10 lat konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku
Już za kilka dni poznamy laureata 10., jubileuszowej edycji konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku. Dotychczas w konkursie organizowanym przez Fundację Kronenberga przy Citi Handlowy nagrodzone i wyróżnione zostały już 93 mikrofirmy z całej Polski - zarówno tradycyjne, jak i działające w obszarze nowoczesnych technologii.
Od 2005 prestiżowy tytuł Mikroprzedsiębiorcy Roku i nagroda pieniężna trafiły m.in. do firm z Gdyni, Torunia, Wrocławia, Poznania, Nysy, Koszalina i Bytomia. W konkursie co roku doceniany jest potencjał drzemiący w mikrofirmach – zarówno tych stawiających na innowacyjność, jak i na kultywowanie tradycji.
– Od momentu powstania konkurs Mikroprzedsiębiorca Roku ma na celu promowanie idei przedsiębiorczości i wyróżnianie firm działających z pomysłem, odnoszących sukcesy. Już od 10 lat nagradzamy mikroprzedsiębiorstwa z całej Polski, działające w bardzo różnych branżach i śledzimy ich dalszy rozwój. W Polsce działa ponad 1,7 mln mikrofirm, a kluczem do ich sukcesu i rozwoju jest bez wątpienia umiejętność znalezienie niszy rynkowej oraz sprawna odpowiedź na popyt społeczności lokalnej – mówi Krzysztof Kaczmar, Prezes Zarządu Fundacji Kronenberga przy Citi Handlowy. – W 10-letniej historii konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku – poza zwycięzcami – doceniono ponad 80 firm z całej Polski.
Wśród laureatów, jak również firm, które zostały wyróżnione, można zaobserwować różnorodność specjalizacji i skali prowadzonej działalności. Mikroprzedsiębiorstwa z branży spożywczej to zarówno te kultywujące tradycyjną produkcję pierników, lodów czy miodów, jak również zajmujące się hodowlą ślimaków. Wiele spośród firm wyróżnionych dotychczas w konkursie Mikroprzedsiębiorca Roku działa w branży medycznej czy biotechnologicznej. Często są to firmy zakładane przez młodych ludzi, którzy po ukończeniu kierunkowych studiów zdecydowali się zostać przedsiębiorcami – jak choćby zwycięzcy z 2010 roku, właściciele firmy Centrum Badań DNA. Nagradzane spółki z sukcesami funkcjonują także w obszarze nauki i edukacji. Zauważalny jest udział w konkursie firm działających w sektorze energii odnawialnej i rozwiązań pro-ekologicznych.
Wśród zwycięzców konkursu Mikroprzedsiębiorca Roku znalazły się przedsiębiorstwa, których innowacyjność jest doceniania na całym świecie. Pierwszym laureatem została firma IVO-Software z Gdyni, której oprogramowanie syntezatora mowy jest wykorzystywane przez wiele międzynarodowych firm.
W kolejnych edycjach nagradzane były firmy wdrażające nowe rozwiązania i technologie, które współpracują z koncernami na całym świecie: TeleMobile Electronics, Nexwell Engineering, Centrum Badań DNA, Sznerski Guss oraz Digital Core Design. To przykłady mikroprzedsiębiorstw działającego w skali makro i odnoszących dzięki temu sukcesy. Technologią IVO-Software zainteresował się gigant internetowy- Amazon.com, Digital Core Design – sprzedał wybrane licencje takim firmom jak Intel, Sony, Philips czy też Siemens. Jak podkreśla laureat roku 2011, Jerzy Sznerski właściciel firmy Sznerski Guss: Dzięki zwycięstwie w konkursie, moje obroty wzrosły już czterokrotnie. Zdaniem Jacka Hanke, prezesa Digital Core Design, tytuł Mikroprzedsiębiorcy Roku pomógł firmie w zakupie nowego sprzętu, zatrudnieniu nowych pracowników, a także zyskaniu nowych, bezcennych kontaktów biznesowych.
O konkursie
Konkurs Mikroprzedsiębiorca Roku jest organizowany już po raz dziesiąty. Przeznaczony jest dla firm, które, zatrudniają mniej niż 10 pracowników, a roczny obrót lub całkowity bilans roczny nie przekracza 2 milionów euro.
Honorowy patronat nad konkursem objął Wicepremier i Minister Gospodarki Janusz Piechociński oraz Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej, Bronisław Komorowski. Partnerem merytorycznym konkursu jest Microfinance Centre oraz Koalicja na rzecz mikroprzedsiębiorczości, w skład której wchodzą: Business Centre Club, Inicjatywa Firm Rodzinnych, Krajowa Izba Gospodarcza, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Polska Przedsiębiorcza, Polski Związek Pracodawców Prywatnych Lewiatan, Pracodawcy RP, Związek Rzemiosła Polskiego.
Źródło: Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy