Umowa banku z małym operatorem pocztowym przełamuje monopol na rynku przesyłek listowych
Mimo uwolnienia rynku usług pocztowych, dominującym podmiotem w naszym kraju wciąż pozostaje Poczta Polska. Jej niemal monopolistyczna pozycja, najmniej odczuwana jest w segmencie przesyłek kurierskich, gdzie panuje największa konkurencja.
Nadawcy masowi mogą jednak liczyć na alternatywę, także jeśli chodzi o wysyłkę listów. Coraz więcej podmiotów komercyjnych decyduje się na ofertę niezależnego operatora po to, by redukować koszty, ale też podnosić bezpieczeństwo i niezawodność doręczeń.
Przykładem może być Santander Bank Polska, który na początku 2019 roku nawiązał współpracę z alternatywnym operatorem pocztowym – spółką Speedmail.
Decyzja nie była łatwa, ale korzyści okazały się obustronne.
Symetryczne korzyści
Tym, czego przede wszystkim oczekiwał Santander, było obniżenie kosztów bankowej korespondencji. Zwłaszcza, że podwyżkę zapowiedział już dotychczasowy operator pocztowy obsługujący bank.
Mimo, że zmiana podwykonawcy wymagała od banku sporego zaangażowania organizacyjnego, opłaciła się, pozwalając zredukować koszty przesyłek o ok. 30 proc.
Korzyścią Speedmail było nie tylko pozyskanie nowego klienta, ale też trwały rozwój sieci. Otwierając kolejne punkty dystrybucyjne dostosowaliśmy się do wymagań nowego partnera, ale też zdobyliśmy możliwość oferowania swoich usług lokalnym podmiotom, takim jak: jednostki samorządowe i przedsiębiorstwa komunalne, banki spółdzielcze oraz inne, mniejsze firmy.
Obroty, które dodatkowo zwiększyliśmy dzięki nowemu partnerowi pozwoliły nam kontynuować rozwój i wprowadzać kolejne innowacje.
Bezpieczeństwo dla banku, rozwój dla spółki
Jednym z powodów, dla których Santander zdecydował się na współpracę ze Speedmail były oferowane przez nas nowoczesne rozwiązania, takie jak możliwość monitorowania każdej przesyłki.
Dla banku jest to kwestia niezwykle istotna ze względu na bezpieczeństwo danych oraz ryzyko zagubienia listu lub jego trafienia w niepowołane ręce.
Szczególnego znaczenia nabrało to w okresie pandemii koronawirusa, kiedy niemal wszystkie kontakty z klientami musiały odbywać się zdalnie.
Choć Speedmail już od kilku lat odnotowuje wzrosty i pozyskuje kolejnych klientów, współpraca z Santander dała nam dodatkowy impuls do zwiększenia zasięgu i rozwoju oferty.
Obecnie posiadamy ponad 100 placówek zlokalizowanych w większości dużych i średnich miast kraju i docieramy do połowy populacji. Naszą pozycję potwierdzają coroczne raporty Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Zgodnie z nimi jesteśmy drugim, największym operatorem wysyłek masowych, obsługującym łącznie z Pocztą Polską prawie 99 proc. wolumenu w obszarze komercyjnym.
Rozwijamy się także technologicznie. Niedawno wprowadziliśmy możliwość śledzenia doręczeń online, co sprawia, że nasze usługi są jeszcze bardziej konkurencyjne.
Współpraca z Santander Bank Polska zdecydowanie przyspieszyła rozwój spółki, która sukcesywnie umacnia swoją pozycję wśród klientów branży bankowej, ale też ubezpieczeniowej, telekomunikacyjnej, marketingowej, samorządów i instytucji.