Zerowa emisja dwutlenku węgla w Warszawie w 2050 roku?
Publikacja studium przypadku dla Warszawy stanowi rozwinięcie raportu „Zrównoważona rewolucja: 12 technologii dekarbonizacji zmniejszających emisyjność miast” autorstwa Economist Impact, w którym przeprowadzono analizę sposobów, w jaki dwanaście technologii może radykalnie zmniejszyć ślad węglowy w środowiskach miejskich.
Autorzy pełnego wydania raportu „Zrównoważona rewolucja: 12 technologii dekarbonizacji zmniejszających emisyjność miast” stwierdzają, że największy wpływ na obniżenie emisyjności miast będą miały technologie wspierające efektywność w trzech kluczowych sektorach: budownictwie, infrastrukturze miejskiej i transporcie.
Należą do nich wysokowydajne pompy ciepła, lokalne systemy grzewcze / chłodnicze oraz inteligentne sieci i inteligentne liczniki – rozwiązania te znacząco poprawiają efektywność energetyczną i zyskały wysoką punktację w opracowaniu Economist Impact.
Największą barierą zależność Warszawy od węgla i gazu
Przygotowując specjalne studium przypadku dla Warszawy, Economist Impact rozmawiał z wieloma organizacjami sektora prywatnego i publicznego, aby ustalić, które technologie dekarbonizacyjne są obecnie wykorzystywane w mieście oraz ocenić ich potencjał redukcji emisji dwutlenku węgla.
„Kluczowe przeszkody w dekarbonizacji miasta to koszty związane z modernizacją budynków oraz polityka krajowa, która ograniczyła inwestycje w lądowe farmy wiatrowe i fotowoltaikę” – mówi Jacek Kisiel, zastępca dyrektora ds. powietrza i klimatu miasta stołecznego Warszawy.
„Ale być może największą barierą jest zależność miasta od węgla i gazu, jeśli chodzi o dostawy energii”- dodaje.
„Stolica nie może osiągnąć zerowego bilansu netto przed 2040 rokiem, ponieważ dwie elektrociepłownie – które dostarczają ciepło do 80% budynków w Warszawie i odpowiadają za 45% zużycia energii elektrycznej w mieście – są zasilane paliwami kopalnymi” – wyjaśnia Kisiel.
„Jedna z elektrowni właśnie przeszła z węgla na gaz, a druga wkrótce pójdzie w jej ślady. Obecnie nie ma wystarczającej ilości energii odnawialnej, by je zasilić – a same elektrownie zostaną wymienione dopiero w latach 40. obecnego wieku” – dodaje Jacek Kisiel.
„Jeszcze w tym roku miasto stworzy nowe standardy zielonego budownictwa, wprowadzając obowiązek stosowania systemu zarządzania budynkiem, pomp ciepła i fotowoltaiki we wszystkich nowych budynkach publicznych. Rada Miasta nie może jednak narzucić tych standardów sektorowi prywatnemu. Miasto oferuje dotacje na pompy ciepła i fotowoltaikę, które stają się popularne wśród indywidualnych właścicieli domów” – mówi Jacek Kisiel.
Problem z przetwarzaniem odpadów
„W ciągu ostatnich 10 lat Polska poprawiła także swoje systemy przetwarzania odpadów, ale nadal pozostaje daleko w tyle za średnimi unijnymi wskaźnikami recyklingu i kompostowania. W Warszawie brakuje jasności co do aspektów prawnych i szczegółowych map wskazujących, gdzie mogłyby powstać nowe zakłady przetwarzania odpadów. To zniechęca niektórych prywatnych inwestorów do inwestowania w ten sektor „- wyjaśnia i Dariusz Lewandowski, prezes funduszu inwestycyjnego Aria i dodaje:
„Warszawa koncentruje się przede wszystkim na dekarbonizacji transportu, stale zastępując istniejące pojazdy floty publicznej wersjami z napędem elektrycznym i LNG. Podobna przemiana jest widoczna w polskim sektorze prywatnym – liczba zarejestrowanych samochodów elektrycznych podwoiła się w 2021 roku wraz z 25% wzrostem liczby stacji ładowania. „
„Nieco ponad miesiąc temu, mimo skomplikowanej formuły aplikacji, bezzwrotne wsparcie publiczne w wysokości 170 milionów euro na budowę prywatnych i publicznych ładowarek elektrycznych (o mocy nie mniejszej niż odpowiednio 22 kW i 50 kW) skończyło się w ciągu kilku dni od uruchomienia programu” – mówi Katarzyna Baranska Partner, Szef zespołu dekarbonizacji, Osborne Clarke, Polska.
„Masowa instalacja niezależnych ładowarek elektrycznych w wielu apartamentowcach odbyła się w ciągu kilku miesięcy. Car-sharing i wynajem skuterów elektrycznych są również bardzo popularne w Warszawie”- dodaje Katarzyna Baranska.
„Dekarbonizacja wymaga ogromnego budżetu, zwłaszcza na pokrycie kosztów modernizacji budynków i zmiany źródeł energii” – uważa Agnieszka Liszka-Dobrowolska, dyrektor generalny Climate Strategies Poland.
Nowe opracowanie zostało przygotowane na zlecenie międzynarodowej kancelarii prawnej Osborne Clarke, która 1 marca otworzyła biuro w Warszawie.