58% Polaków chce płacić cyfrowo w transporcie publicznym, a 54% na miejskich parkingach
Jeszcze do niedawna w wielu miejscach mogliśmy płacić tylko gotówką. Należały do nich m.in. urzędy, komunikacja publiczna, parkingi czy toalety miejskie. Tymczasem, wzrost popularności płatności bezgotówkowych sprawił, że coraz więcej mieszkańców oczekuje wyboru możliwości płatności również w miejscach będących częścią infrastruktury miejskiej.
Polskie miasta dynamicznie rozwijają się w kierunku idei Smart City. Coraz więcej usług i spraw (również urzędowych) można zrealizować online i zapłacić za nie elektronicznie.
Większość Polaków chciałaby mieć wybór metody płatności również w transporcie publicznym (58%) i na parkingach (54%). Z kolei 45% badanych oczekuje płatności cyfrowych w toalecie miejskiej.
Czytaj także: Niemal połowa Polaków skorzystała z usługi cashback
Bezpłatne terminale dla urzędów i administracji publicznej
– Preferencje zakupowe polskich konsumentów diametralnie ewaluowały na przestrzeni ostatniej dekady w stronę samoobsługi i płatności elektronicznych. Za tymi zmianami powinni podążać również włodarze miast, aby tworzyć infrastrukturę miejską, która będzie odpowiadać na te potrzeby.
Rozwój płatności cyfrowych to również krok w stronę rozwoju przestrzeni miejskiej oraz – w dalszej kolejności – możliwość wdrożenia innowacyjnych rozwiązań, które poprawią jakość i komfort życia mieszkańców i obsługę turystów, a tym samym wpływają na atrakcyjność regionu – komentuje Zbigniew Wiśniewski, wiceprezes zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa.
W ramach Programu Polska Bezgotówkowa urzędy i instytucje publiczne, takie jak szkoły, domy kultury, biblioteki, zakłady komunalne, a także muzea, ośrodki sportu i rekreacji mogą bezpłatnie skorzystać z terminala płatniczego i pobierać płatności w przestrzeni miejskiej w sposób cyfrowy.