Waloryzacja umów w zamówieniach publicznych bardziej realna
Dotyczy ona możliwości dokonywania zmian w umowach w sprawie zamówienia publicznego na podstawie art. 144 ust. 1 pkt 1, 3 i 6 PZP prowadzących do waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy w związku z radykalnym wzrostem kosztów realizacji umów w ostatnich latach.
Opinia odnosi się także do możliwości dokonywania takich zmian w tzw. „starych” umowach, czyli tych zawartych w wyniku postępowań ogłoszonych przed nowelizacją PZP w 2016 r.
Czytaj także: Nowe prawo zamówień publicznych w 2021 r. Naprawi bolączki obecnego systemu?
– Jest to bardzo ważna opinia, która powinna otworzyć drogę do rozmów między zamawiającymi i wykonawcami na temat ugodowej (pozasądowej), często niezbędnej, waloryzacji umów o zamówienie publiczne – mówi mec. Katarzyna Kuźma, partner w Praktyce Infrastruktury i Energetyki w kancelarii Domański Zakrzewski Palinka, przewodnicząca Rady Zamówień Publicznych przy Konfederacji Lewiatan.
Czytaj także: Gwałtowny wzrost kosztów realizacji umów o zamówienie publiczne. Konfederacja Lewiatan apeluje o waloryzację >>>
Konfederacja Lewiatan wyraża satysfakcję z faktu, iż autorzy opinii w znacznej części podzielili jej merytoryczne stanowisko, poparte analizą prawną przygotowaną przez kancelarię Domański Zakrzewski Palinka, przekazaną do UZP wraz z wnioskiem o wydanie stanowiska w tej ważnej dla przedsiębiorców sprawie.
Lewiatan będzie wnioskować o doprecyzowanie opinii UZP w zakresie odnoszącym się do tzn. zmian de minimis (art. 144 ust.1 pkt 6 PZP). W tej kwestii opinia w obecnym kształcie może bowiem powodować niepotrzebne wątpliwości interpretacyjne.