Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie Najnowsze wydanie miesięcznika BANK dostępne w sklepach i online Sprawdź szczegóły i zapisz się na prenumeratę roczną -20%
search Szukaj
zamknij wyszukiwarkę
  • Rejestracja
  • Logowanie
  • Newsletter
menu
logo BANK.pl
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
SafeBank 2025
9 grudnia 2025 r.
Pozostało:
3dni
13godzin
4minut
II Kongres Bankowości Zrównoważonego Rozwoju 2025
10 grudnia 2025 r.
Pozostało:
4dni
13godzin
4minut
Strategiczna Szkoła Polskiego Sektora Bankowości Spółdzielczej 2026
17-18 marca 2026 r.
Pozostało:
101dni
13godzin
4minut
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
zamknij menu
  • Aktualności
  • Konferencje
  • Multimedia
  • Bankowość spółdzielcza
  • Nieruchomości
  • Technologie
  • WIBOR
  • Miesięcznik
Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
PARTNER PORTALU
  • logo Blik
  • Partner Portalu BANK.pl - Związek Banków Polskich
Z rynku finansowego | ESG | Prawo i regulacje

Za dwa lata Polska regionalnym centrum zrównoważonych finansów

21.10.2024 10:44 Rafał Tuszyński | PAP BIZNES
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Za dwa lata Polska regionalnym centrum zrównoważonych finansów
Fot. stock.adobe.com / Jacek
Mapa drogowa rozwoju rynku zrównoważonych finansów zakłada, że za ponad 2 lata Polska może stać się regionalnym centrum w tym zakresie – wynika z dokumentu, do którego dotarła PAP Biznes. Zakłada on rozwój rynku zielonych obligacji i raportowania ESG, a prace koordynować ma specjalny instytut.

Mapa drogowa opiera się na pracach polskiej Platformy Zrównoważonego Finansowania (PZF) przy Ministerstwie Finansów, która powstała w listopadzie 2022 roku i zaangażowała ponad 150 ekspertów reprezentujących w celu współtworzenia zaleceń dotyczących zrównoważonej transformacji polskiego rynku kapitałowego.

Z informacji PAP Biznes wynika, że Mapa została przyjęta we wrześniu ‘24. Zawiera ona 13 rekomendacji na rzecz rozwoju zrównoważonych finansów w Polsce.

Jedną z nich jest utworzenie Instytutu Zrównoważonych Finansów (IZF), który koordynowałby nowo powstające inicjatywy w zakresie zrównoważonego finansowania i wspierał wysiłki na rzecz wdrożenia Mapy drogowej.

Cztery fazy wdrażania rozwiązań dot. zrównoważonego finansowania

Pierwsza faza powinna zostać zakończona w ciągu pierwszych sześciu miesięcy po przyjęciu Mapy drogowej i mieć na celu utrzymanie dynamiki działań wśród zainteresowanych stron z sektora publicznego i prywatnego, zainicjowanej pracami PZF.

Na tym etapie zalecane jest utworzenie polskiego Instytutu Zrównoważonych Finansów w celu uporządkowania rynku i jego interesariuszy. Biorąc pod uwagę niedaleką perspektywę transpozycji krajowej unijnej dyrektywy CSRD (dotyczy sprawozdawczości przedsiębiorstw w zakresie zrównoważonego rozwoju) Mapa zaleca również szybkie zajęcie się obawami interesariuszy dotyczącymi raportowania i ujawniania informacji na temat zrównoważonego rozwoju, zapewniając im odpowiednie wsparcie i sprzyjające otoczenie instytucjonalne.

„Ostatecznie, aby Polska nie zaprzepaściła możliwości, jakie oferuje rosnący rynek zrównoważonego długu korporacyjnego, zalecamy również szybkie podjęcie działań w celu uwolnienia potencjału polskiego rynku zrównoważonego długu korporacyjnego” – dodano.

Druga faza realizacji Mapy ma się koncentrować na budowaniu trwałych fundamentów transformacji polskiego rynku kapitałowego i realnej gospodarki.

„Zapewnienie odpowiedniego wsparcia w zakresie gromadzenia i dostępu do danych na temat ryzyk ESG należy również postrzegać jako kluczowy środek odpowiednio pobudzający rynek, podobnie jak wykorzystanie działań w obszarze finansów publicznych. Wdrożenie tych środków w ciągu 24 miesięcy od przyjęcia „Mapy drogowej” powinno zapewnić odpowiedni grunt pod kolejny etap jej implementacji” – napisano.

Trzecia faza w ciągu 24 miesięcy od przyjęcia Mapy drogowej miałaby skupiać się na wdrażaniu rekomendacji mających na celu wsparcie dalszego rozwoju polskiego rynku zrównoważonych finansów. Faza ta mogłaby być częściowo realizowana równolegle z drugą i koncentrować się na konkretnych rekomendacjach, w tym: uwzględnianiu ryzyk ESG w decyzjach inwestycyjnych; rozwoju rynku zrównoważonego długu publicznego; opracowaniu opartych na nauce planów transformacji wśród polskich przedsiębiorstw; oraz rozwoju polskiego ekosystemu czystych technologii.

Wreszcie, czwarta faza, po 24 miesiącach, powinna koncentrować się na wykorzystaniu wpływu poprzednich trzech faz w celu przekształcenia Polski w regionalne centrum zrównoważonych finansów.

„Oferując wypracowane na rodzimym polu narzędzia i usługi innym krajom regionu, Polska może zyskać przewagę konkurencyjną jako jeden z pierwszych dostawców bardziej złożonych rozwiązań w zakresie zrównoważonego rozwoju innym państwom członkowskim, a z drugiej strony ważny ośrodek przyciągający zrównoważone inwestycje do regionu” – napisano.

„Jako lider zrównoważonej transformacji, Polska może również stać się centrum inwestycyjnym dla odbudowy Ukrainy zgodnie z założeniami zrównoważonego rozwoju. Polski rynek kapitałowy musi jednak być gotowy do odegrania tak kluczowej roli, w przeciwnym razie szybko odda prym innymi gospodarkom europejskim. Z tego względu należy nie tylko wdrożyć niniejsze rekomendacje, ale także podjąć dodatkowe działania przygotowawcze” – dodano.

Czytaj także: Prezes ZBP o wdrażaniu zasad zrównoważonego rozwoju na rynku finansowym

Rekomendacje z Mapy drogowej rozwoju rynku zrównoważonych finansów – skrót

Rekomendacja 1: budowa ambitnych i spójnych podstaw prawnych na rzecz osiągnięcia przez Polskę neutralności klimatycznej i transformacji zrównoważonego rozwoju.

Rekomendacja 2: budowa kompetencji rynku poprzez wysokiej jakości edukację, szkolenia zawodowe i transfer wiedzy.

Rekomendacja 3: powołanie polskiego Instytutu Zrównoważonych Finansów.

Rekomendacja 4: wspieranie sprawozdawczości w zakresie zrównoważonego rozwoju, ujawnień i dostępu do raportowanych danych.

Rekomendacja 5: wsparcie przy gromadzeniu i dostępie do danych na temat ryzyka ESG i danych środowiskowych.

Rekomendacja 6: popularyzacja uwzględniania ryzyka ESG w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych.

Rekomendacja 7: wykorzystanie działań w obszarze finansów publicznych jako dobrego przykładu i impulsu dla rozwoju rynku.

Rekomendacja 8: uwolnienie potencjału polskiego rynku korporacyjnych zrównoważonych instrumentów dłużnych.

Rekomendacja 9: wykorzystanie potencjału publicznych zrównoważonych instrumentów dłużnych.

Rekomendacja 10: wsparcie przy opracowaniu opartych na wiedzy naukowej planów transformacji przez polskich przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem MŚP.

Rekomendacja 11: wdrożenie strategii wspierającej rozwój ekosystemu czystych technologii.

Rekomendacja 12: oferowanie polskich usług i narzędzi w regionie.

Rekomendacja 13: umiędzynarodowienie polskiego Instytutu Zrównoważonych Finansów.

Czytaj także: Sektor bankowy kluczowy dla finansowania zielonej transformacji

Pełnomocnik Ministra ds. Zrównoważonych Finansów

W Mapie zastrzeżono, że harmonogram jej wdrażania, zwłaszcza w pierwszej fazie, jest w dużym stopniu zależny od tempa krajowej transpozycji powiązanych przepisów Unii Europejskiej. W związku z tym harmonogram może nie być przestrzegany, jeśli wystąpią opóźnienia w krajowej transpozycji unijnych ram zrównoważonego finansowania.

Dodano, że harmonogram ma raczej charakter pomocniczy, ponieważ pokazuje, jak operacjonalizować Mapę drogową i nie jest prawnie wiążący, ani nie jest jeszcze powiązany z trwającymi procesami legislacyjnymi w Polsce.

„Pomimo tych środków ostrożności, bardzo wskazane jest, aby polska administracja krajowa dokonała transpozycji przepisów UE w dziedzinie zrównoważonego finansowania tak szybko, jak to możliwe, jeśli Polska chce promować rozwój krajowego rynku zrównoważonego finansowania i stać się częścią grupy pierwszych graczy” – zaznaczono.

Realizacja Mapy drogowej będzie wymagała nie tylko zaangażowania wielu ministerstw w rządzie, ale także ścisłej współpracy z innymi podmiotami publicznymi odpowiedzialnymi za nadzór i regulację sektora finansowego, tj. KNF, NBP, PANA, czy UOKiK, a także zaangażowania wielu innych interesariuszy.

Aby skoordynować wszystkie te wysiłki, Mapa zaleca powołanie przez ministra finansów – Pełnomocnika Ministra ds. Zrównoważonych Finansów.

Pełnomocnik ułatwiałby, koordynował i monitorował wdrażanie Mapy drogowej od strony administracji krajowej, podobnie jak w przypadku Strategii Rozwoju Rynku Kapitałowego.

W trakcie całego procesu Platforma Zrównoważonych Finansów przy MF powinna wg Mapy nadal działać i pełnić rolę organu doradczego monitorującego jej wdrażanie i aktualizować ją w razie potrzeby.

Niezależnie od prac PZF niezależny organ miałby przeprowadzić odpowiednią ocenę wdrożenia i skutków Mapy drogowej w ciągu 3 lat od jej przyjęcia.

Czytaj także: Jakich zmian potrzebuje polski rynek kapitałowy?

Źródło: BANK.pl
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Tagi
ESG / Environmental, Social and corporate GovernanceInstytut Zrównoważonych Finansów / IZFMinisterstwo FinansówPełnomocnik Ministra ds. Zrównoważonych FinansówPlatforma Zrównoważonych FinansówRynek kapitałowyStrategia Rozwoju Rynku Kapitałowego / SRRKZielona transformacjaZielone finanseZrównoważone finansowanieZrównoważony rozwój
Autor Rafał Tuszyński
Źródło PAP BIZNES
Partner działu
Fundacja Polska Bezgotówkowa

Polecamy

Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Adam Glapiński, grudzień 2025
Uncategorized
Prezes NBP: stopa na poziomie 4 proc. jest dobrym poziomem i może pozostać dłużej

Zaproponowane przez  KNF zmiany dotyczące WFD, są zgodne z tym co jako środowisko bankowe postulowaliśmy od dłuższego czasu.  Zaproponowane  zmiany przede wszystkim obniżają sam wskaźnik z  docelowego poziomu 40% do 20%. W nowej propozycji wskaźnika KNF usunął w ogóle nadwyżki funduszy własnych, co, w połączeniu z obniżeniem wymogu, należy ocenić jako krok w kierunku uspójnienia podejścia do liczenia wskaźnika. Jednocześnie oznacza to, że banki będą musiały wyemitować więcej instrumentów dłużnych, żeby wypełniać wskaźnik WFD. Wymaga to jeszcze precyzyjnych wyliczeń, niemniej nie wykluczamy rozmowy z UKNF o wydłużeniu okresu przejściowego.

Agnieszka Wachnicka
Agnieszka Wachnicka
Wiceprezeska
ZBP
Czytaj artykuł

Najnowsze

ZPF: IV Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
Z rynku finansowego
ZPF zaprasza na IV. Kongres Instytucji Finansowych – 11 grudnia 2025
napis OFE, tło banknoty
Z rynku finansowego
Aktywa OFE w listopadzie ’25 zmalały m/m o 0,1 proc. do 281,5 mld zł
Fitch Ratings napis na budynku
Gospodarka
Fitch utrzymał prognozę PKB Polski w 2026 roku na 3,2 proc., widzi jeszcze jedno cięcie stóp
wirtualny wykres na tle banknotów
Gospodarka
Wynik netto przedsiębiorstw niefinansowych wyniósł 153,2 mld zł w I-III kw. 2025 roku, dane GUS
Mikołaj Sobierajski, analityk rynku akcji w XTB.
Z rynku finansowego
Rynek kapitałowy wycenia wielkość obniżek stóp procentowych w 2026 roku
logo Citi na budynku
Kadry
Rada nadzorcza Citi Handlowego powołała wiceprezesa ds. detalu na kolejną kadencję
szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
Z rynku finansowego
Zapraszamy na szkolenie Digital Banking Academy: „Digitalizacja procesów biznesowych – dobre praktyki”, 10 grudnia 2025 r.
banknoty, klocki z napisem RPP
Z rynku finansowego
Eksperci o decyzji RPP: po intensywnych obniżkach stóp przerwa na początku ’26, potem lekkie cięcia

Zobacz także

budynek Sejmu, flaga, drzewa
Z rynku finansowego
Sejm za utworzeniem Funduszu Bezpieczeństwa i Obronności w ramach KPO
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego – 4 grudnia ‘25. Tadeusz Białek. Źródło: ZBP
Wydarzenia
Spotkanie świąteczne środowiska bankowego, 4 grudnia ‘25
Świąteczny Portfel Polaków 2025
Z rynku finansowego
Świąteczny Portfel Polaków 2025: planujemy większe wydatki, choć realne koszty spadły
Zobacz wszystkie z tej kategorii
logo Bank
  • O nas
  • Reklama
  • Kontakt
  • Newsletter
logo Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter Ikona youtube
logo Miesięcznika Bank Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
© Copyright 2025 Centrum Procesów Bankowych i Informacji
  • Polityka prywatności
  • Pliki cookie
  • Bankiwpolsce.pl
Strona korzysta z plików cookie
Na stronie stosujemy pliki cookie w celu zapewnienie prawidłowego działania, ułatwienia korzystania, a także w celach statystycznych i marketingowych. Wybierając „Zaakceptuj wszystkie” wyrażasz zgodę na stosowanie wszystkich plików cookie. Jeśli chcesz wyrazić zgodę na stosowanie tylko niektórych plików cookie, wybierz „Ustawienia”, skonfiguruj preferencje i wybierz przycisk „Zapisz”. Pamiętaj, że możesz zmienić swoje ustawienia w każdym czasie klikając przycisk „Pliki cookie” w stopce portalu. Szczegółowe informacje o sposobie, w jaki  używamy plików cookie oraz przetwarzamy Twoje dane, a także o przysługujących Ci prawach, odnajdziesz w Polityce prywatności.

Niezbędne: Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.

Funkcjonalne: Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.

Analityczne: Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp.

Marketingowe: Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców
i reklamodawców strony trzeciej.
Niezbędne Zawsze aktywne
Pliki cookie niezbędne do prawidłowego działania strony internetowej, zapewniające podstawowe funkcje i zabezpieczenia strony umożliwiające, m.in. wykorzystywanie podstawowych funkcji takich jak nawigacja na stronie internetowej, czy tez dostęp do jej obszarów wymagających uwierzytelnienia.
Funkcjonalne
Pliki cookie, które pomagają w realizacji pewnych funkcji, takich jak udostępnianie zawartości strony internetowej na platformach mediów społecznościowych, zbieranie opinii i innych funkcji podmiotów trzecich.
Analityczne
Pliki cookie wspomagające zebranie anonimowych danych statystycznych i analitycznych związanych z aktywnością użytkowników na stronie internetowej. Pomagają nam analizować liczbowe aspekty ruchu użytkowników na stronie internetowej oraz służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcje ze stroną internetową. Te pliki cookie pomagają uzyskać informacje na temat liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketingowe
Pliki cookie stosowane do analizowania aktywności użytkowników, wyświetlania odpowiednich reklam i kampanii marketingowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej efektywne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Zarządzaj opcjami Zarządzaj serwisami Zarządzaj dostawcami Przeczytaj więcej o tych celach
Ustawienia
{title} {title} {title}