Warszawski Nowy Świat ponownie najdroższą ulicą handlową w Polsce

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

141124.fifth.ave.simon.alexander.jacob.via.flickr.400Według najnowszego raportu "Główne ulice handlowe na świecie" przygotowanego przez firmę Cushman & Wakefield, Nowy Świat zajął 44. miejsce w globalnym rankingu.

Piąta Aleja w Nowym Jorku została najdroższą lokalizacją handlową świata według najnowszego raportu przygotowanego przez firmę doradczą Cushman & Wakefield. Dzielnica Causeway Bay w Hongkongu, zwyciężczyni w poprzednich dwóch latach, spadła na drugą pozycję.

Najwyższe czynsze za lokal handlowy w Europie notuje się niezmiennie na Polach Elizejskich w Paryżu. W rankingu globalnym w raporcie „Główne ulice handlowe na świecie” Polskę reprezentował warszawski Nowy Świat, który zajął 44. pozycję.

Firma Cushman & Wakefield swoje cykliczne badanie stawek czynszowych rozpoczęła w latach ’80. Obecnie raport porównuje czynsze w najważniejszych 330 lokalizacjach handlowych w 65 krajach. Premiera jego najnowszej edycji odbyła się już tradycyjnie na międzynarodowych targach MAPIC w Cannes, jednym z najważniejszych na świecie wydarzeń branży nieruchomości handlowych. Główny ranking obejmuje tylko po jednej najdroższej lokalizacji z każdego państwa, która reprezentuje dany kraj w zestawieniu. Raport nie porównuje średnich czynszów, lecz jest sporządzony w oparciu o najwyższe możliwe do uzyskania stawki najmu w tych lokalizacjach.

Polskie ulice handlowe

Zgodnie z najnowszymi danymi czynsz na Nowym Świecie w Warszawie, najdroższej ulicy w Polsce, wynosi 1020 EUR za mkw. rocznie. Plasuje to tę ulicę na 44 pozycji w rankingu globalnym. W tym zestawieniu Nowy Świat wyprzedził takich rywali z regionu, jak ulice z Bratysławy, Bukaresztu, czy Sofii, ale przegrał m.in. z Pragą i Budapesztem. Nowy Świat nadal pozostaje tańszy również od głównej ulicy Kijowa, pomimo 20% spadku czynszów, jakie odnotowano w stolicy Ukrainy. Stawka najmu na Nowym Świecie jest prawie 30-krotnie niższa niż na Piątej Alei w Nowym Jorku, będąc również sporo poniżej średniej europejskiej (2.254 EUR/mkw./rocznie).
141124.warsaw.nowy.swiat.600

Oprócz zestawienia globalnego firma Cushman & Wakefield przygotowała również ranking 12 najdroższych lokalizacji w Polsce. Tuż za Nowym Światem ponownie znalazła się w nim ulica Floriańska w Krakowie z czynszem na poziomie 900 EUR za mkw. rocznie. Kolejne miejsce należy do warszawskiej ul. Chmielnej (840 EUR/mkw./rocznie). Ta trójka ponownie znacząco wyprzedziła inne ulice handlowe, na których notuje się już znacznie niższe stawki najmu. Większość ulic zachowała swoje pozycje sprzed roku, przy czym ulica Półwiejska w Poznaniu awansowała do pierwszej piątki najdroższych ulic handlowych w Polsce.

noetzel.marek.cushman.wakefield.01.265x400Według najnowszego raportu warszawski Nowy Świat odnotował awans o jedno miejsce w rankingu najlepszych ulic handlowych na świecie. Jestem przekonany, że inwestycje infrastrukturalne, w tym budowa nowej linii metra czy przebudowa ulicy Świętokrzyskiej, dodatkowo wzmocnią pozycję najdroższej ulicy handlowej w Polsce. W ostatnich latach zauważalny jest dynamiczny rozwój ulic handlowych – np. nowe inwestycje na Powiślu, nowe sklepy w okolicach Pl. Trzech Krzyży i ul. Mokotowskiej, czy zmieniająca się struktura branżowa najemców. Jednak nadal podaż powierzchni handlowej w centrum miasta jest niewystarczająca – łączna powierzchnia lokali przy głównych ulicach handlowych w Warszawie odpowiada średniej wielkości centrum handlowego” – powiedział Marek Noetzel, Partner i Dyrektor działu powierzchni handlowych firmy Cushman & Wakefield w Polsce.

sadal.magdalena.cushman.wakefield.01.287Ulice handlowe poza uzupełnieniem oferty klasycznych centrów handlowo-usługowych stanowią rodzaj barometru rynku handlowego, który kreuje nowe bądź potwierdza istniejące już trendy na rynku usług i handlu. Przykładem jest warszawski Nowy Świat, który w ostatnim czasie zdominowany został przez gastronomię zarówno tę sieciową (m.in.: Costa Coffee, Starbucks, Zapiecek, Sphinks, Pizza EATaliano, planowane wkrótce otwarcie McDonald’s), jak i lokalne koncepty restauracyjne bazujące na kuchni regionalnej (bar mleczny, restauracje kuchni polskiej). Kolejną branżą silnie reprezentowaną jest moda, również w segmentach up-market i popularnym oraz artykuły spożywcze, które na ulicach handlowych obecne są w formacie convenience (Carrefour Express, Krakowski Kredens, A.Blikle delikatesy, MiniLux). Część marek otwiera wyspecjalizowane sklepy flagowe, np. Nespresso. Nowością jest otwarcie dyskontu spożywczego Biedronka i konceptu fitnesowego McFit w prestiżowej lokalizacji na rogu Nowego Światu i Świętokrzyskiej oraz niedawne otwarcie sklepu bez obsługi „ToTutaj 24h”. Podobną dominację lokali gastronomicznych nad pozostałymi branżami spotykamy na ulicach handlowych Krakowa, Wrocławia i Gdańska, które korzystają z naturalnego ruchu generowanego przez centrum miasta oraz przez rzesze turystów. Natomiast w Poznaniu, Szczecinie i Katowicach ulice handlowe zachowały swój handlowo-usługowy charakter, wyprzedzając w strukturze branżowej funkcje gastronomiczne. Reprezentacyjna ulica Łodzi, Piotrkowska, ciągle znajduje się w fazie komercjalizacji po niedawnym remoncie” – powiedziała Magdalena Sadal, Starszy Konsultant w sekcji Badań Rynkowych w dziale Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield.

