Wydarzenia i Opinie | BankTech 2021 | Roboty, open banking i wyzwania regulacyjne

Wydarzenia i Opinie | BankTech 2021 | Roboty, open banking  i wyzwania regulacyjne
Fot. tasty_cat/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Bankowość w Polsce pełni szczególną rolę, jeśli chodzi o finansowanie sfery realnej gospodarki. Aż 80% środków, jakie trafiają do przedsiębiorstw, to właśnie bankowe kredyty. Przypomniał o tym Włodzimierz Kiciński, wiceprezes ZBP, podczas inauguracji kolejnej już edycji konferencji BankTech. Szczególnego znaczenia nabiera zatem jakość cyfrowego dostępu do usług bankowych.

Czy oferowane przez rodzime instytucje finansowe rozwiązania open banking zaspokajają oczekiwania klientów? Tak twierdzi większość z nich, co nie zmienia faktu, iż to fintechy są liderem w dziedzinie innowacji IT w branży finansowej. Tymczasem na wiodącą pozycję w obszarze aplikacji mobilnych wybijają się dostawcy usług finansowych z Włoch i Rosji. Polska bankowość mobilna jest na poziomie porównywalnym do aplikacji czołowych banków w Niemczech i na Słowacji, jednak nawet najlepiej oceniane rodzime instytucje finansowe wciąż uzyskują gorsze wyniki niż aplikacje europejskich fintechów w zakresie wdrażania użytkowników, przyjazności interfejsów, funkcjonalności i usług oferowanych w codziennej bankowości oraz beyond bankingu i cross-sellingu.

Prof. dr hab. Witold Abramowicz z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu podkreślał, iż w obecnym chaosie informacyjnym coraz częściej jesteśmy bombardowani niewiarygodnymi informacjami, co przekłada się na sceptycyzm wobec potwierdzonych wyników badań naukowych. Także i w sferze gospodarczej wątpliwej jakości informacje o kondycji podmiotów gospodarczych mogą być przyczyną poważnych kłopotów, nierzadko na skalę globalną. Tak stało się w przypadku tzw. bańki dotcomowej na przełomie wieków, a także podczas spowolnienia w latach 2007-2011, którego przyczyną były niewiarygodne informacje na temat wypłacalności części kredytobiorców hipotecznych na rynku amerykańskim. W czasach cyfrowych propagacja kłamstwa jest dużo silniejsza. Mamy problem z filtrowaniem informacji, a dobrze zaprogramowane kłamstwo (fake news) jest atrakcyjniejsze dla ludzi – zauważył prof. Abramowicz.

Nastała era robotów?

Według analiz Gartnera, rynek zrobotyzowanej automatyzacji procesów (RPA) w 2021 r. wyceniany jest na 2 bln USD, a w perspektywie najbliższych trzech lat kwota ta może wzrosnąć aż trzykrotnie – przypomniał Paweł Minkina, redaktor naczelny „Miesięcznika Finansowego BANK”, prowadząc pierwszą sesję konferencji. Ponad połowa projektów z tego obszaru przypada na sektor finansowy. O tym, że cyfrowa transformacja trafia na podatny grunt, mówił we wprowadzeniu do dyskusji dr Marcin Idzik, Senior Partner w Minds & Roses. W okresie pandemii nastąpił istotny wzrost odsetka użytkowników elektronicznych usług bankowych, zmienia się też struktura korzystania z nich. Klienci przechodzą do coraz bardziej zaawansowanych rozwiązań, przez co są w stanie samodzielnie wykonać coraz liczniejsze operacje związane ze swoimi finansami. Aż 90% klientów, którzy skorzystali z nowych rozwiązań bankowych w czasie pandemii twierdzi, że chce z nich dalej korzystać.

W dyskusji udział wzięli: Orfeusz Malinowski, ekspert ds. Optymalizacji i Robotyzacji w PKO Leasing i przewodniczący Grupy ds. Robotyzacji w ZBP: Elżbieta Solińska, dyrektor COO, Santander Bank Polska; Waldemar Ściesiek, dyrektor Departamentu Systemów Obszarów Wsparcia, Centrum IT w Banku Pekao oraz Elżbieta Wilczyńska-Chorzępa, dyrektor Departamentu Operacji w Alior Banku. Paneliści zwracali uwagę na potrzebę zapewnienia natychmiastowego dostępu do usług finansowych. Robotyzacja bankowości wspomaga procesy obsługowe w sposób niezauważalny dla klienta, coraz częściej komunikacja na linii bank – klient realizowana jest przez czat- i voice boty.

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK