Warto wiedzieć | Toksyczne środowisko pracy | Najsłabsze ogniwo transformacji cyfrowej?
Prof. dr hab. Stanisław Kasiewicz
Kluczowym kryterium użyteczności kultury jest jej adekwatność z perspektywy otoczenia, rynku i konkurencyjności. Jeśli spełnia te warunki, generuje korzyści dla instytucji finansowych; gdy rozmija się z realiami – niesie negatywne konsekwencje. Zatem z kulturą łączą się dwie przeciwstawne twarze (radość z korzyści versus przykrość, stres, upokorzenie) mniej lub bardziej kształtowane świadomie.
Przez długi okres mojej działalności naukowej poświęconej problematyce regulacyjnej (począwszy od 2011 r.) uważałem1, że dobra i silna kultura ryzyka jest koncepcją, którą należy w maksymalnym stopniu promować w sektorze bankowym, tworząc odpowiednie programy i narzędzia stymulacji. Niestety, oddźwięk na takie podejście do jej wykorzystania nie znalazł szerszej akceptacji zarządów i rad nadzorczych w naszych bankach.
W ostatnich kilku latach pojawiło się wzmożone zainteresowanie nową kategorią określaną jako „toksyczna kultura„, zwłaszcza w obszarze dotyczącym jej pomiaru. Mam nadzieję, że ta problematyka zyska większą przychylność w krajowym środowisku instytucji finansowych i dlatego przedstawię jej rolę, istotne wyniki badań empirycznych i główne kierunki niwelacji jej niekorzystnych skutków.
Rola toksycznej kultury
Znacząca rola kategorii toksycznej kultury znajduje potwierdzenie w publikacjach opisujących procesy transformacji cyfrowej banków. Większość z nich akcentuje, że znajomość kultury cyfrowej jest niezbędnym warunkiem nie tylko powodzenia procesu transformacji, ale istotnym czynnikiem sukcesu2. Toksyczna kultura w środowisku pracy charakteryzuje się m.in. takimi atrybutami, jak: brak szacunku, brak integracji, nieetyczność, bezwzględność i nadużycia3. Ponadto współcześnie dostrzega się konieczność wykazywania przez banki stałej innowacyjności. W związku z tym pracownicy takich instytucji odczuwają nieustanną presję na dotrzymywanie terminów realizacji projektów innowacyjnych oraz niepewność, czy wdrażane ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI