Wojna z gotówką: Mobilny portfel

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

nbs.2012.09.foto.024.250x"Kalster" - bohater powieści Stanisława Lema - astronauta wracający z gwiazd po 127 latach był mocno zdziwiony tym, że nie może wykorzystać swojej gotówki, a w banku dostaje elektroniczny gadżet do regulowania należności i rachunków.

Działający bezstykowo „Kalster” dokładnie odpowiada opisowi współczesnych kart elektronicznych opartych na mikroprocesorach. Można więc powiedzieć – puszczając nieco wodze fantazji – że pieniądz elektroniczny został wymyślony w Polsce. Machina ruszyła i nie da się jej zatrzymać. W ciągu najbliższych kilku lat można oczekiwać naturalnej zamiany pokolenia przyzwyczajonego do gotówki i preferującego tradycyjne usługi bankowe na pokolenie chętnie korzystające z nowych technologii, innowacyjnych metod i kanałów płatniczych.

Nie marmur, nie książęcych pomników złocenia

Obecnie już wiele banków udostępnia mobilny kanał komunikacji z klientami, który oferuje szersze niż dotychczas możliwości w zakresie zdalnego zarządzania własnym rachunkiem bankowym. Aby korzystać z bezprzewodowego dostępu do konta, należy wykupić stosowną usługę, w większości przypadków jest ona zintegrowana z ofertą internetową banku. Ograniczenia „banku w komórce” najczęściej wiążą się z możliwością dokonywania jedynie przelewów na zdefiniowany wcześniej rachunek czy z brakiem możliwości likwidacji i zakładania lokat.

GSM i internet proponują klientom nowe możliwości transakcji mobilnych. Wciąż brak na rynku powszechnej infrastruktury dla przyjmowania elektronicznych kart płatniczych, podczas gdy dostawcy usług GSM wyposażyli już ogromną część społeczeństwa w… osobiste terminale – telefony komórkowe. Telefon może być dla banków partnerem biznesowym bądź groźnym konkurentem, ponieważ stanowi wręcz idealne narzędzie do autoryzacji płatności. Jest mały, lekki i tani (każdy dostanie go za złotówkę), zawsze aktywny i multimedialny. Posiada też kartę SIM – doskonałą kartę mikroprocesorową zbudowaną w standardzie EMV, zaawansowaną pod względem aplikacji płatniczych bardziej niż… zwykły plastik.

Eksperci twierdzą, że banki będą musiały postawić na wirtualizację obsługi swoich klientów. W najbliższych latach rola placówki będzie zmieniać się w kierunku centrum doradczego, umożliwiającego przeprowadzanie spotkań z klientami oraz nowoczesną prezentację produktów finansowych. Konkurencyjne warunki biznesowe wymuszą zmiany w wystroju i aranżacji oddziałów, a przede wszystkim wyposażenie ich w unikalne technologie komunikacyjne.

Smartfon, który myśli

Podczas Igrzysk Olimpijskich i Paraolimpijskich Londyn 2012 organizacja Visa, zaprezentowała rozwiązania zmieniające dotychczasowe sposoby płacenia i zarządzania płatnościami. Samsung GALAXY S III to nowy smartfon z aplikacją Visa payWave. Po to, by dokonać płatności za zakupione towary ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI