Wyedukowany klient jest lepszym klientem dla banku

Wyedukowany klient jest lepszym klientem dla banku
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Sławomir S. Sikora, Prezes Zarządu Banku Citi Handlowy

O znaczeniu edukacji finansowej dla rozwoju i funkcjonowania obywateli w nowoczesnym społeczeństwie.

Z doświadczenia bankowego widzę jak bardzo istotne jest, by klienci banków posiadali wiedzę. Wiedzę szczególnie w obszarze finansów. To służy lepszemu budowaniu zaufania, jak również zapewnia lepsze warunki życia klientom banków, czy obywatelom szerzej nazywając.

Często powtarzam, że wyedukowany klient, wykształcony klient w sprawach finansów jest lepszym klientem dla banku, ale są również względy ogólnospołeczne – wiemy, że wydłuża się oczekiwana długość życia, że w okresie poemerytalnym będziemy zdrowsi, chętni do podróżowania, będziemy mieli więcej pomysłów na nowe przedsięwzięcia, a jednocześnie system zabezpieczenia społecznego zapewni nam jedynie około 1/3 tych zarobków, które mieliśmy pracując – tak więc kluczową rzeczą jest zrozumienie potrzeby długoterminowego oszczędzania, a to przychodzi wraz z edukacją.

W przyszłym roku mamy specyficzną rocznicę – rocznicę powstania czegoś, co w finansach przeszło do historii pod nazwą schematu Ponziego. Schematu, w którym ktoś – tu akurat finansista włoskiego pochodzenia Ponzi zaproponował klientom ponadstandardowe zwroty z inwestycji [piramida finansowa – przyp. red.] i muszę z pewną przykrością stwierdzić, że minęło sto lat natomiast nadal takie schematy funkcjonują, jak chociażby pomysł związany z kryptowalutami, który – trzeba zdawać sobie sprawę – obiecuje bardzo wysokie zwroty, ale łączy się z tym nieproporcjonalnie duże ryzyko, o czym często inwestujący zapominają.

Dlatego Citi Handlowy angażuje się w edukację finansową, bo wydaje mi się, że wtedy tych, którzy będą cierpieli w schematach Ponziego bądź podobnych będzie mniej.