Wydarzenia i Opinie | DELL TECHNOLOGIES FORUM 2024 | AI coraz silniej obecne w polskiej gospodarce
Coraz bardziej nieprzewidywalne zjawiska atmosferyczne sprawiają, że poprawa skuteczności prognozowania pogody stanowi kwestię pierwszoplanową dla całej gospodarki. Sztuczna inteligencja może znacząco wspomóc meteorologów w tym niełatwym zadaniu, choć sama z siebie nie zastąpi tradycyjnych modeli fizycznych, wykorzystywanych przez synoptyków, przekonywał prof. Mariusz J. Figurski, dyrektor Centrum Modelowania Meteorologicznego Instytutu Meteorologii i Gospodarki Wodnej. Algorytmy AI bazują wszak na statystyce i poszukiwaniu relacji w zbiorach danych, tymczasem modele meteorologiczne powstały w oparciu o wiedzę i rozumienie zjawisk fizycznych. Bez znalezienia odpowiednich analogii AI się nie sprawdza, tymczasem zjawiska pogodowe nigdy nie powtarzają się w 100% – wskazywał ekspert IMGW. Dlatego tworzone są rozwiązania hybrydowe, łączące modele fizyczne i AI, co pozwala istotnie zwiększać sprawdzalność przewidywania pogody.
Prof. Figurski podkreślił, iż postęp w tej dziedzinie jest olbrzymi – 20 lat temu jednoprocentowa poprawa sprawdzalności modelu i dziesięcioprocentowa w zakresie prawdopodobieństwa zajmowała całą dekadę, dziś czas ten się istotnie skrócił, także dzięki użyciu olbrzymich mocy obliczeniowych. Ekspert IMGW nieprzypadkowo porównał synoptyków do czarnoksiężników, którzy zamienili szklane kule na komputery i AI – spośród 500 najpotężniejszych maszyn świata co najmniej kilka służy meteorologom.
Co astronom robi w fabryce?
Modele hybrydowe znakomicie sprawdzają się też w przemyśle, pozwalając na wsparcie od samego początku procesu projektowania nowego wyrobu. Jak zauważył Przemysław Godzik, Digital Operational Excellence Manager w ZF Group, dzięki łączeniu AI z technologią tzw. cyfrowego bliźniaka, czyli wirtualnego modelu tworzonego właśnie produktu, możliwe jest wykrycie już na najwcześniejszym etapie ewentualnych błędów konstrukcyjnych, rozwią...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI