Wydarzenia: Obsługę gotówki można usprawnić

Wydarzenia: Obsługę gotówki można usprawnić
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Gotówka nie tylko w Polsce jest nadal powszechnie wykorzystywana do regulowania płatności i jeszcze długo będzie to tego celu wykorzystywana. Dla wielu konsumentów jest ważna i chcą z niej korzystać - podkreśla Andrzej Kawiński, Country Manager G+D Currency Technology.

Czy gotówka rzeczywiście odchodzi do lamusa i czy prawdą jest, że już nie warto inwestować w automatyzację jej obsługi? Jak można to usprawnić np. w sklepie i dlaczego opłaca się to zrobić?

– Na co dzień spotykamy się z sytuacjami, w których jest to najwygodniejszy lub jedyny możliwy sposób regulowania płatności. Wczoraj umówiliśmy się na wywiad w znanej warszawskiej kawiarni. Dzisiaj po przyjściu na miejsce poinformowano nas, że z powodu braku prądu zakup możliwy jest jedynie za gotówkę. Na pewno nie jest prawdą, że w obsługę gotówki nie warto dziś inwestować. Nawet w krajach takich jak: Dania, Szwecja lub Norwegia, w których dominują płatności bezgotówkowe, społeczeństwo nie wyobraża sobie życia bez gotówki. Daje ona poczucie bezpieczeństwa. Dlatego też zaczęły powstawać różne rozwiązania, które zarówno przyspieszają obsługę klienta, jak i odciążają kasjera od zajmowania się gotówką. Są to różnego rodzaju automaty przyjmujące wpłaty gotówki od klientów i wypłacające im resztę w banknotach i monetach. Rolą kasjera jest tylko „zeskanowanie” cen produktów wybranych przez klienta.

Potrzebę zastosowania takich rozwiązań widać też w mniejszych sklepach, w których sprzedawca równocześnie obsługuje klienta, zakładając w tym celu rękawiczki, by np. pokroić wędlinę, a następnie przyjmuje od niego gotówkę. Często funkcje te się rozdziela. Jedna osoba przyjmuje gotówkę, a druga wydaje klientowi zakupione produkty, co podnosi koszty pracy. Nie jest to wygodne rozwiązanie, dlatego automatyka przyjmowania i wydawania gotówki staje się w takich sytuacjach atrakcyjną propozycją. Znam tego typu rozwiązanie, które zastosowano np. na stacjach Shell w Niemczech. Urządzenia zamontowane w ladzie kasjera umożliwiają samoobsługową zapłatę za paliwo, wydają przy tym resztę. Umowa podpisana pomiędzy właścicielem stacji a bankiem pocztowym umożliwia wpłaty i wypłaty środków ze swojego konta.

Największe wolumeny monet i banknotów przechodzą dziś przez sortownie firm CIT. Jak dziś skutecznie zautomatyzować w nich obsługę gotówki?

– Giesecke+Devrient Currency Technology specjalizuje się w optymalizacji procesów obiegu gotówki. Jednym z obszarów jest „Smart Automation” – mądra (odpowiednia) automatyzacja sortowni gotówki. Rosnące koszty zatrudnienia pracowników podkreślają znaczenie automatyzacji. Można powiedzieć, że obecnie to praca ludzka generuje największą część kosztów sortowni. Banki przez wiele lat korzystały z dużej konkurencji na tym rynku i mogły negocjować atrakcyjne kosztowo warunki obsługi gotówki. Dodatkowo konkurencja wymusiła wiele różnorodnych procesów – w takich sytuacjach przy braku standaryzacji, możliwa jest tylko praca manualna. Dzisiaj bankom trudno zaakceptować to, że ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI