Więcej rejestracji nowych samochodów w I-III kw. 2018 roku. Produkcja aut ogółem w dół
„Ogółem od stycznia do września br. zarejestrowano 349,1 tys. nowych samochodów osobowych marek popularnych – o 40,1 tys. więcej w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. Rejestracje klientów instytucjonalnych w tej grupie, w tym okresie wyniosły 239,8 tys. zaś klientów indywidualnych – 109,3 tys., co oznacza wzrost odpowiednio o 17,3% oraz 4,4% w porównaniu do pierwszych trzech kwartałów 2017 r. Tymczasem w segmencie premium+ w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. zarejestrowano w Polsce 54,2 tys. nowych samochodów osobowych, tj. o 16,6% więcej w porównaniu do poprzedniego roku. Motorem wzrostu tej części rynku są nabywcy instytucjonalni – ich rejestracje wyniosły 49,4 tys. co oznacza wzrost o blisko 20% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku” – czytamy w komunikacie.
„Imponujące wzrosty w segmencie premium+ oczywiście są powodem do zadowolenia, jednak zapowiadane nowe przepisy podatkowe – m.in. w obszarze leasingu mogą spowodować znaczne spowolnienie wzrostu tego segmentu” – powiedział prezes PZPM Jakub Faryś, cytowany w komunikacie.
Wzrost w segmencie samochodów dostawczych
W pierwszych III kwartałach 2018 r. odnotowano wzrost w segmencie samochodów dostawczych, których zarejestrowano 48,6 tys., czyli o 10,4% więcej w porównaniu do analogicznego okresu 2017 r. Rynek nowych przyczep i naczep zwiększył się o blisko 13% – w analizowanym okresie 2018 r. zarejestrowano 20,2 tys. szt. O blisko 23% zwiększyła się także liczba rejestracji nowych autobusów i autokarów, która w pierwszych trzech kwartałach 2018 r. wyniosła 2 068 sztuk. Od początku br. do wzrostu całej grupy przyczyniły się autobusy miejskie.
„Konsekwentna wymiana miejskiego taboru tj. zakup nowych autobusów jest po części wymuszana ustawą o elektromobilności, zgodnie z którą 30% taboru przewoźników miejskich będą musiały stanowić pojazdy z napędem alternatywnym, czyli gazowym, elektrycznym lub wodorowym oraz dostępem do funduszy unijnych. Bez względu na to, jaki jest powód zmian – zyskają na nich wszyscy: mieszkańcy miast – czyste powietrze, a podróżni – bezpieczeństwo i komfort przejazdów” – podsumował Faryś,
W pierwszych trzech kwartałach 2018 r. zarejestrowano 12 453 nowe motocykle, czyli o 310 mniej, niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spadek odnotowano również w segmencie motorowerów, których liczba rejestracji zmniejszyła się aż o 30,2% w porównaniu z III kwartałami 2017
Produkcja samochodów ogółem spadła o 5,9%
Liczba pojazdów samochodowych wyprodukowanych w Polsce w pierwszych III kwartałach 2018 r. wyniosła 496,6 tys., tj. o 5,9% mniej niż rok wcześniej, wynika również z raportu KPMG w Polsce i PZPM.
Po III kw. produkcja samochodów osobowych spadła (345,5 tys. szt., -13,2% r/r), wzrosła natomiast produkcja pojazdów do transportu publicznego (+15,4%) i samochodów dostawczych i ciężarowych, w tym ciągników drogowych (+17,1%) do blisko 150 tys. sztuk, podano także.
„Od stycznia do czerwca 2018 r. eksport produktów motoryzacyjnych z Polski wzrósł o 3,4% r/r i wyniósł 18 mld euro. Spadki odnotowano w kategorii samochodów osobowych – wartość eksportu spadła o 12% oraz w kategorii jednośladów, których wartość eksportu była o blisko 45% mniejsza niż w analogicznym okresie poprzedniego roku” – czytamy w komunikacie.
Źródło: ISBnews