Wiktor Tarnawski: Testowanie systemów informatycznych wzmacnia jakość i bezpieczeństwo usługi

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

140319.soflab.400xWypowiedź dla aleBank.pl: Wiktor Tarnawski, dyrektor Handlowy, Soflab Technology

Wiktor Tarnawski: Reprezentuję firmę Soflab Technology, która profesjonalnie zajmuje się świadczeniem usług testowania oprogramowania i systemów IT. Pracujemy m.in. dla wielu banków w Polsce, jak również za granicą. Wartość dodana, jaką wnosimy w operacje banków jest następująca – pomagamy bankowcom, pracownikom banków lepiej dbać o jakość systemów informatycznych, co przekłada się na lepsza obsługę klientów banków jak również na lepsze operacje samych banków, a na koniec dnia przekłada się to na wyższe dochody, większą satysfakcję i niższe koszty działalności banków.

Maciej Małek: Często słyszymy od bankowców, że zaawansowane technologicznie systemy stwarzają im kłopot jeśli chodzi o ich aplikowanie. Tymczasem wysokie wymogi technologiczne muszą jeszcze przestrzegać reżimów w zakresie bezpieczeństwa. Jak to pogodzić?

WK: Systemy bankowe powinny być przede wszystkim bezpieczne, dopiero w drugiej kolejności wydajne, proste w obsłudze itd. Warto dbać więc o bezpieczeństwo własnej infrastruktury jak również własnych operacji informatycznych. W drugiej kolejności należy dbać aby były one tak dobrej jakości, żeby zarówno klienci, jak i pracownicy banku byli zadowoleni z użytkowania tychże systemów.

MM: Dzisiaj często obserwujemy, że to klient wyznacza standardy, ponieważ chciałby bankować mobilnie i w każdej chwili mieć dostęp do swoich pieniędzy. To stawia określone wyzwania, także w zakresie raportowania ponieważ te zasoby informatyczne, które mamy, są coraz szersze. To oznacza także większe nakłady na ten cel. Gdzie więc szukać modus vivendi między oczekiwaniami klienta a możliwościami banków w tym zakresie?

WK: Każdy bank decyduje o tym we własnym zakresie. Są banki, które stawiają na innowacyjność w pierwszej kolejności i widzą tutaj swoją przewagę konkurencyjną. Niektóre organizacje są bardziej zachowawcze, tradycyjne w swoich działaniach. Nie jesteśmy od tego, aby się w tych kwestiach wypowiadać. Moja firma specjalizuje się w tym, aby pomagać bankom dobrze wdrożyć te rozwiązania, które stwierdzili, że warto wdrożyć i sprawdzić je pod kontem tego na ile będą niezawodne, będą służyć tym celom, dla których zostały stworzone aniżeli powodować kłopoty, przestoje czy awarie, które po prostu kosztują.

MM: Czy z punktu widzenia stress testów, a takowe banki musza przeprowadzać, gwarantujecie komfort i niezawodność rozwiązań?

WK: Żaden dostawca testowania nie będzie w stanie zagwarantować w stu procentach bezpieczeństwa nowoczesnego rozwiązania IT za względu na skomplikowanie tych systemów czy rozwiązań. Natomiast jesteśmy w stanie zagwarantować, że z pełnym profesjonalizmem będziemy testować rozwiązania po to, aby wyeliminować najważniejsze błędy, czyli takie, które będą kosztować klienta  najwięcej.

MM: Czy w stosunku do rozwiązań, które funkcjonują na świecie można powiedzieć, że wasz klient jest już przygotowany do tego aby aplikować to czym dzisiaj dysponuje świat?

WK: Jeśli chodzi o rozwój technologii w Polsce jesteśmy na ogólnoświatowym poziomie. Jeśli chodzi natomiast o bezpieczeństwo czy niezawodność działania poszczególnych rozwiązań słabe rozpowszechnienie testów oprogramowania czy działań jakościowych w IT, tzw. quality assurance odstajemy od praktyk przyjętych na zachodzie. Tutaj jest jeszcze duże pole do popisu jeśli chodzi o sprawdzanie jakości i niezawodności rozwiązań.

aleBank.pl

Zobacz rozmowę w wersji wideo: „Wiktor Tarnawski: Testowanie systemów informatycznych wzmacnia jakość i bezpieczeństwo usługi”