Wydarzenia i Opinie | Kongres Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości | O emeryturze myślmy jak najwcześniej
Aby zapewnić sobie bezpieczną jesień życia, wystarczy gromadzić kapitał na rachunku bankowym – tak uważa większość studentów kierunków nieekonomicznych uczestniczących w badaniu wiedzy finansowej, zrealizowanym w ub.r. przez instytut Norstat Polska. Niemal połowa respondentów twierdziła, iż godne funkcjonowanie jest w stanie zapewnić im świadczenie wypłacane przez ZUS, zaś niemal co czwarty uwzględniał możliwość kontynuowania pracy zawodowej w podeszłym wieku.
Rezultaty ankiety przytoczyła dziennikarka Radia Zet Agnieszka Zaręba, moderatorka debaty poświęconej stymulowaniu skłonności do oszczędzania na emeryturę, która odbyła się w ramach tegorocznego Kongresu Edukacji Finansowej i Przedsiębiorczości. W tym kontekście budowie świadomości Polaków w zakresie długoterminowego oszczędzania powinno towarzyszyć tworzenie atrakcyjnych produktów, pozwalających zabezpieczyć i pomnażać posiadane środki w perspektywie wieku postprodukcyjnego. Jak słusznie zauważył Paweł Jaroszek, członek zarządu ZUS, po przejściu na emeryturę w wieku 65 lat każdy z nas ma przed sobą średnio 200 miesięcy życia, zatem by godziwie przeżyć ten czas, należałoby zgromadzić co najmniej oczekiwaną kwotę zastąpienia, przemnożoną przez dwieście.
Potrzebujemy edukacji ekonomicznej, nie sporów o lektury
Kształtowanie postaw w zakresie oszczędzania na starość powinno zaczynać się jak najwcześniej – co do tego zgodni byli wszyscy uczestnicy dyskusji. Paweł Jaroszek wskazywał, iż edukacja w tym zakresie nie powinna być oderwana od całego systemu kształcenia, przykładowo scenariusze zadań z matematyki zamiast przysłowiowych już zakupów czy kursów pociągów powinny uwzględniać kwestie związane z długoterminowym oszczędzaniem. – Brakuje zadań ukierunkowanych na to, ile trzeba pieniędzy odłożyć, żeby zabezpieczyć swą przyszłość na emeryturze – dodał przedstawiciel ZUS.
Wojciech Nagel, przewodniczący Rady Nadzorczej Fundacji GPW, skonstatował, iż w obecnej podstawie programowej wciąż brakuje odpowiednio silnej wiedzy ekonomicznej, przydatnej młodemu człowiekowi po jego usamodzielnieniu się. W tym kontekście trwające od lat spory na temat listy lektur należy traktować jako temat zastępczy, sugerował przedstawiciel Fundacji GPW. Przemysław Jaworski, dyrektor Departamentu Produktów Emerytalnych w Skarbiec TFI akcentował znaczenie nowoczesnych środków przekazu, takich jak media społecznościowe, gdyż tradycyjna formuła wykładów akademickich nie dociera do wielu przedstawicieli pokolenia, które „urodziło się ze smartfonem w ręku”. – Właśnie kiedy jesteś na garnuszku rodziców, powinieneś wykorzystać swój czas na naukę i zbieranie doświadczenia. Później będziesz skoncentrowany na rodzinie i aktywności zawodowej – zaznaczył reprezentant Skarbiec TFI.
<...>Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI