Wydarzenia i Opinie | BankTech 2023 | Klient zanurzony w technologii

Wydarzenia i Opinie | BankTech 2023 | Klient zanurzony w technologii
Debatę „Czego banki mogą nauczyć się od firm technologicznych?” moderował Bartłomiej Nocoń
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Warunkiem skutecznego wdrażania innowacji jest posiadanie środków, niezbędnych do realizacji tak ambitnych celów. Kondycja finansowa i stabilność sektora bankowego stanowią zatem ważne czynniki determinujące postęp.

Nieprzypadkowo dr Tadeusz Białek, prezes Związku Banków Polskich, podczas inauguracji tegorocznej edycji Horyzontów Bankowości – BankTech 2023 nawiązał do czerwcowego orzeczenia TSUE. Zwrócił uwagę, że Trybunał reguluje pewne elementy w umowach z klientami, równocześnie wskazując, że rozstrzygnięcia powinny być regulowane przez sądy krajowe. Podkreślił też znaczenie ugód, proponowanych klientom przez banki. Jest to rozwiązanie tanie, sprawiedliwe społecznie i daje efekt, jakby klient od początku zawarł umowę kredytową w złotych.

Gospodarka i bankowość w cieniu kredytów walutowych

Debatę poświęconą tym zagadnieniom moderował dr Tadeusz Białek, a udział w niej wzięli: dr Mariusz Cholewa, prezes zarządu Biura Informacji Kredytowej; Agata Chrzanowska, prezes zarządu Millennium Banku Hipotecznego; Bożena Graczyk, wiceprezes zarządu ING Banku Śląskiego, dr Marek Lusztyn, wiceprezes zarządu mBanku i Piotr Mazur, wiceprezes zarządu PKO Banku Polskiego. W jej trakcie podkreślano, że wskutek wyroku TSUE możliwości inwestowania banków w rozwiązania cyfrowe znacznie się zmniejszą. Będą też miały one problem z finansowaniem polskiej gospodarki, nie mówiąc nawet o niezbędnej transformacji energetycznej naszego kraju. Oceniono, że straty banków w związku z orzeczeniem TSUE mogą sięgnąć 100 mld zł.

BIK, na podstawie zbieranych od banków danych, dostrzega pogarszającą się spłacalność kredytów walutowych, co może świadczyć o wstrzymywaniu się części klientów ze spłatą rat kredytów, często namawianych do tego przez kancelarie prawne. Od trzech lat banki wykazują zyski, ale w rzeczywistości nie mogą nawet odtworzyć swoich kapitałów.

Uczestnicy debaty byli przekonani, że ugoda klienta z bankiem jest najlepszym sposobem rozwiązania problemu kredytów walutowych, bo oszczędza czas i pieniądze klientów (sprawy w sądach mogą trwać nawet przez wiele lat i wiązać się z wysokimi kosztami ponoszonymi na rzecz kancelarii prawnych). Ugoda, jak podkreślił dr Tadeusz Białek, nie jest żadnym prezentem ze strony banków, bo ewentualny koszt takich ugód oszacowano na 57 mld zł.

Bez technologii dziś niewiele można

Wpływ obciążeń sektora bankowego na rozwój technologiczny gospodarki przedstawił Włodzimierz Kiciński, wiceprezes Związku Banków Polskich. Podkreślił, że jeśli nawet banki wypracowują lepszy wynik finansowy, co widać, i średni koszt kapitału jest szacowany na 12%, to nadal mamy problem z pozyskiwaniem kapitału dla polskiego sektora bankowego. Przypomniał też, że żaden z banków w naszym kraju nie ubiegał się o pomoc w czasie kryzysu lat 2007–2011, w przeciwieństwie do wielu państw Europy i świata. Wzorem tych krajów, w Polsce także wprowadzono podatek bankowy, ma on jednak tylko i wyłącznie charakter fiskalny. Wiceprezes ZBP zwrócił uwagę na model biznesowy, w którym potrzebny jest kompromis pomiędzy oczekiwaniami tych, którzy deponują środki w bankach, a wynikiem wypracowywanym przez te instytucje dla akcjonariuszy.

W FireChat pt. „Bank w 100% cyfrowy i w 100% ludzki — czy to realne?” wystąpili: Iga Stępień, Product Owner/Manager Transformacji Bankowości Detalicznej w Credit Agricole Banku Polska i Arkadiusz Cempura, dyrektor ds. Marketingu i PR w firmie INNERGO. Jak stwierdziła Iga Stępień, nie ma jednej definicji omnikanałowości, która pozwoliłaby bankowi iść w jednym kierunku. Każdy musi sam zdecydować, jak chce ją rozwijać. Credit Agricole dąży do sytuacji, w której aplikacja mobilna będzie swoistym hubem dla klienta. Dziś wyróżnikiem jest skupienie wszystkich usług dla konsumentów w jednym miejscu, jednak mimo coraz powszechniejszego wykorzystania sztucznej inteligencji klienci potrzebują ludzkiego wsparcia.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK