Prezentacja: Koniec gladiatorów?

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2012.11.foto.134.150xKiedy w 2000 r. Ridley Scott zrealizował film "Gladiator", mógł liczyć, że właśnie stworzył dzieło na miarę siedmiu nominacji, pięciu Oscarów oraz wielu innych nagród. Z pewnością jednak nie podejrzewał, że jego film stanie się jednym z częściej wykorzystywanych materiałów szkoleniowych. Większość menedżerów, która w pierwszej dekadzie XXI w. uczestniczyła w szkoleniach z zarządzania, miała okazję zobaczyć, jak Russell Crowe (generał Maximus - tytułowy gladiator) na arenie organizuje i mobilizuje do walki przypadkowych towarzyszy niedoli. Skazani na porażkę - odnoszą sukces.

Artur Żurek, Associate Expert, Aon Hewitt

Wspaniała ilustracja kompetencji i działań, których oczekujemy od przywódców, zwłaszcza w sytuacjach kryzysowych. Szybka ocena sytuacji i zagrożeń, przegląd zasobów, skoordynowanie i podział zadań, jasne i czytelne wydawanie poleceń, udział w realizacji. Prowadzący szkolenia zawsze podkreślali, w jak trudnej sytuacji znalazł się Maximus. Nie wiedział, kto będzie przeciwnikiem na arenie (zagrożenie), nie znał innych niewolników (kompetencje współpracowników). Typowa sytuacja niepewności, z którą menedżerowie mają codziennie do czynienia.

Pamiętajmy jednak, że Maximus był generałem i walka nie była dla niego niczym nowym. W nowej roli i w nowym środowisku zrobił jeszcze raz to, co robił wcześniej na polu bitwy. To jest istota rekrutacji – zatrudniamy kogoś, żeby zrobił u nas to, co robił gdzie indziej.

Charyzma, umiejętności komunikacyjne, wiedza merytoryczna i doświadczenie zawodowe to są cechy oczekiwane i pewnie niezbędne dla liderów. Wydaje się jednak, że w drugiej dekadzie XXI w. nie są to już cechy wystarczające, żeby być efektywnym liderem. Nie wystarczy być gladiatorem. „Materiał szkoleniowy” Ridleya Scotta nie przestaje być wartościowy, ale już nie jest wystarczający. Do niepewności i zmienności, czyli stałej zmiany, do której już wszyscy się przyzwyczaili, dołączyła jeszcze niespotykana kompleksowość wyzwań, przed którymi stoją liderzy. Sytuacja, w której mogą budować sukces na podstawie swojej wiedzy i kierowania innymi staje się rzadkością.

Gdyby sytuacja Maximusa miała ilustrować wyzwania współczesnych liderów, to nie miałby on do czynienia ze znaną sobie sytuacją walki, ale z koniecznością podjęcia zupełnie nowych działań, nieznanych wcześniej ani jemu, ani innym gladiatorom/ niewolnikom. Spotkałby się z czymś, czego nigdy nie doświadczył.

Zamykanie istniejących i otwieranie nowych oddziałów bankowych nie jest już dużym wyzwaniem dla managerów w bankach. Skumulowane doświadczenie pozwala im przeprowadzić działania z check-list w ręce, w każdej chwili mogą wspomóc merytorycznie podwładnych. Wyzwaniem jest oczywiście motywacja pracowników. Łatwiejsza do uzyskania i podtrzymania w sytuacji rozwoju sieci niż w sytuacji zwolnień. Jednak i tutaj menedżerowie moją całą gamę tradycyjnych i sprawdzonych motywatorów finansowych i pozafinansowych. Sytuacja bywa trudniejsza, jeżeli bank w tym samym czasie zamyka placówki nierentowne i otwiera nowe. Trudność nie tkwi wtedy w posługiwaniu się dwiema check-list, ale w komunikacji z pracownikami. Sytuacja jest trudniejsza, ale dla menedżera nie jest jakościowo inna.

...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI