Wydarzenia i opinie | Digitalizacja Gospodarki | W oczekiwaniu na kwantową rewolucję
– Jesteśmy świadkami transformacji, jaką sektor finansowy przeszedł na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat – podkreślił Daniel Matusiak, dyrektor pionu IBM Technology Cross Brand, rozpoczynając debatę poświęconą aktualnym trendom technologicznym na rynku finansowym i perspektywom dalszej modernizacji sektora. Proces ten, którego pierwszym akordem było odmiejscowienie rachunku bankowego, gruntownie zmienił funkcjonowanie rynku kredytowego czy płatniczego. Takie rozwiązania, jak bankowość elektroniczna, karty zbliżeniowe czy aplikacje mobilne u progu obecnego tysiąclecia stanowiły ekskluzywną nowinkę bądź w ogóle nie istniały, dziś są w codziennym użytku.
Wraz z rozwojem technologicznym sektora zmieniają się preferencje i oczekiwania klientów, zarówno indywidualnych, jak i komercyjnych. Według analiz przeprowadzonych przez firmę McKinsey, aż 71% współczesnych konsumentów oczekuje coraz większej elastyczności obsługi, w tym omnikanałowości. Aby sprostać rosnącym wymaganiom, banki decydują się na wykorzystanie komponentów chmurowych, stwierdził Daniel Matusiak.
Dbać o każdego klienta
Cloud computing jest coraz popularniejszy nie tylko w branży finansowej: według aktualnych statystyk, niemal 30% podmiotów działających na polskim rynku przeszło migrację, podczas gdy w 2018 r., kiedy na przejście do chmury zdecydował się PKO Bank Polski, adopcja tej technologii w Polsce była na poziomie 11% – wspomniał Jacek Cholc, Managing Director of IT Operations Division w PKO BP. Outsourcing zasobów to zaledwie jeden z obszarów cyfrowej rewolucji w sektorze finansowym, która obejmuje nie tylko kanały zdalne, ale i stacjonarne. – Chcemy dbać o każdego klienta, zarówno tego cyfrowego, tradycyjnego, jak i hybrydowego, korzystającego z obu form obsługi – zapewnił Jacek Cholc. Dlatego współczesny oddział konsekwentnie odchodzi od placówki kasowo-transakcyjnej, a główną rolę pełni w nim wykwalifikowany doradca klienta, wyposażony w innowacyjne narzędzia pozwalające udzielić wsparcia przy wyborze i obsłudze bardziej zaawansowanych produktów.
Kluczowe znaczenie ma rozwój kanałów cyfrowych, ze szczególnym uwzględnieniem aplikacji mobilnych. Te ostatnie, jak zauważył przedstawiciel PKO Banku Polskiego, oferują coraz szerszą paletę usług dodanych (VAS), również niezwiązanych z rynkiem bankowym czy finansowym. – Chodzi o to, by aplikacja w jak największym stopniu pomagała klientowi w codziennym życiu. To sprawia, że użytkownik przywiązuje się do banku – dodał Jacek Cholc. Stwierdził też, iż niezależnie od VAS niezbędne jest konsekwentne rozwijanie oferty usług stricte bankowych, których oczekują konsumenci. Aby móc ustawicznie i szybko reagować na zmieniające się uwarunkowania, banki decydują się na przejście do chmury, która, jak określił reprezentant PKO Banku Polskiego, jest źródłem innowacji.
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI