XXIV Ranking Banków Miesięcznika Finansowego Bank 2019. Bankowość mobilna: Dosięgnąć nieosiągalne
Biometria behawioralna to profilowanie użytkownika wykorzystujące cechy różnych zachowań. Na polskim rynku pilotaż tego typu rozwiązania – na razie w wersji desktopowej – prowadzi mBank w ramach projektu Digital Fingerprints. Uczestnicząca w pilotażu grupa klientów jest analizowana pod kątem sposobu obsługi bankowości online. Chodzi między innymi o dynamikę korzystania z klawiatury, sposób obsługi myszki czy touchpada, a także używanie pokrętła scrollującego. W przyszłości badania te zostaną poszerzone o sposób korzystania z ekranu smartfonu, czy – jak planuje Alior Bank – biometrię twarzy i głosu. Zebrane dane służą następnie do weryfikacji, czy system transakcyjny jest obsługiwany przez właściwego użytkownika.
Co istotne, idzie to w parze z kolejnym trendem, prognozowanym m.in. przez Gartnera. Chodzi o rozwój mechanizmów zaliczanych do sztucznej inteligencji, które będą działać nie zdalnie, w chmurze, ale bezpośrednio na urządzeniu.
Rozwiązanie, typowe na razie dla mobilnego segmentu premium, ma do 2022 r. funkcjonować w około 80% smartfonów. Następstwem będzie podniesienie poziomu bezpieczeństwa, a dodatkową korzyścią fakt, że jest to działanie „przezroczyste” z punktu widzenia użytkownika, który nie będzie musiał wykonywać żadnych dodatkowych czynności. Weryfikacją będzie w tym przypadku samo skorzystanie z usługi.
Koniec wklepywania haseł
Nasilającym się trendem jest przy tym odchodzenie od tradycyjnego sposobu autoryzacji. Ujawniane cyklicznie wycieki baz danych z hasłami wskazują, że ogromną popularnością cieszą się bardzo proste, powtarzalne hasła. Powagę sytuacji potwierdzają choćby listy tych najpopularniejszych, gdzie czołowe miejsca bardzo często przez lata nie ulegają istotnym zmianom.
Co więcej, potwierdzanie tożsamości przez wykorzystywanie hasła staje się niewygodne dla użytkownika, ale także – jeśli chodzi o dostawcę usług -nieefektywne, tak z punktu widzenia zaangażowanych środków, jak i uzyskanego poziomu bezpieczeństwa.
Wspomina o tym m.in. ekspert z firmy Bitdefender, Mariusz Osiński. – Uwierzytelnianie oparte na haśle stało się zbyt skomplikowane i mniej skuteczne w dzisiejszych czasach, co skutkuje słabymi zabezpieczeniami, niską wygodą użytkowania i wysokim kosztem posiadania. Technologia bezpieczeństwa w połączeniu z uczeniem maszynowym, biometrią i zachowaniem użytkowników może faktycznie poprawić użyteczność i możliwości samoobsługi – podkreśla.
Rozwiązanie opisane wcześniej jako biometria behawioralna sprowadza się nie tyko do komputerów i smartfonów. Testowane obecnie rozwiązania biorą pod uwagę m.in. chód użytkownika, analizowany dzięki sensorom, znajdującym się w jego ubraniu. Dane te, po przesłaniu do smartfonu, mogą posłużyć następnie do autoryzacji dostę...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI