Wynajem długoterminowy samochodów coraz bardziej popularny
Robert Lidke: Polski Związek Wynajmu i Leasingu Pojazdów, zrzesza firmy działające w dwóch obszarach. Pierwsza to są firmy wynajmujące samochody długoterminowo, a druga to są firmy „rent a car”, czyli obsługujące np. turystów wypożyczających samochody na krótkie okresy. Co się zmieniło w działalności firm z tych dwóch obszarów w okresie pandemii COVID-19?
Rafał Merk: Rynek sprzedaży samochodów w Polsce mocno odczuwa wpływ pandemii. Natomiast branża wynajmu długoterminowego odczuła w mniejszym stopniu sytuację pandemiczną.
Ponadto produkt – najem długoterminowy jest coraz bardziej popularny wśród klientów. Szczególnie małe i średnie przedsiębiorstwa coraz częściej korzystają z wynajmu długoterminowego. Widzą zalety tego produktu, takie jak elastyczność, brak opłaty wstępnej, dodatkowe serwisy. I w sumie wynajem długoterminowy w stosunku do poprzedniego okresu, ma 5-proc. wzrost w pierwszym i drugim kwartale 2020 roku.
Z kolei w branży rent a car odnotowano olbrzymie spadki. Jest to efekt lock down i praktycznego zamrożenia branży turystycznej. W konsekwencji w segmencie rent a car mamy spadki 16-proc. w pierwszym kwartale i 25-proc. po drugim kwartale. Ale na podstawie ostatnich okresów widać, że i ta branża się odnawia i rynek się odbudowuje.
Czy firmy z obu wymienionych branż obecnie przestały kupować samochody osobowe, czy też inwestują nadal i kupują nowe pojazdy?
‒ Szczególnie w zakresie najmu długoterminowego klienci są nadal zainteresowani odnową kontraktów, czyli ci, którzy już korzystali z tego produktu bardzo chętnie wynajmują i są zainteresowani.
Firma wynajmująca kupuje w tym wypadku pojazd, żeby można było go wynająć klientowi.
‒ Dokładnie tak, kupujemy pojazdy i wynajmujemy klientowi. I klienci, którzy już korzystali z tej usługi są zainteresowani i wzrost jest cały czas dość wysoki.
Co jest ciekawe już nie tylko duże korporacje, ale też mali przedsiębiorcy chcą korzystać z najmu długoterminowego.
COVID spowodował, że rynek szuka nowych rozwiązań mobilnościowych, które będą oferowane Klientom.
Chodzi o samochody elektryczne, hybrydowe, i odejście od pojazdów z silnikiem diesla?
‒ Obserwujemy, że udział napędu diesla zmniejsza się sukcesywnie, co powoduje, że wynajem długoterminowy ma przełożenie na ekologiczność i spadek emisji CO2. Poza tym samochody udostępniane klientom są coraz młodsze, mają coraz lepsze silniki, bardziej ekologiczne.
Czy znacząco wzrosła obecnie liczba klientów, którzy zaczęli wypowiadać umowy najmu długoterminowego?
‒ Branża bardzo mocno wsparła klientów. Po pierwszym szoku w marcu branża szybko zareagowała, dała duże wsparcie w początkowej fazie, i to pomogło. Nie obserwujemy dużego wpływu pandemii na niepłacenie przez naszych klientów za usługi najmu.