Przedsiębiorcy wolą rozwiązać kontrakt niż zlecić windykację wyspecjalizowanej firmie
Mimo że włączenie się w proces windykacji firmy windykacyjnej zdecydowanie zwiększa szansę na odzyskanie należności, z ich wsparcia korzysta jedynie 4% mikro i małych przedsiębiorców - takie są wnioski z badania zrealizowanego na zlecenie EGB Finanse sp. z o.o.(*). Właściciele podmiotów z sektora MMP najczęściej (średnio 83%) próbują odzyskać wynagrodzenie na własną rękę, dzwoniąc i przypominając o zapłacie za towar lub usługę.
Grzecznie, ale czy skutecznie?
Aż 83% mikroprzedsiębiorców i 88% małych firm deklaruje, że współpracuje z kontrahentami, którzy regulują faktury po terminie płatności. Z sondażu przeprowadzonego na zlecenie EGB Finanse sp. z o.o. wynika, że zaległości ze strony partnerów biznesowych mogą wpływać na bieżącą płynność finansową i regulowanie własnych zobowiązań.
Z jakich rozwiązań w takiej sytuacji korzystają przedsiębiorcy, oprócz najbardziej powszechnego, telefonicznego przypominania o zapłacie? Często sięgają po uzasadnione ekonomicznie sposoby, jakimi są na przykład zmiana warunków sprzedaży (np. wstrzymanie dostaw – 46%) lub sposobu rozliczeń z klientem (co siódmy skraca terminy płatności a 37% przechodzi na rozliczenia gotówkowe). Jednocześnie zaledwie 2% małych podmiotów gospodarczych, w celu zmotywowania kontrahenta do uregulowania należności, decyduje się na samodzielne wysłanie wezwania do zapłaty. Z sondażu wynika również, że 5% właścicieli małych firm nic nie robi, aby odzyskać honorarium, uważając taką sytuację za normalną.
Windykacja dla każdego
Firmy windykacyjne mogą skutecznie wesprzeć proces odzyskiwania należności, przejmując na siebie m.in. uzgadnianie terminów i warunków rozliczeń czy monitorowanie spłat. Na współpracę w tym zakresie decyduje się jednak jedynie 7% małych przedsiębiorców.
„Co czwarta mikro- i mała firma deklaruje, że kończy kontrakt z klientem, gdy ten nie płaci w terminie. Są jednak rozwiązania, które pozwolą kontynuować współpracę i zapewnić sobie płynność rozliczeń” – tłumaczy Krzysztof Matela, Prezes Zarządu EGB Finanse sp. z o.o. – „Można zmienić własną politykę sprzedażową, np. do czasu uregulowania przynajmniej części długu domagać się regulowania należności gotówką. Wspierać telefoniczne kontakty wysyłką wezwań do zapłaty, co nada procesowi windykacji bardziej oficjalnego charakteru, szczególnie jeśli przekaz wzmocniony zostanie logotypem firmy windykacyjnej.”
Outsourcing tej części funkcjonowania przedsiębiorstwa, pozwala skupić się przedsiębiorcy na bieżącej działalności. Rozwiązań dostępnych dla małych firm jest coraz więcej. EGB Finanse obok klasycznej usługi windykacji na zlecenie, proponuje także korzystanie z Elektronicznego Systemu Windykacji. Pozwala on na samodzielne projektowanie procesu dochodzenia należności, a zatem przedsiębiorca sam decyduje, jakie działania ma zrealizować w jego imieniu firma windykacyjna. Poprzez System można windykować pojedyncze faktury o dowolnej wartości. Średnia wartość faktury przekazanej dotychczas do windykacji przez podmioty z sektora MMP wynosi 1100 zł, a ich okres przeterminowania wynosi ok. 12 miesięcy.
„Przedsiębiorcy często zwlekają nawet wiele miesięcy z rozpoczęciem jakichkolwiek działań windykacyjnych” – dodaje Krzysztof Matela. – „Warto reagować natychmiast po dacie wymagalności. Znacząco skróci to czas oczekiwania na płatność i pozwoli na bieżąco regulować własne zobowiązania”.
(*) Badanie przeprowadzone na zlecenie EGB Finanse sp. z o.o. przez Interaktywny Instytut Badań Rynkowych Gemius S.A. w okresie 5-11 lipca 2012 r. metodą CAWI na próbie 200 mikro i małych przedsiębiorców.