Za kilka lat płatności urządzeniami ubieralnymi staną się powszechne

Za kilka lat płatności urządzeniami ubieralnymi staną się powszechne
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bardzo ciekawą formą uwierzytelniania płatności w urządzeniach ubieralnych jest z kolei rozwiązanie tzw. persistent biometrics - biometrii nieustannej, ciągłej. Ten rodzaj autoryzacji jest dostępny m.in. w pierwszym w Polsce wearables z funkcją płatności zbliżeniowych, który niedawno wspólnie ogłosiliśmy z Bankiem Zachodnim WBK i Garminem - informuje Aleksander Naganowski, dyrektor ds. rozwoju nowego biznesu w polskim oddziale Mastercard Europe.

Może się wydawać, że płatności urządzeniami ubieralnymi są tylko ciekawostką #MarcinZłoch

Posiadacze odpowiednich zegarków mogą już nimi płacić we wszystkich terminalach zbliżeniowych w naszym kraju. Wystarczy pobrać na telefon aplikację Garmin Connect Mobile i zapisać w niej kartę Mastercard. Następnie wyszukać w aplikacji swój zegarek i przeprowadzić synchronizację. Użytkownik zakładając smartwatcha na rękę wpisuje wcześniej ustalony kod PIN – od tej chwili może płacić zegarkiem bez konieczności dodatkowej autoryzacji, bowiem jest nią on sam. Funkcja monitorowania tętna rozpoznaje bowiem, czy smartwatch znajduje się na nadgarstku właściciela. W przypadku utraty zegarka, osoba postronna nie jest w stanie wykorzystać go do płatności zbliżeniowych bądź w jakikolwiek sposób dostać się do środków konsumenta.

Może się wydawać, że płatności urządzeniami ubieralnymi są tylko ciekawostką dla osób dobrze zaznajomionych w temacie nowych technologii, miłośników gadżetów otwartych na wszelkie technologiczne nowinki. Jednak skoro płatność telefonem czy zegarkiem, a więc gadżetami które mamy przy sobie częściej niż portfel, wygląda w ten sam sposób, co tradycyjną kartą, to nie widzę przeszkód, żeby w perspektywie najbliższych pięciu czy dziesięciu lat płatności zbliżeniowe nie-kartami stały się powszechne.

Sami konsumenci też wydają się być otwarci na tę formę płatności. W naszym niedawnym badaniu już 27 proc. polskich ankietowanych zadeklarowało, że chciałoby płacić w ten sposób w przyszłości. Infrastruktura terminali zbliżeniowych w najbliższych latach znacznie się rozwinie, m.in. dzięki działalności Fundacji „Polska Bezgotówkowa” dofinansowującej terminale dla małych i średnich przedsiębiorców. Mastercard ze swojej strony zaoferuje ponadto rozwiązanie softPOS, które dzięki specjalnej aplikacji pozwoli telefonowi pełnić funkcję terminala płatniczego. Jeśli dodamy do tego stosunkowo wysoki poziom ucyfrowienia Polaków i coraz większą powszechność urządzeń, którymi możemy płacić, perspektywy dalszego rozwoju płatności bezgotówkowych w naszym kraju wyglądają bardzo optymistycznie.

Więcej informacji na temat bezpieczeństwa płatności IoT w najbliższym wydaniu Miesięcznika Finansowego BANK.

Marcin Złoch