Znaczny wzrost aktywności biznesowych użytkowników bankowości internetowej; raport NetB@nk za IV kw. 2020 r.
W IV kwartale ubiegłego roku nastąpił dalszy wzrost aktywności użytkowników w zdalnych kanałach dostępu do bankowości. Przyrosty aktywności odnotowano we wszystkich segmentach, choć w porównaniu z poprzednimi kwartałami 2020 roku, dynamika wzrostu osłabła.
W segmencie bankowości internetowej klientów indywidualnych na koniec grudnia po raz pierwszy przekroczona została bariera 38 mln umów o świadczenie usług bankowości elektronicznej. Liczba aktywnych użytkowników, którzy przynajmniej raz w miesiącu logują się do serwisu transakcyjnego wzrosła natomiast do blisko 19,48 mln – o 0,27% w ujęciu kwartalnym i 6,56% w porównaniu z grudniem 2019. Wśród aktywnych klientów zaobserwowano nieznaczny spadek średniej wartości przelewu, istotnie wzrosła natomiast ich liczba. Na koniec IV kwartału przeciętny klient realizował bowiem już 7 przelewów wobec 6 kwartał wcześniej i 6,33 w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku.
Istotny wzrost w segmencie bankowości mobilnej…
Wśród klientów indywidualnych dalszy istotny wzrost nastąpił w segmencie bankowości mobilnej. W samym tylko IV kwartale przybyło blisko pół miliona nowych użytkowników, co oznacza wzrost o 3,52%. Rok do roku, przyrost nowych aktywnych użytkowników aplikacji wyniósł ponad 2,1 mln, czyli 18%. Najbardziej dynamiczny, podobnie jak w poprzednim kwartale, okazał się segment mobile only, a więc tych użytkowników, których korzystając z aplikacji na urządzeniu mobilnym jednocześnie nie korzystają z serwisu transakcyjnego przez tradycyjną przeglądarkę. Spośród 14,17 mln użytkowników aplikacji liczba klientów mobile only wyniosła w IV kwartale 7,45 mln. Kwartalny przyrost wyniósł w tym wypadku 5% i aż 28% w ciągu roku.
Czytaj także: Duży wzrost aktywności użytkowników bankowości mobilnej, raport NetB@nk za III kw. 2020 r. >>>
Łącznie, wśród klientów indywidualnych było więc blisko 27 mln aktywnych użytkowników zdalnej bankowości, co stanowi 70% wszystkich klientów mających podpisaną umowę bankowości elektronicznej.
… i w segmencie aktywnych klientów biznesowych
Istotny przyrost odnotowano także w segmencie aktywnych klientów biznesowych. Tylko w IV kwartale ich liczba zwiększyła się o 7% i aż o 16,57% w ujęciu rocznym, co daje przyrosty na poziomie odpowiednio 135 tys. 295 tys. aktywnych podmiotów z segmentu MSP. Jednocześnie nastąpił spadek liczby podmiotów mających podpisaną umowę bankowości elektronicznej – 0 70 tys. (2,32%) w IV kwartale i 1,4 tys. (0,05%) w ciągu roku.
Dane z bieżącego raportu nie obejmują jeszcze pełnych 12 miesięcy pandemii w Polsce – takie podsumowanie będziemy mogli przedstawić za 3 miesiące. Niemniej już teraz, na podstawie dostępnych obserwacji nie ulega wątpliwości, jak silnie konieczność pozostawania w domach i zachowania społecznego dystansu odbiła się w statystykach bankowości zdalnej.
„Bankowość w Polsce jest jedną z najnowocześniejszych w Europie, a w wielu obszarach znajduje się w światowej czołówce, co potwierdzają raporty na temat cyfrowej dojrzałości banków. Korzystanie z bankowości jest dziś tak intuicyjne, że często nawet nie zauważamy, kiedy w codziennym życiu mamy z nią styczność, a co za tym idzie – nie zdajemy sobie sprawy z wysiłku włożonego w stworzenie tak zaawansowanych technologii. Mimo, że z dobrodziejstw nowoczesnej bankowości korzysta znacząca część społeczeństwa oraz instytucje polskiego państwa, powszechna świadomość dotycząca skali działania oraz rozwoju technologicznego banków zdaje się być stosunkowo niska. Dlatego między innymi działające w Polsce banki i ZBP zdecydowały się zaangażować w kampanię wizerunkową „bankiwpolsce.pl” przypominającą, że bankowość w Polsce jest tak nowoczesna i pełna udogodnień, że wręcz niezauważalna w codziennym funkcjonowaniu, choć siłą rzeczy, okres pandemii dla wielu nowych klientów okazał się momentem prawdy w tym aspekcie – mówi Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich.
Dane za IV kwartał 2020 r. na temat płatności bezgotówkowych pochodzące z Krajowej Izby Rozliczeniowej wskazują na solidne wzrosty w każdym z systemów. W danych dotyczących systemu rozliczeniowego Express Elixir zauważyć można dynamiczny wzrost liczby rozliczanych komunikatów. W czwartym kwartale odnotowano ponad 19,3 milionów sztuk, co stanowi wzrost 17,19% przelewów natychmiastowych. W całym roku 2020 wzrost ten wyniósł aż 125%. O 14,61% – do wartości 19 070 mln złotych wzrosła wartość obrotów. W Elixirze zanotowano wzrost liczby transakcji o 5,25% oraz wzrost wartości komunikatów o 7,79% względem III kwartału 2020 roku. Dynamika roczna była na zbliżonym poziomie. Istotne odbicie zaobserwowano także w systemi e Euro Elixir, gdzie po znaczacym osłabieniu w I i II kwartale mamy na koniec roku powrot do wartości obserwowanych w IV kwartale 2019.