Zakaz handlu w niedzielę: w jakie dni najchętniej robimy teraz zakupy?

Zakaz handlu w niedzielę: w jakie dni najchętniej robimy teraz zakupy?
Fot. stock.adobe.com/gemenacom
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Wstępne dane wskazują na wzrost odwiedzalności centrów handlowych w czwartki, piątki i poniedziałki oraz spadek w soboty, wynika z raportu "Marketbeat: Rynek powierzchni handlowych w Polsce" stworzonego przez Cushman & Wakefield.

Polacy chętniej odwiedzają centa handlowe w czwartki, piątki i poniedziałki, rzadziej w soboty #zakazhandlu #handel #sklepy

„Dużym wyzwaniem dla rynku handlowego w Polsce jest wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę oraz jego potencjalny wpływ na liczbę odwiedzających i wielkość obrotów. Wstępne dane wskazują na wzrost odwiedzalności centrów handlowych w czwartki, piątki i poniedziałki oraz spadek w soboty. Zarządzający zarówno centrami handlowymi, jak i relacjami z najemcami uważnie obserwują, jak będą zmieniać się zachowania klientów. Bardziej szczegółowa analiza będzie możliwa dopiero po 4-6 miesiącach” – powiedziała Associate Director w Dziale Doradztwa i Badań Rynkowych, Cushman & Wakefield Małgorzata Dziubińska, autorka raportu cytowana w komunikacie.

W I kw. 2018 roku łączne zasoby powierzchni handlowej w Polsce wyniosły 14,3 mln m2. Na koniec marca br. oddano do użytku zaledwie 52 600 m2 powierzchni w trzech nowych centrach handlowych: Gemini Park o pow. 36 600 m2 w Tychach, Rondo Wiatraczna o pow. 11 000 m2 w Warszawie oraz Galeria Nad Potokiem o pow. 5 000 m2 w Radomiu.

Obiekty handlowe zmieniają się w ośrodki spędzania wolnego czasu

Na rynku kontynuowany jest trend związany z modernizacją, przebudowami i rozbudowami istniejących centrów handlowych, którego przyczyną są starzenie się istniejących obiektów, zmieniające się oczekiwania klientów oraz coraz silniejsza konkurencja. W ramach zmian w pierwszym kwartale 2018 roku modernizację przeszły m.in. Futura Park w Krakowie, Auchan Bydgoszcz i Arkady we Wrocławiu. Rośnie również znaczenie oferty gastronomicznej i rozrywkowej w nowoczesnych centrach handlowych. Obiekty handlowe zmieniają się z tradycyjnych miejsc do robienia zakupów w ośrodki do spędzania wolnego czasu i spotkań ze znajomymi. Udział najemców z sektora „entertainment” i F&B w całkowitej powierzchni handlowej najlepszych obiektów sięga już nawet 20%, podano również.

„Obecnie w budowie pozostaje ponad 500 000 m2 powierzchni, z czego prawie 80% zostanie oddane do użytku w 2018 roku. Blisko 60% nowej podaży będą stanowić otwarcia centrów handlowych w największych aglomeracjach tj. Forum Gdańsk (62 000 m2) czy Galerii Libero w Katowicach (45 000 m2). Wzrost aktywności deweloperskiej odnotują również mniejsze miasta i miejscowości poniżej 100 tys. mieszkańców, na które przypadnie ponad 30% nowej podaży zaplanowanej na rok 2018. To rynki z dużym potencjałem zakupowym, gdzie nasycenie powierzchnią handlową jest stosunkowo niskie” – czytamy dalej.

W przyszłym roku nowa podaż będzie niższa niż w 2018 r., głównie dlatego, że planowane jest otwarcie tylko jednego dużego centrum handlowego, Galerii Młociny w Warszawie o powierzchni 71 000 m2. Obecnie obiekt jest już wynajęty w 75%, podano także.

Rozwój rynku e-commerce

„Wprowadzenie zakazu handlu w niedzielę może pozytywnie wpłynąć na rozwój rynku e-commerce w Polsce. Obecnie rynek ten dynamicznie rozwija się, a wzajemne uzupełnianie się kanałów sprzedaży internetowej i tradycyjnej jest istotnym trendem, do którego muszą dostosować się wszyscy jego uczestnicy. Rozwój handlu internetowego może być dodatkową szansą dla sieci handlowych na uzyskanie przewagi konkurencyjnej i zwiększenie lojalności klientów” – powiedziała dyrektor operacyjna w Dziale Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield Anna Oberc.

„Początek roku nie zapowiadał, aby na polskim rynku handlowym pojawiły się nowe marki. Inwestorzy uważnie obserwują rynek i wstrzymują się z decyzjami, obserwując ruch w centrach handlowych po wprowadzeniu częściowego zakazu handlu w niedzielę. W konsekwencji, w pierwszym kwartale 2018 roku w Polsce zadebiutowały dwie nowe marki: Fissman z gastronomicznym wyposażeniem domu oraz Dealz, międzynarodowa sieć sklepów, będąca częścią największej w Europie sieci dyskontów Poundland, oferująca m.in. produkty przemysłowe, spożywcze, drogeryjne, zabawki i dekoracje dla domu. W tym roku również kolejne marki, jak np. Tedi, sklep z artykułami gospodarstwa domowego, papierniczymi, elektrycznymi, zabawkami i asortymentem do majsterkowania planują otwarcia pierwszych punktów w Polsce” – podsumowała dyrektor rozwoju biznesu w Dziale Powierzchni Handlowych, Cushman & Wakefield Lucyna Śliż.

Źródło: ISBnews