Czego Polak nie wybaczy przyjacielowi, Reader’s Digest

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

umowa.01.250x167Zdrada, kłamstwo, a może próba odbicia partnera? Czego nie jesteśmy w stanie wybaczyć przyjacielowi? Odpowiedzi na te pytania przedstawiają wyniki najnowszego sondażu miesięcznika Reader’s Digest. Przyjaźń, obok rodziny, to jedna z najważniejszych wartości w życiu człowieka.

Miesięcznik Reader’s Digest postanowił zbadać, jakie wydarzenia mogą sprawić, że ta bliska relacja zostanie wystawiona na próbę. Najwięcej, ponad 60% polskich respondentów uznało, że nie wybaczyłoby przyjacielowi, gdyby ten obgadywał ich za plecami. W analogicznej sondzie, przeprowadzonej w Niemczech, tę odpowiedź zadeklarowało 53% ankietowanych.

Niemcy za najistotniejszy powód do zerwania przyjaźni uznają odbicie lub nawet próbę odbicia partnera – takiego zdania jest aż 66% niemieckich respondentów. Polacy są w tej kwestii zdecydowanie bardziej wyrozumiali – jedynie 42% zadeklarowało, że takiego zachowania nie sposób wybaczyć przyjacielowi.

Staropolskie powiedzenie „prawdziwego przyjaciela poznaje się w biedzie” okazuje się ciągle aktualne. Jak dowodzi sondaż, drugim najczęstszym powodem zerwania przyjaźni – zarówno w opinii Niemców, jak i Polaków – jest sytuacja, kiedy przyjaciel nie pomoże nam w kłopotach. Ten pogląd podziela 47% Polaków i aż 56% Niemców.

Polacy są natomiast skłonni wybaczyć przyjacielowi zdradę tajemnicy oraz kłamstwo. Brak dyskrecji wybaczyłoby 58% z nas, kłamstwo – aż 76% (w Niemczech odpowiednio 53 i 58%). Najnowszy sondaż miesięcznika Reader’s Digest pokazuje, że Polacy mają zdecydowanie inne podejście do przyjaźni niż Niemcy. Dla naszych sąsiadów niewybaczalne jest odbicie lub nawet próba odbicia życiowego partnera, podczas gdy ponad połowa Polaków byłaby skłonna wybaczyć przyjacielowi takie zachowanie.

Polacy mają natomiast większy kłopot z rozgrzeszeniem przyjaciela, gdyby ten obgadywał ich za ich plecami. Bez problemu wybaczamy zaś kłamstwo lub wyjawienie tajemnicy. Ciekawe, w jakim stopniu nasze deklaracje pokrywają się z rzeczywistością – mówi Piotr Wierzbowski, redaktor naczelny polskiego wydania Reader’s Digest.

Miesięcznik Reader’s Digest to najpopularniejszy magazyn na świecie, który co miesiąc trafia do ponad 60 milionów czytelników. Ukazuje się w 50 wydaniach i 20 językach. To magazyn o różnorodnej tematyce – od zdrowia, ekologii, po egzotyczne podróże i pasjonujące historie z życia.

Wydawnictwo Reader’s Digest jest częścią The Reader’s Digest Association, Inc. (www.rd.com), międzynarodowego wydawnictwa, które jest liderem marketingu bezpośredniego i tworzy książki, nagrania muzyki, wideo i publikacje w internecie. Więcej informacji znaleźć można na stronie polskiej edycji www.digest.pl.

Źródło: Reader’s Digest