Znajomość big data oraz inteligencja społeczna będą kluczowe w dalszym rozwoju firm

Znajomość big data oraz inteligencja społeczna będą kluczowe w dalszym rozwoju firm
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Za sukcesem rynkowym liderów biznesu w najbliższych latach mogą stać dwie kompetencje: synteza danych oraz inteligencja społeczna, którą chce rozwijać ponad 75 proc. firm rodzinnych.

To wskazania raportu „Kompetencje przyszłości w firmach rodzinnych 2017”  Fundacji Firmy Rodzinne. Firma doradcza EY i Bank Pekao były partnerami badania.

Długowieczność, automatyzacja, zbiory danych, nowe technologie, super struktury organizacyjne czy globalnie połączony świat to najważniejsze trendy, które zmienią świat w kolejnych latach wynika ze wcześniejszych wskazań amerykańskiego Institute for the Future i Uniwersytetu w Phoenix. Dzięki temu na rynku pracy będą się liczyć zupełnie nowe kompetencje.

Anna Maria Nikodemska-Wołowik, konsultant merytoryczny polskiego raportu i profesor Uniwersytetu Gdańskiego tłumaczy, że we współczesnym otoczeniu gospodarczym, tempo i kierunki zmian zaskakują nawet wytrawnych futurologów. – Zatem poznanie, a zwłaszcza zrozumienie, znaczenia kompetencji przyszłości służyć ma identyfikacji i ocenie tych zasobów w przedsiębiorstwie, rozwinięciu pewnych kompetencji i uzupełnieniu braków. Takie podejście stanowi jeden z fundamentalnych czynników zdobywania przewagi konkurencyjnej – dodaje.

Żeby nadążyć za zmieniającym się światem, firmy, także te rodzinne muszą wyjść naprzeciw nowym trendom i ocenić, jakie kompetencje są im do tego potrzebne. Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes Fundacji Firmy Rodzinne chce, by wnioski z raportu pozwoliły małym i średnim graczom zbliżyć się do liderów, naśladując ich działania w zakresie rozwijania odpowiednich kompetencji w zespołach i kierownictwie firm.

Zdaniem badaczy liderzy rynkowi rozumieją już, że korzystanie z dużych zbiorów danych (ang. big data) coraz silniej wpływa na rozwój biznesu. Wśród wiodących firm prawie połowa (42,9%) uważa, że na przestrzeni ostatnich trzech lat to zjawisko dotyczyło ich firmy w wysokim lub bardzo wysokim stopniu. Wśród pozostałych – uważa tak co czwarty przedsiębiorca. W przyszłości także umiejętność szybkiej oceny emocji i dopasowania do nich sposobu komunikacji będzie zyskiwało na znaczeniu – podsumowali eksperci.

Leszek Sadkowski