XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. Bezpieczeństwo: Szajka cyfrowych kieszonkowców
Znakiem czasu jest zapowiadana od lat decyzja Google’a, który ostatecznie, w 2019 r. uznał prymat segmentu mobile. Nadał tym samym, przy indeksowaniu przez swoje boty, priorytet stronom przeznaczonym dla użytkowników smartfonów.
Zmiany te nie mogły ujść uwagi cyberprzestępców. W rezultacie to właśnie smartfony i technologie mobilne są obecnie ich głównym celem. Dla użytkowników wynika z tego wiele zagrożeń.
Przyjazna monokultura
Pierwszym, pośrednim, jest sama struktura rynku smartfonów, podzielonego pomiędzy dominujące ekosystemy. Zaledwie kilka lat temu było ich kilka, z autorskimi propozycjami m.in. Microsoftu, Samsunga czy Research in Motion. Obecnie, jak wynika z danych udostępnianych przez Statcounter Global Stats, liczą się jedynie dwa. Opracowany przez Apple’a iOS, przeznaczony dla iPhone’ów, to obecnie około 23% globalnego rynku smartfonów. Udostępniany przez Google’a Android pracuje na niemal 75% urządzeń, reprezentowanych przez niezliczoną ilość różnorodnych modeli wszelkich producentów.
Co istotne, poziom ryzyka nie jest rozłożony równomiernie. Najnowszy raport CERT Orange Polska wskazuje, że aż 97% wszelkiego typu ataków na smartfony dotyczy urządzeń z Androidem. Nie znaczy to, że użytkownicy iOS są całkowicie bezpieczni – również i w tym systemie odnajdywane są różne luki i podatności. Statystycznie bardziej narażeni są jednak użytkownicy Androida.
Phishing wieczne żywy
Jakich zagrożeń mogą spodziewać się mobilni klienci bankowości internetowej? Prym wiodą wszelkie ataki wykorzystujące inżynierię społeczną. Jak wynika z raportu FireEye, ponad 90% ataków zaczyna się od maila. Cyberprzestępcy usiłują w ten sposób uzyskać dostęp do istotnych ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI