40 procent Polaków nie planuje większych wydatków tej jesieni

40 procent Polaków nie planuje większych wydatków tej jesieni
Źródło: Santander Consumer Bank
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Inflacja kładzie się cieniem na planach finansowych Polaków. Widać to w wynikach badania Santander Consumer Banku "Polaków Portfel Własny: edukacja pod znakiem inflacji". 40 proc. respondentów stwierdziło, że nie zamierza tej jesieni ponosić większych wydatków. Ci, którzy jednak planują przeznaczyć więcej pieniędzy na jakiś cel najczęściej wskazują remont domu lub mieszkania (24 proc.) albo wyjazd na urlop (14 proc.), poinformował Bank.

Większych jesiennych wydatków nie planują zarówno kobiety, jak i mężczyźni (w obu grupach po ok. 40 proc. wskazań). Rezygnację z nich deklarują zwłaszcza emeryci (50 proc.), co nie zaskakuje, biorąc pod uwagę ile wynoszą przeciętne świadczenia oraz postępujący wzrost cen. Tuż za nimi są 40‒49- latkowie (45 proc.).

Co trzeci ankietowany stwierdził, że chętnie skorzystałby z kredytu gotówkowego, ratalnego bądź w karcie kredytowej

Wstrzymywać się od większych jesiennych zakupów będą najczęściej respondenci ze średnich miast od 50 do 250 tys. mieszkańców, takich jak Kielce czy Rzeszów (55 proc.) oraz metropolii jak Warszawa, Wrocław i Kraków (45 proc.). Dużych wydatków nie planują też zarabiający do 1 999 zł netto (59 proc.).

Czytaj także: Optymistami finansowymi już byliśmy, teraz więcej oszczędzamy

Inflacja zniechęca do inwestycji

‒ Inflacja i związana z nią niepewność sprawiają, że wiele osób rezygnuje z większych zakupów tej jesieni. Ci, którzy chcą wydać więcej ograniczają się natomiast do remontu domu lub mieszkania czy wyjazdu urlopowego. Odnowienie swojego „M” planuje 29 proc. ankietowanych w grupie 30‒39-latków i 30 proc. zarabiających między 5 000 a 6 999 zł na rękę.

Za to na późny urlop wybierze się co piąty respondent przed czterdziestym rokiem życia i 24 proc. badanych z dochodami od 7 000 zł w górę – komentuje Renata Wrzaskowska, Ekspert ds. Projektów Marketingowych z Santander Consumer Banku.

Polacy jesienią wyraźnie zamierzają ograniczać się do – z ich punktu widzenia – niezbędnych wydatków. Co jedenasty ankietowany przeznaczy więcej pieniędzy na zakup lub naprawę samochodu i odświeżenie swojej szafy (w obu przypadkach po ok. 9 proc). Tylko 5 proc. zamierza zainwestować w sprzęt elektroniczny, a 4 proc. w wymianę mebli.

Czytaj także: Rekordowy wzrost inflacji bazowej w sierpniu

Kredyt najczęściej potrzebny w… pokryciu kosztów remontu

Santander Consumer Bank zapytał również Polaków o to w jakim większym, jesienny wydatku mogłyby im pomóc produkty bankowe. Co trzeci ankietowany stwierdził, że chętnie skorzystałby z kredytu gotówkowego, ratalnego bądź w karcie kredytowej i przeznaczył go na pokrycie remontu domu lub mieszkania (32 proc.). 11 proc. sfinansowałoby w ten sposób zakup albo naprawę samochodu, a 7 proc. nowy sprzęt AGD czy RTV.

Polacy jesienią wyraźnie zamierzają ograniczać się do – z ich punktu widzenia – niezbędnych wydatków

‒ Wysoka inflacja i niepewność jutra sprawiają, że na znaczeniu zyskują produkty bankowe, które ułatwiają zarządzanie domowym budżetem. W naszym badaniu na rzecz poradnika „Zarządzanie własnymi finansami” aż 30 proc. badanych odpowiedziało, że od finansowania z banku oczekują przede wszystkim możliwości spłaty zobowiązania w stałych, równych kwotach.

Taką opcję gwarantuje choćby Kredyt gotówkowy Równoratka czy karta ratalna. Warto sięgnąć też po kredyt gotówkowy czy ratalny, w których ratę można dopasować do swoich możliwości finansowych. Tego typu produkty bankowe w obecnych czasach mogą być prawdziwym wsparciem dla naszych portfeli  – komentuje Magdalena Mazurek, Marketing Menadżer z Santander Consumer Banku.

Więcej na www.santanderconsumer.pl


Badanie zostało zrealizowane na zlecenie Santander Consumer Banku – banku od kredytów metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), przeprowadzonych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w lipcu 2022 r. W badaniu wzięła udział reprezentatywna grupa dorosłych Polaków. Próba n = 1001.

Źródło: Santander Consumer Bank / SCB