Ulice handlowe na świecie

W globalnym rankingu pierwsze dwie lokalizacje zamieniły się miejscami. Pierwsza pozycja przypadła Górnej Piątej Alei w Nowym Jorku (29 822 EUR/mkw./rocznie), na drugie miejsce przesunęła się chińska dzielnica Causeway Bay w Hongkongu (23 307 EUR/mkw./rocznie). W tegorocznej edycji rankingu słynna Piąta Aleja została podzielona na część Górną i Dolną ze względu na wyodrębnienie się dwóch podrynków. Jej górny odcinek jest tradycyjną lokalizacją dla najbardziej prestiżowych marek, a odnotowywany tam czynsz w stosunku do stawek na jej drugiej części jest zwykle ponad trzykrotnie wyższy.

Trzecie miejsce zajęły ponownie paryskie Pola Elizejskie (13.255 EUR/mkw./rocznie), które zachowały ten sam poziom czynszów co rok wcześniej.

Do pierwszej dziesiątki awansowała Rosja. Za wynajęcie jednego metra kwadratowego powierzchni handlowej na moskiewskiej ulicy Stolesznikow trzeba zapłacić już prawie 4750 EUR rocznie. Wzrost czynszu aż o 25% w stosunku do zeszłego roku odnotowano na Pitt Street Mall w Sydney. Ulica ta wzbogaciła się w ostatnim czasie o kilku nowych wielkopowierzchniowych najemców i tym samym poprawiła swoją pozycję w najnowszym rankingu, plasując się ostatecznie na piątym miejscu. Poza pierwszą dziesiątką największe zmiany w rankingu odnotowała najdroższa ulica w Stambule (awans o 9 pozycji) oraz główne lokalizacje handlowe w Kijowie i Omanie (spadki o 9 pozycji w obu przypadkach).
141124.infografika

W zestawieniu dziesięciu ulic, które odnotowały największą dynamiką wzrostu czynszów w ostatnich 12 miesiącach, znalazły się aż trzy ulice ze Stambułu, co pokazuje wzrost znaczenia rynku tureckiego dla międzynarodowych sieci handlowych. Na pierwszym miejscu pod tym względem ze wzrostem czynszów o 30% znalazł się Union Square w San Francisco. W krajach, w których w ostatnim czasie odnotowywano niesprzyjające warunki gospodarcze, takich jak Portugalia, Irlandia, Hiszpania, czy Grecja, w tegorocznym rankingu odwrócony został trend spadkowy i zanotowano wzrost czynszów.

W skali globalnej czynsze za najlepsze powierzchnie handlowe przy głównych ulicach wzrosły średnio o 2,4%. Według analityków Cushman & Wakefield wpływ na to ma m.in. rywalizacja największych sieci handlowych o tzw. sklepy flagowe. W ostatnim czasie jeszcze bardziej zwiększył się prestiż tych miejsc, co wiąże się ze wzrostem czynszów. Czynsze wzrosły lub utrzymały się na stabilnym poziomie w ciągu roku w 277 spośród 330 lokalizacji uwzględnionych w badaniu (83,9% lokalizacji).
141124.raport.handel.tabela.60

Źródło: Cushman & Wakefield

Metodologia badania

Informacje przedstawione w niniejszym raporcie zostały zgromadzone w ramach obszernego badania przeprowadzonego przez biura firmy Cushman & Wakefield na całym świecie według stanu na wrzesień 2014 r.

Dane dotyczące wysokości czynszów za powierzchnie handlowe odzwierciedlają opinie naszych pracowników na temat czynszu możliwego do uzyskania dla standardowego lokalu handlowego w najbardziej atrakcyjnych rejonach w 330 lokalizacjach w 65 krajach na całym świecie. Nie uwzględniają one ponoszonych przez najemców składników opłat eksploatacyjnych takich jak ubezpieczenie budynku, lokalne podatki i koszty konserwacji.

Naszym celem było przedstawienie jak najbardziej rzetelnego porównania. Jednak musieliśmy wziąć pod uwagę pewne ograniczenia takie jak różnice w rozkładzie powierzchni, ograniczenia wynikające z planów zagospodarowania przestrzennego oraz specyficzne postanowienia umów najmu dotyczące okresu najmu, waloryzacji czynszów oraz cesji umowy najmu.

Dla celów niniejszego badania przyjęto, że standardowy lokal przy głównej ulicy handlowej to zasadniczo lokal o powierzchni handlowej wynoszącej 150-200 mkw. i witrynie o szerokości 6-8 metrów. Jednak zważywszy na różnorodność obiektów handlowych na poszczególnych rynkach powyższa definicja może także obejmować lokale o innych parametrach.

Przedstawione czynsze odzwierciedlają opinie firmy na temat wysokości czynszów możliwych do uzyskania z najlepszych powierzchni handlowych. Nie podajemy czynszów wywoławczych ani najwyższych z możliwych.

Czynsze w większości krajów podano w walucie lokalnej i przeliczono na USD dla celów porównawczych.