poznania założono także pozyskanie środków na tworzenie kolejnych miejsc opieki nad dziećmi do 3 lat poprzez przystąpienie do konkursu w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego.
28 października 2016 r. miasto złożyło wniosek o dofinansowanie w ramach działania 6.4.2 WRPO – Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dla MOF Poznania) na utworzenie 109 miejsc opieki nad dziećmi do lat 3, w tym 25 miejsc opieki zapewnianych przez dziennych opiekunów oraz 84 miejsc opieki w żłobku.
9 maja 2017 r. została ogłoszona lista rankingowa dotycząca podziałania 6.4.2 – Wsparcie aktywności zawodowej osób wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad małymi dziećmi w ramach ZIT dla MOF Poznania w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 (EFS).
Projekt, złożony w odpowiedzi na konkurs pn. „Poprawa dostępu do usług opieki nad dziećmi do lat 3 na terenie miasta Poznania” otrzymał rekomendację do dofinansowania. Projekt zakłada utworzenie 59 miejsc opieki nad dziećmi w formie żłobka, 25 miejsc opieki zapewnionych u 7 dziennych opiekunów (mniejsza liczba miejsc opieki w żłobku wynika ze zmian interpretacyjnych przepisów regulujących opiniowanie lokalu na żłobek przez Państwowego Inspektora Sanitarnego). Projekt zakłada również objęcie aktywizacją zawodową osób bezrobotnych i biernych zawodowo wyłączonych z rynku pracy z powodu opieki nad dziećmi.
Grupę docelową stanowią 84 osoby – rodzice/opiekunowie prawni, w tym osoby pracujące z niepełnosprawnością, doświadczające trudności na rynku pracy w związku ze sprawowaną opieką nad dzieckiem do lat 3, mieszkających/uczących się/pracujących na terenie miasta Poznania w myśl przepisów k.c.
Aktywizacją zawodową zostaną objęte 42 osoby bezrobotne/bierne zawodowo, pozostające poza rynkiem pracy ze względu na obowiązek opieki na dziećmi do lat 3. W ramach aktywizacji zawodowej opracowany zostanie Indywidualny Plan Działania, na podstawie zidentyfikowanych potrzeb osoba bezrobotna/bierna zawodowo otrzyma dalsze wsparcie w postaci kursu (prawo jazdy, rachunkowość i księgowość, obsługa kas fiskalnych, przedstawiciel handlowy, opiekun dzieci i osób starszych), pośrednictwa pracy lub stażu.
Projekt realizowany będzie w partnerstwie z podmiotami niepublicznymi posiadającymi doświadczenie w prowadzeniu żłobka, tj. Żłobek Kaczka Dziwaczka oraz prywatny Żłobek Kolorowy Domek. Podmioty te odpowiadają w całości za utworzenie 59 miejsc opieki w formie żłobka. Liderem projektu jest miasto Poznań. Miasto odpowiadać będzie za utworzenie miejsc opieki w formie dziennego opiekuna. W projekcie przewidziano zapewnienie szkolenia dla osoby decydującej się na podjęcie tej funkcji, zgodnie z ustawą o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Lider projektu odpowiada również za przeprowadzenie aktywizacji zawodowej. Wsparcie w tym zakresie zapewni partner projektu – Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu.
Zaplanowany okres realizacji projektu: 1 września 2017 r. do 31 grudnia 2018 r. Okres trwałości wynosi 2 lata od zakończenia realizacji. W projekcie zakłada się utworzenie 84 miejsc opieki oraz zapewnienie ich bieżącego funkcjonowania przez okres 12 miesięcy ze środków EFS. Wkład własny wynosi 15%.
Wartość projektu 2 513 670,78 zł, kwota dofinansowania 2 136 620,16 zł. Wkład własny zostanie pokryty z opłat wnoszonych przez rodziców (obniżone względem wartości rynkowej) oraz przez partnerów tworzących miejsca w żłobkach.
VII. Kierunki działań Urzędu Miasta Poznania w zakresie opieki nad dzieckiem do 3 lat
W związku ze zmieniającymi się warunkami funkcjonowania rodzin z małymi dziećmi w Poznaniu, w tym także sytuacją demograficzną, jak również dobiegającym końca terminem, na jaki program został przyjęty, konieczne było dokonanie modyfikacji jego zapisów oraz ustalenie priorytetowych działań na kolejne lata. Zarządzeniem Nr 338/2014/P Prezydenta Miasta Poznania z 10 czerwca 2014 r. został powołany Zespół ds. zmiany „Poznańskiego programu opieki nad dziećmi do lat 3 na lata 2012-2016”. Skład zespołu tworzyli: specjaliści działający w obszarze opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, przedstawiciele organizacji pozarządowych, pracownicy urzędu oraz przedstawiciele rodziców dzieci do lat 3. Zespół pracował nad projektem programu od 1 lipca 2014 r. do 27 lipca 2015 r. Jego członkowie spotykali się systematycznie, na bieżąco realizując zadania wyznaczane w trakcie spotkań zmierzające do realizacji przyjętych założeń.
W czerwcu i lipcu 2015 r. przeprowadzone zostały badania społeczne pn. „Organizacja i jakość opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w Poznaniu” mające na celu poznanie oczekiwań mieszkańców Poznania w zakresie form i organizacji opieki nad dziećmi do lat 3 oraz działań ze strony samorządu, które stanowiłyby wsparcie w sprawowaniu opieki nad dzieckiem, jak również powrocie do aktywności zawodowej i godzeniu życia zawodowego z rodzinnym. Badania obejmowały rodziców korzystających z różnych form opieki lub samodzielnie sprawujących opiekę nad dzieckiem, jak również opiekunów dziecięcych, łącznie badaniem objęto 850 rodziców oraz 104 opiekunów.
Opracowana została diagnoza problemów dotyczących organizacji opieki nad dziećmi do lat 3 na terenie Poznania. Członkowie zgłaszali założenia koncepcyjne mające na celu usprawnienie organizacji oraz jakości opieki nad dziećmi, które weryfikowane były pod względem merytorycznym oraz możliwości realizacji przedsięwzięcia. Analizie poddawane były także źródła finansowania programu.
Zespół zakończył pracę z dniem 27 lipca 2015 r. Przygotowano projekt programu na lata 2015-2020, przeprowadzono konsultacje społeczne z mieszkańcami miasta oraz z organizacjami pozarządowymi działającymi w Poznaniu. W wyniku prac zespołu został przygotowany projekt programu na lata 2016-2020.
Zarządzeniem Nr 133/2016/P Prezydenta Miasta Poznania z 18 lutego 2016 r. został powołany Zespół do spraw polityki prorodzinnej. Jednemu z podzespołów zadaniowych powierzono przeprowadzenie analizy i ewentualnej modyfikacji założeń przygotowanego projektu „Poznańskiego programu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2016-2020”. Rada Miasta Poznania uchwałą Nr XXXIII/524/VII/2016 przyjęła „Poznański program opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2016-2020”.
Rozpoczęto prace nad wprowadzeniem wsparcia finansowego dla rodzin z dziećmi w wieku do lat 3. Zarządzeniem Prezydenta Miasta Poznania Nr 848/2016 z 6 grudnia br. powołano zespół, który zajmuje się analizą sytuacji demograficzno-ekonomicznej poznańskich rodzin (na podstawie dostępnych opracowanych diagnoz) oraz ustalaniem beneficjentów wsparcia, warunków i kryteriów jego przyznawania.
Podsumowanie
Miasto Poznań zrealizowało zadania założone na rok 2016:
- Utrzymano 297 dodatkowych miejsc opieki w żłobkach samorządowych utworzonych w ramach resortowego programu Maluch w latach 2011-2012;
- Utrzymano system zróżnicowanej odpłatności w żłobkach publicznych, który ułatwił dostęp do instytucji opieki rodzinom z małymi dziećmi znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej;
- zwiększono kwotę dofinansowania do miejsca w żłobkach niepublicznych z 400 zł do 700 zł, zwiększona została również liczba miejsc dofinansowanych z 1173 w 2015 r. do 1712 miejsc;
- Prowadzono punkt konsultacyjny dla przyszłych i obecnych przedsiębiorców: udzielano konsultacji przedsiębiorcom oraz rodzicom dzieci do lat 3;
- Przeprowadzono prace remontowe w żłobkach miejskich;
- Pozyskano środki finansowe na funkcjonowanie 297 miejsc w żłobkach publicznych w ramach programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch” – edycja 2016, w kwocie 713 655,36 zł;
- Zapewniono trwałość projektu pt. „Rodzice powracający do pracy po przerwie związanej z urodzeniem i/lub wychowaniem dziecka” realizowanego w latach 2013-2014 w wyniku dofinansowania z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki;
- Projekt pn. „Poprawa dostępu do usług opieki nad dziećmi do lat 3 na terenie miasta Poznania”, złożony w odpowiedzi na konkurs ogłoszony w ramach działania 6.4.2 – WRPO Zintegrowane Inwestycje Terytorialne dla MOF Poznania, otrzymał rekomendację do dofinansowania (9 maja 2017 r.);
- Rozpoczęto prace nad opracowaniem standardów jakości opieki i edukacji dla dzieci do lat 3 – realizacja: Stowarzyszenie Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren;
- Powierzono Stowarzyszeniu Chorób Mięśniowo-Nerwowych realizację zadania w zakresie podnoszenia jakości opieki nad małym dzieckiem zgodnie z inicjatywą i projektem ww. organizacji (kontynuacja działań podejmowanych w 2015 r.);
- Zorganizowano szkolenie dla opiekunów dziecięcych w ramach podnoszenia kompetencji personelu sprawującego opiekę nad dziećmi do lat 3;
- Zorganizowano seminarium dla rodziców pt.: „Jak zadbać o rozwój i wychowanie małego dziecka” – 19 maja 2016 r.;
- Rozpoczęto prace nad wprowadzeniem wsparcia finansowego dla rodzin z dziećmi w wieku do lat 3;
- Projekt „Poznańskiego programu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3” podano ponownej analizie podzespołowi działającemu w ramach zespołu ds. opracowania polityki parorodzinnej dla miasta Poznania. 12 lipca 2016 r. Rada Miasta Poznania przyjęła uchwałę w sprawie „Poznańskiego programu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 na lata 2016-2020”.
Działania określone w przedmiotowym programie opieki nad dziećmi zaplanowane na lata 2016-2020 mają charakter otwarty i będą systematycznie aktualizowane oraz prezentowane Radzie Miasta Poznania.