Wiceminister finansów na Cashless Congress: pakiety silver i gold dla przedsiębiorców oferujących płatności bezgotówkowe
„Nasza propozycja w kwestii cashless dotyczy tych dwóch elementów, które sprawdziły się w Korei Południowej i w Japonii, a mianowicie tego, aby tych terminali było jak najwięcej i jak najwięcej przedsiębiorców oferowało swoim klientom możliwość zapłaty bezgotówkowej. Z drugiej strony, zależy nam na tym, żeby również aktywnie proponowali klientowi korzystanie z tej formy płatności” – powiedział Sarnowski podczas IX Cashless Congress.
Czytaj także: 400 tys. terminali płatniczych zainstalowanych dzięki Fundacji Polska Bezgotówkowa >>>
Przypomniał, że już obecnie w ramach Fundacji Polska Bezgotówkowa przedsiębiorca nie ponosi kosztów związanych z instalacją terminala oraz z jego obsługą przez pierwszy rok od jego połączenia.
„Później biznes zaczyna samodzielnie ponosić tego rodzaju koszty, a Ministerstwu Finansów bardzo zależy na tym, żeby tego przedsiębiorcy nie zostawiać samego i żeby wspomóc go w ponoszeniu tych dodatkowych, nowych wydatków. Dlatego proponujemy dwa pakiety: pakiet silver i pakiet gold” – wskazał wiceminister.
Pakiet srebrny
Pakiet srebrny to jest ulga na terminal w podatku dochodowym. Wydatki na nabycie terminala i obsługę transakcji będą dwa razy odliczane od podstawy opodatkowania: raz – jako koszt, czyli tak, jak to ma miejsce teraz, ale również drugi raz – jako ulga podatkowa.
Czyli na każdą złotówkę, którą przedsiębiorca wyda na koszty związane z obsługą terminala, jego podstawa opodatkowania zmniejszy się o 2 zł.
„Maksymalna wysokość odliczenia to jest 1 000 zł rocznie. W przypadku podatników, którzy nie są objęci obowiązkiem posiadania kas rejestrujących, wysokość odliczenia będzie wynosić 2 000 zł. Do ulgi będą mieli prawo przedsiębiorcy, którzy w poprzednim roku nie korzystali z terminala albo tacy, którzy w poprzednim roku nie ponosili kosztu jego obsługi, co oznacza, że ulga będzie dotyczyć również osób, które korzystały ze wsparcia w ramach programu Fundacji Polska Bezgotówkowa. Termin na korzystanie z ulgi to są dwa lata” – wyjaśnił Sarnowski.
Pakiet gold
„Drugi element to pakiet złoty, czyli podatnik bezgotówkowy – to jest nasz klient premium. Zaproponujemy mu dwie rzeczy. Po pierwsze, podwojoną – i w swojej wysokości, i w swoim limicie – ulgę na terminal, z której będzie korzystał całkowicie bezterminowo. Zaproponujemy mu też najszybszy zwrot VAT w UE – jedynie w 15 dni” – dodał.
Wyjaśnił, że podatnik bezgotówkowy ma trzy cechy. Po pierwsze, jest detalistą, czyli jego klienci to w 80% konsumenci. Po drugie, osiąga sprzedaż na kasach online’owych w wolumenie ponad 50 tys. zł miesięcznie.
„Po trzecie, jest on oczywiście cashless, co oznacza, że przynajmniej 65% transakcji realizowanych z konsumentami rozlicza z nimi bezgotówkowo. Po pierwszych dwóch latach tego niższego progu wzrośnie on do 80%. Zależy nam na tym, żeby również motywować przedsiębiorców, aby zwiększali wolumen transakcji bezgotówkowych i żeby aktywnie zachęcali swoich klientów do tego, żeby korzystali z tego rodzaju płatności” – powiedział wiceminister.
Czytaj także: Adam Glapiński na Cashless Congress: NBP nie sprzeciwia się rozwojowi obrotu bezgotówkowego, ale gotówka wciąż najpopularniejsza w Polsce >>>
„Proponowane przez nas pakiety silver i gold wejdą w życie już z początkiem przyszłego roku. Zależy nam na tym, żeby jak najszybciej projekt tych rozwiązań trafił i pod obrady Rady Ministrów, i do Sejmu – mamy nadzieję, że już na przełomie czerwca i lipca” – podsumował Sarnowski.