24 proc. firm transportowych i logistycznych prognozuje większą sprzedaż
– Patrząc na ostatnie kilka pomiarów Barometru EFL można stwierdzić, że przedsiębiorcy prowadzą biznes w otoczeniu charakteryzującym się z jednej strony niepewnością co do tego, co wydarzy się za tydzień-miesiąc, a z drugiej – nadzieją na nowe otwarcie.
Konflikt za wschodnią granicą cały czas trwa. Niemcy, czyli nasz główny partner handlowy, borykają się z problemami gospodarczymi, do tego – zmienność w zakresie polityki celnej amerykańskiego prezydenta.
Mamy jednak pewne oznaki poprawy jak spadająca inflacja, możliwość kolejnych obniżek stóp procentowych, a co za tym idzie tańszych kredytów i leasingu, czy stabilizacja cen paliw.
Polski handel, w tym e-commerce, także radzi sobie całkiem dobrze. Widzimy więc realną szansę na odbicie w drugiej połowie tego roku – mówi Silvestr Ochrimovic, prezes zarządu Truck Care.
Subindeks Barometru EFL na II kwartał ‘25 dla branży transportowej wyniósł 53 pkt., o 1,1 pkt. więcej niż w I kwartale bieżącego roku. Wskaźnik rośnie już trzeci raz z rzędu, a od IV kwartału 2023 roku utrzymuje się cały czas powyżej progu OR (ograniczonego rozwoju), co oznacza, że przedsiębiorcy z sektora TSL widzą szanse na rozwój swoich biznesów.
Czytaj także: Prezes Truck Care o rozwiązaniach optymalizujących działalność firm transportowych
Sprzedaż i płynność finansowa firm TSL coraz większa
Jak wynika z Barometru EFL na II kwartał 2025 roku przedstawiciele sektora TSL wystawili bardziej optymistyczne prognozy zarówno w obszarze sprzedaży, jak i inwestycji. 24 proc. firm logistycznych, transportowych i spedycyjnych liczy na większą sprzedaż. To więcej niż na początku roku – w I kwartale było to 16 proc. Za większymi przychodami „jedzie” lepsza płynność finansowa, na którą liczy 24 proc. (kwartał wcześniej było to 18 proc.).
Sektor TSL jest mocno uzależniony od handlu, w tym e-commerce, który radzi sobie całkiem nieźle. Dane GUS wskazują, że zakupy przez Internet w Polsce mocno rosną nawet wtedy, gdy cała sprzedaż detaliczna stoi w miejscu. Tylko w marcu br. sprzedaż online wzrosła o 13,1% r/r, podczas gdy cała sprzedaż detaliczna pozostała na poziomie sprzed roku (+0,6%).
Co więcej, eksperci Fulfilio wskazują, że wojna celna zainicjowana przez administrację Donalda Trumpa, choć na pierwszy rzut oka wydaje się niekorzystna dla globalnego handlu, w przypadku Polski może stworzyć wyjątkową okazję strategiczną. Dzięki swojemu położeniu geograficznemu, rozwiniętej infrastrukturze logistycznej oraz kompetencjom firm w obsłudze e-commerce, Polska ma szansę stać się kluczowym hubem tranzytowym dla chińskich towarów kierowanych na rynek amerykański. To szansa na rozwój polskiego sektora logistycznego oraz nowe zamówienia dla firm transportowych i spedycyjnych.
Inwestycje także mają iść w górę. 21 proc. firm z sektora TSL planuje zwiększyć poziom inwestycji, kwartał wcześniej był to podobny poziom (20 proc.). Tylko 5 proc. zapytanych zgłasza natomiast większe zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne (kwartał wcześniej było to 23 proc.).
Wartość głównego indeksu Barometru EFL na II kwartał 2025 roku wyniosła 50,6 pkt. Osiągnięty poziom jest o 0,1 pkt. niższy niż w I kwartale 2025 roku.
Czytaj także: EFL w 2024 roku wyleasingował sprzęt za ponad 10 mld zł
Barometr EFL dla branży transportowej na II kwartał 2025 roku

• Subindeks: 53 pkt. (+1,1 pkt. kw./kw.)
• Inwestycje: 21 proc. planuje większe inwestycje, 67 proc. przedsiębiorców nie spodziewa się zmian w inwestycjach
• Sprzedaż: 24 proc. prognozuje wzrost sprzedaży, 69 proc. przedsiębiorców prognozuje podobny poziom sprzedaży jak w I kwartale br.
• Płynność finansowa: 24 proc. przedsiębiorców prognozuje wyższy poziom płynności finansowej niż w I kwartale br.
• Finansowanie zewnętrzne: 79 proc. przedsiębiorców prognozuje zapotrzebowanie na finansowanie zewnętrzne na takim. samym poziomie jak w I kwartale br.