Wydarzenia i Opinie | Finanse Jutra | Jak będą wyglądały finanse jutra?

Wydarzenia i Opinie | Finanse Jutra | Jak będą wyglądały finanse jutra?
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Kobiety stanowią zdecydowaną większość, bo aż 68% zatrudnionych w polskich bankach komercyjnych. Proporcji tej nie odzwierciedla skład organów zarządzających instytucji finansowych; na koniec września ub.r. panie sprawowały tylko 19% funkcji w zarządach i 31% w radach nadzorczych tych podmiotów. To jeden z ważniejszych wniosków płynących z pionierskiego opracowania na temat zarządzania różnorodnością w polskich bankach komercyjnych.

Prace nad raportem, którego oficjalna prezentacja odbyła się podczas zorganizowanej 23 maja br. konferencji „Finanse Jutra: Różnorodność, Innowacje, Wzrost”, wykazały też tzw. dwie prędkości w podejściu banków do kwestii równości płci. Po jednej stronie są podmioty, które nie podejmują w tym zakresie żadnych działań lub realizują je w niezwykle ograniczonym zakresie, nie brakuje też banków szczególnie zaangażowanych w tworzenie naprawdę inkluzywnego środowiska pracy. Do tych ostatnich bez wątpienia należy mBank, w którego siedzibie odbywało się wydarzenie. Panie stanowią w tej instytucji 59% składu osobowego, przy czym na stanowiskach menedżerskich jest ich obecnie 43% i odsetek ten cały czas się zwiększa. W ub.r. i minionych miesiącach 2024 r. kobiety stanowiły ponad połowę awansowanych w mBanku na stanowiska menedżerskie, przypomniał w wystąpieniu inauguracyjnym Cezary Kocik, wiceprezes zarządu banku. Zwrócił on uwagę, że aż cztery z sześciu głównych czynników, ograniczających awans pań, związanych jest z macierzyństwem. – Jako mBank staramy się temu przeciwdziałać. Realizujemy m.in. program re-onboardingu dla kobiet powracających po urlopie macierzyńskim czy wychowawczym, zgadzamy się również na istotnie większy udział pracy zdalnej – zaznaczył Cezary Kocik, deklarując, że działania władz banku zmierzają w tym kierunku, by kobiety, pragnące osiągnąć sukces w swej karierze zawodowej, miały ku temu pełne możliwości.

Cezary Kocik

W tej kwestii sektor bankowy mówi jednym głosem

Działania na rzecz równości, różnorodności i inkluzywności w polskim sektorze bankowym są realizowane w ramach całego sektora. Agnieszka Wachnicka, wiceprezeska Związku Banków Polskich, podkreśliła, że organizacja ta od lat poświęca dużo uwagi kwestii równości i równouprawnienia. – Przez wiele lat koncentrowaliśmy się w głównej mierze na klientach, pracowaliśmy nad tym, żeby wszyscy klienci banków, niezależnie od ich indywidualnych potrzeb, preferencji czy oczekiwań, mieli równy, niezakłócony dostęp do usług finansowych. W pewnym momencie doszliśmy do przekonania, że powinniśmy w szczególności adresować kwestie równości, różnorodności, inkluzywności, jeśli chodzi o pracowników instytucji finansowych, banków – wskazała wiceprezeska ZBP, a efektem owej refleksji było powołanie w ramach ZBP Komitetu ds. Diversity and Inclusion (obecnie komitet ds. DEI – Diversity, Equity and Inclusion), który rozpoczął działalność w październiku 2022 r. – Ze swojej rocznej perspektywy pracy w Związku Banków Polskich mogę powiedzieć, że ten komitet działa bardzo aktywnie. Wyrazem tej aktywności jest choćby dzisiejsza konferencja i ten unikalny raport, jakiego jeszcze w skali sektora bankowego i szerzej finansowego nie mieliśmy – dodała Agnieszka Wachnicka. Aktywność polskich bankowców na tej niwie nabiera szczególnego znaczenia w obliczu zbliżającego się terminu implementacji dyrektywy Women on Boards czy wdrożenia w praktyce przepisów przeciwdziałających tworzeniu się tzw. luki płacowej. – Przed nami również szereg wyzwań związanych z nową dyrektywą CSRD, z ujawnieniami niefinansowymi, gdzie będziemy mieć pewną standaryzację tych ujawnień na poziomie unijnym. To będzie wymuszało na nas pewną zmianę podejścia, być może dosyć radykalną, odnośnie sprawozdawczości w przyjętej polityce w zakresie różnorodności i jej realizacji – zauważyła wiceprezeska ZBP, dodając, że wyzwania w tym działaniu mają charakter ogólnoeuropejski.

Agnieszka Wachnicka

Obecne zmiany w obszarze HR i kultury organizacyjnej firm można porównać tylko z transformacją polskiego sektora bankowego w latach 90. XX w. – stwierdziła Marzena ­Zahlin, dyrektorka generalna polskiego oddziału Svenska Handelsbanken AB i przewodnicząca Prezydium Komitetu ds. DEI. W takich realiach szczególnego znaczenia nabiera współpraca różnych środowisk. – Jesteśmy różnymi instytucjami finansowymi: fintechami, bankami, ubezpieczycielami (…) ale mamy wszyscy jedną ideę, która nas łączy: głębokie zainteresowanie tym, jak będą wyglądały finanse jutra – podkreśliła Marzena Zahlin. W obliczu dynamicznego rozwoju technologii jedno z kluczowych pytań dotyczy przyszłości kapitału ludzkiego i zarządzania talentami w instytucjach finansowych. – Chodzi o to, jakie są kompetencje przyszłości i czy jako menedżerowie mamy obiektywne narzędzia, żeby ocenić i właściwie realokować potencjał talentów w całej organizacji, niezależnie od płci, wyznania, rasy czy kultury – zapewniała przewodnicząca Prezydium Komitetu ds. DEI. Jej zdaniem, ma to szczególne znaczenie w obliczu podwójnej roli, jaka we współczesnym świecie pełni bankowość. – Jako instytucje finansowe nie możemy tracić z pola widzenia podstawowego celu, dla którego istniejemy, czyli naszej dochodowości, konkurencyjności, naszego wizerunku. Ale jednocześnie jesteśmy instytucjami zaufania publicznego i myślę, że z tym wiąże się określone zobowiązanie moralne – wskazała Marzena Zahlin.

Marzena Zahlin

Jak przebić szklany i cementowy sufit?

Obecność kobiet jest niezwykle ważna, gdyż są one czynnikiem zmian w naszym społeczeństwie – deklarowała prof. Nuria Chinchilla, wykładowczyni IESE Business School, prawniczka, ekonomistka i publicystka, wystę...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK