Wydarzenia: Powiało optymizmem
Karol Majak
W dobie cyfryzacji i globalizacji najzwyczajniej nie opłaca się być swobodnym elektronem na rynku finansowym. Doskonale o tym wiedzą przedstawiciele instytucji odpowiedzialnych za ład i stabilność tego rynku, jak Mirosław Panek, prezes zarządu Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Podczas uroczystej gali wieńczącej pierwszy dzień obrad zwrócił on uwagę, że procesy konsolidacyjne i korzystanie z oferty firm zewnętrznych to najskuteczniejsze sposoby na redukcję kosztów w bankowości spółdzielczej.
Potrzebę pogłębionej integracji wskazywała też Małgorzata Iwanicz-Drozdowska, zastępca przewodniczącego Komisji Nadzoru Finansowego. Nawiązując do hasła przewodniego wydarzenia („Wyzwania modernizacyjne bankowości spółdzielczej w dobie konsolidującego się rynku usług finansowych„), podkreśliła, iż postęp technologiczny i konsolidacja stanowią dowód na dojrzałość bankowości spółdzielczej. Działania o charakterze integracyjnym przybierać mogą różne formy, poczynając od wspólnej realizacji projektów, aż po łączenie się niewielkich instytucji w silniejsze podmioty. – Wprowadzanie nowych technologii stanowi bardzo dobry bodziec dla procesów łączeniowych. Skoro w pojedynkę trudno jest osiągnąć cel w postaci zaawansowania technologicznego, można to zrobić, łącząc się w silniejsze podmioty – przypomniała przedstawicielka nadzoru. Przestrzegła również przed postrzeganiem działań integracyjnych czy wręcz konsolidacyjnych w kategorii rozwiązywania sytuacji kryzysowych. – Procesy łączeniowe powinny odbywać się wtedy, kiedy wszyscy partnerzy są w dobrej kondycji i mają wspólny cel do osiągnięcia. Wtedy połączenie generuje korzyści dla obydwu stron. Jeśli jeden z partnerów popadnie w kłopoty, sytuacja nie jest już tak komfortowa i negocjacje wyglądają inaczej – oceniła prof. Małgorzata Iwanicz-Drozdowska. I zaapelowała do przedstawicieli obydwu zrzeszeń o to, by stymulowali procesy integracyjne.
Postulat ten w pełni podzielają reprezentanci polskiego sektora bankowego. – Jeżeli potrafimy dokonać tam, gdzie to jest niezbędne, pewnej konsolidacji bądź restrukturyzacji oraz skoncentrować wspólne działania, by osiągnąć znacznie lepsze rezultaty w działalności biznesowej, to bez wątpienia powinniśmy z tego skorzystać (…). Od nas samych zależy, czy sprostamy tym wyzwaniom i wykorzystamy niepowtarzalną szansę, jaką stwarza działanie wspólnotowe i efekt skali – podkreślił Krzysztof Pietraszkiewicz, prezes Związku Banków Polskich.
Digitalizacja i tradycja to pojęcia komplementarne
Najpoważniejszym wyzwaniem dla lokalnego sektora finansowego pozostaje modernizacja technologiczna, będąca w istocie ustawicznym procesem dostosowywania posiadanych zasobów i produktów do postępu w branży IT oraz zmieniających się równie szybko oczekiwań klientów. Występujący podczas Forum prelegenci – zarówno ci reprezentujący stronę rządową, nadzór, jak i sami bankowcy – wielokrotnie podkreślali, że digitalizacja w żadnym razie nie jest antytezą tradycji spółdzielczych. – Nowoczesne rozwiązania technologiczne powinny mieć charakter komplementarny do bliskich związków ze społecznością lokalną. Należy mieć świadomość, że młode pokolenie korzystające z usług bankowych ma inne wymagania niż poprzednie generacje. Na tę kolejną rzeszę klientów należy się odpowiednio przygotować, utrzymując jednocześnie relacje ze społecznością lokalną – stwierdziła Małgorzata Iwanicz-Drozdowska.
Potrzebę konsekwentnej cyfryzacji lokalnych instytucji finansowych jeszcze silniej wyakcentował szef resortu rolnictwa. – Jeżeli bank nie będzie umiał wejść w bankowość elektroniczną, jeżeli nie będzie umiał obsługiwać ludzi w taki sposób, żeby nie stali w kolejkach, to taka instytucja straci klientów. (…) Jakość obsługi, przyjazność wobec klientów, dostępność sieci placówek są oczywiście waszą przewagą, ale to nie jest przewaga dana raz na zawsze – zauważył Jan Krzysztof Ardanowski.
Z tej nieuchronnej konieczności doskonale zdają sobie sprawę sami bankowcy, czego dowodem jest zaangażowanie w upowszechnianie płatności mobilnych. Mirosław Skiba, prezes zarządu SGB-Banku przypomniał, że instytucje należące do kierowanego przezeń zrzeszenia konsekwentnie wdrażają wszystkie schematy zapłaty przy użyciu smartfonu. Klienci grupy SGB już dziś korzystać mogą z BLIKA, Google Pay i Apple Pay, a już niedługo zostaną im udostępnione również płatności firm Garmin i Fitbit. Zrzeszenie będzie trzecią instytucją bankową w Polsce oferującą wszystkie warianty pł...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI