1000 połączeń w ciągu pierwszych 4 godzin, już działa infolinia Polskiego Bonu Turystycznego
Zainteresowanie bonem turystycznym jest bardzo duże. W ciągu pierwszych czterech godzin od uruchomienia infolinii, konsultanci odebrali ponad 1000 telefonów.
‒ Konsultanci specjalnej infolinii udzielają informacji osobom, które chcą skorzystać z Polskiego Bonu Turystycznego oraz podmiotom turystycznym, które chcą przystąpić do programu.
Wyjaśniają wątpliwości dotyczące między innymi prawa do bonu – tłumaczy prof. Gertruda Uścińska.
Pytania dotyczące bonu można też przesyłać mailem na adres bon@zus.pl.
Wsparcie dla rodzin z dziećmi
‒ Zadaniem bonu turystycznego jest wsparcie rodzin z dziećmi do 18. roku życia, w sytuacji osłabienia kondycji ich budżetów domowych przez pandemię COVID-19. Szczególne wsparcie otrzymają rodziny z dziećmi z niepełnosprawnością.
Projekt ten przeprowadzaliśmy w bezprecedensowych warunkach pandemii koronawirusa. Dlatego tak ważna jest jasna instrukcja i pełna informacja nt. bonu turystycznego, tak dla beneficjentów, jak i dla przedsiębiorców turystycznych ‒ mówi wicepremier, minister rozwoju Jadwiga Emilewicz.
Szefowa MRPiPS Marlena Maląg dodaje:
‒ Polski Bon Turystyczny to nie tylko wsparcie dla rodzin z dziećmi, które chcą udać się na wakacje. To również wzmocnienie polskiej gospodarki, poprzez wspieranie branży turystycznej. To taka forma solidarności w trudnym okresie. Dzięki temu wsparciu dzieci poznają uroki naszego kraju a organizatorzy wypoczynku odzyskają turystów.
Czytaj także: Bon turystyczny: prezydent podpisał ustawę, jak dostać 500 zł na wakacje?
PBT na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS
Obsługa bonu będzie odbywać się na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Aby skorzystać z bonu, należy posiadać profil na PUE ZUS. Można go założyć m.in. przy pomocy Profilu Zaufanego oraz bankowości elektronicznej.
Obecnie dobiegają końca przygotowania do wdrożenia oprogramowania.
Już wkrótce na PUE ZUS, w roli „Ogólny”, w panelu bocznym powstanie osobna zakładka dla podmiotów turystycznych (zostanie udostępniona z 24 na 25 lipca) oraz osób korzystających z bonu (zostanie udostępniona z 31 lipca na 1 sierpnia).
Bon będzie można aktywować na PUE w dowolnym momencie (np. na kilka dni przed planowanymi wakacjami) po podaniu danych kontaktowych (adresu e-mail i numeru telefonu komórkowego).
Czytaj także: Bez profilu na PUE ZUS nie można skorzystać z Polskiego Bonu Turystycznego
Lista podmiotów turystycznych
Przedsiębiorcy turystyczni i organizacje pożytku publicznego, które chcą przystąpić do programu Polski Bon Turystyczny, będą mogły za pośrednictwem PUE ZUS złożyć oświadczenie, dzięki czemu zostaną wpisane na listę podmiotów turystycznych prowadzoną przez Polską Organizację Turystyczną (POT).
‒ Polski Bon Turystyczny to bardzo ważny projekt nie tylko dla polskich rodzin, lecz także dla turystyki krajowej. Cieszymy się, że rusza infolinia ZUS i zachęcamy wszystkich do dowiadywania się na temat programu, w tym podmioty organizujące imprezy turystyczne oraz świadczące usługi hotelarskie. Już niedługo, bo na początku sierpnia, z bonu będzie mogło skorzystać aż 6,5 mln polskich dzieci – mówi Robert Andrzejczyk, prezes POT.
POT opublikuje listę zarejestrowanych podmiotów turystycznych, uprawnionych do przyjmowania płatności za pomocą bonu, na stronach internetowych: www.bonturystyczny.gov.pl, www.pot.gov.pl oraz www.polska.travel.
Aby zapłacić bonem za usługę turystyczną, trzeba będzie podać osobie przyjmującej płatność za usługę hotelarską lub imprezę turystyczną specjalny numer przypisany do bonu, a następnie jednorazowy kod autoryzacyjny.
W celu realizacji programu Polski Bon Turystyczny Zakład zapewni trzy podstawowe elementy systemu do obsługi bonu:
- system do obsługi uprawnień do bonu i uprawnień podmiotów turystycznych,
- system do obsługi płatności bonem,
- system do rozliczeń transakcji płatności za pomocą bonu z podmiotami turystycznymi i organizacjami pożytku publicznego.
Instrukcje, jak założyć konto na PUE, można obejrzeć na kanale YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=UUzCFpwDVLA.