Większość z nas czekają zwiększone jesienne wydatki
Aż 72 proc. Polaków będzie musiało zmierzyć się z większymi wydatkami w tegorocznym sezonie jesiennym – wynika z badania przeprowadzonego przez Kantar Millward Brown na zlecenie firmy finansowej Wonga Polska. Większość osób zamierza sfinansować te zakupy z bieżącej pensji.
Tej jesieni Polacy najwięcej wydadzą na świąteczne przygotowania – takie plany ma 43 proc. ankietowanych. Niewiele mniej osób (42 proc. badanych) deklaruje konieczność zakupu ciepłej odzieży wierzchniej. Takie wydatki częściej dotyczą kobiet (49 proc. planuje wydatki okazjonalne, a 47 proc. zakup ubrań) niż mężczyzn (tylko 38 proc. spośród ankietowanych zamierza przeznaczyć duże kwoty na zakupy świąteczne, a 37 proc. na odzież). Mężczyźni częściej ponoszą w wydatki związane z przygotowaniem samochodu na zimę (24 proc. wobec 16 proc. kobiet). 20 proc. ankietowanych planuje przeznaczyć część swojego budżetu na przygotowanie do zimy domu lub ogrodu. Nieliczni poniosą koszty związane z edukacją dzieci (6 proc.) oraz wyjazdem do ciepłych krajów (3 proc.).
Z badania wynika, że największe wydatki czekają rodziców oraz mieszkańców dużych miast (pow. 500 tys. mieszkańców) i osoby z grupy wiekowej pomiędzy 40-59 lat. Najmniejsze wydatki tej jesieni poniosą seniorzy – powyżej 60 roku życia. Tylko 28 proc. z nich widzi potrzebę zakupu nowych okryć wierzchnich.
Źródła finansowania
Zdecydowana większość ankietowanych (69 proc.) ma możliwość sfinansowania tegorocznych jesiennych wydatków z bieżącej pensji. 35 proc. osób biorących udział w badaniu skorzysta z oszczędności, a zaledwie 5 proc. z pożyczki od bliskich.
– Fakt, że zaledwie 1 proc. badanych zamierza skorzystać z pożyczki od instytucji finansowej na jesienne zakupy, świadczy o tym, że Polacy robią zakupy coraz bardziej świadomie – potrafią planować większe wydatki w czasie i szacować ich wielkość- mówi Agnieszka Szczepanik, Dyrektor Departamentu Edukacji w Wonga Polska.
– Wydatki sezonowe – na ciepłe ubrania, kwiaty na grób bliskich, czy prezenty świąteczne są powtarzalne, dzięki czemu można je zaplanować i przygotować na nie odpowiedni budżet, np. oszczędzając na ten cel przez pewien okres. Tego typu wydatki nie powinny być pokrywane z finansowania zewnętrznego – dodaje Agnieszka Szczepnik Wonga Polska.
Tylko 5 proc. osób, które wzięły udział w badaniu, nie wie z jakich źródeł sfinansuje jesienne wydatki.
Metodologia badania
Badanie typu omnibus realizowane jest na 1000 osobowej losowej próbie reprezentatywnej dla ogółu ludności Polski w wieku 15-75 lat. Próba ma charakter kwotowo-losowy
i jest dobierana z operatu adresowego GUS. Warstwowanie uwzględnia wielkość miejscowości oraz rozmieszczenie terytorialne w ramach województw, a także płeć i wiek dobieranych osób. Podstawą warstwowania są dane demograficzne zawarte w publikacji GUS „Ludność. Stan i struktura w przekroju terytorialnym.”, aktualne na 30.06.2016 r.
Wywiady CAPI (kwestionariusz na laptopie) w badaniu CAPIBUS realizowane są techniką bezpośredniego wywiadu ankieterskiego w domach respondentów. Ankieter odczytuje pytania wyświetlające się na monitorze laptopa, zaznacza odpowiedzi wskazane przez respondenta (pytania zamknięte) lub zapisuje treść wypowiedzi respondenta (pytania otwarte).
Źródło: wonga.com