Warto Wiedzieć | Cyfrowe Pieniądze | Waluty wirtualnych światów, czyli od farmingu do NFT

Warto Wiedzieć | Cyfrowe Pieniądze | Waluty wirtualnych światów, czyli od farmingu do NFT
Fot. vectorstory/stock.adobe.com
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Zanim powszechną uwagę przykuł pieniądz cyfrowy banku centralnego (ang. CBDC) i - nieco wcześniej - kryptowaluty, cyfrowe pieniądze władały przez lata wieloma wirtualnymi światami. Ich poligonem doświadczalnym okazała się bowiem branża gier wideo.

W wirtualnych światach, kreowanych przez twórców gier, bardzo często występują jakieś formy pieniędzy i wymiany handlowej. W ogromnej większości przypadków mechanizmy rządzące gospodarką świata gry są bardzo umowne i uproszczone. Nie brakuje jednak tytułów – klasyfikowanych jako strategiczne gry ekonomiczne – których twórcy podejmują trud, aby w możliwie wierny sposób odtworzyć złożone mechanizmy, występujące w prawdziwej gospodarce.

Przeznaczone na rynek konsumencki tytuły, takie jak „Capitalism Lab”, „Transport Fever” czy „Cities in Motion” wydają się niezłym przykładem przeniesienia rozbudowanych modeli gospodarczych do świata gry, gdzie – obok funkcji czysto rozrywkowej – z powodzeniem mogą pełnić też rolę informacyjną i edukacyjną. Rozwiązania te, choć ciekawe, pozostają jednak po prostu mechanikami, zaszytymi w świecie gry przez ich twórców. Bywają jednak sytuacje, gdy mechaniki te przekraczają granice i są w stanie oddziaływać poza kreowaną przez grę sztuczną rzeczywistością.

Farming

Dobrym przykładem takiego zjawiska są gry MMO (massively multiplayer online). To tytuły – jak „Final Fantasy XIV”, „World of Warcraft” czy „Path of Exile”, gdzie we wspólnej rozgrywce mogą uczestniczyć jednocześnie liczni gracze, zaludniający ten sam wirtualny świat i wchodzący ze sobą w różne interakcje. Tytuły takie cieszą się ogromną popularnością, gromadząc wokół siebie społeczności liczące miliony aktywnych graczy.

Część z nich musi mierzyć się ze zjawiskiem, określanym jako farming (ang. gold farming – hodowla złota). To element szarej strefy, gdzie wirtualne dobra czy używana w grze waluta są – poza grą – wymieniane za prawdziwe pieniądze. Zjawisko to jest zazwyczaj zwalczane przez twórców gry, ponieważ wprowadza do rozgrywki niekontrolowany przez nich element „pay to win” – możliwość zapłacenia prawdziwym pieniądzem za korzyści w wirtualnym świecie (sam mechanizm „pay to win” bywa przez twórców niektórych tytułów skwapliwie stosowany, o ile sprawują nad nim kontrolę i czerpią z niego zyski).

Mechanizm ten często jest wykorzystywany przez graczy lub przedsiębiorców zatrudniających takich graczy z krajów rozwijających się, o niskich kosztach pracy. Uczestnicy tego procederu poświęcają swój czas i zaangażowanie w rozgrywkę nie na nią samą, ale na (czę...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK