UKNF opublikował projekt stanowiska ws. wykorzystywania mediów społecznościowych
„Stanowisko jest reakcją Urzędu na coraz częstsze wykorzystywanie mediów społecznościowych w działalności prowadzonej przez podmioty nadzorowane. Dotyczy to w szczególności udostępniania informacji o ich usługach i produktach” – napisano w komunikacie.
Urząd podał, że projekt stanowiska zostanie poddany publicznym konsultacjom rynkowym.
Podmioty nadzorowane i osoby w nich zatrudnione, a media społecznościowe
Komisja we wstępie do projektu stanowiska zwraca uwagę, że obowiązujące przepisy prawa regulujące działalność podmiotów nadzorowanych zawierają wymogi dotyczące sposobu upowszechniania informacji na temat usług i oferowanych produktów finansowych (w tym przekazów reklamowo – promocyjnych) oraz ich zawartości.
Komisja stwierdza, że niezależnie od stopnia szczegółowości przepisów w tym obszarze, regulacje mają charakter uniwersalny i powinny być stosowane niezależnie od rodzaju wykorzystywanych sposobów komunikacji. Odnosi się to zarówno do wiadomości generowanych przez podmiot nadzorowany, jak i wpisów zamieszczanych przez osoby zatrudnione w tym podmiocie, w związku z czynnościami wykonywanymi na rzecz podmiotu nadzorowanego.
Ryzyko prawne i reputacyjne
Komisja pisze również: ” Wykorzystywanie mediów społecznościowych w prowadzeniu działalności nadzorowanej, oprócz niewątpliwych korzyści polegających na docieraniu z przekazem informacyjno-marketingowym do szerszego grona odbiorców przy stosunkowo niewielkich nakładach, jest działalnością kreującą również ryzyka prawne i reputacyjne. Prawdopodobieństwo wystąpienia negatywnych skutków zwiększa się w szczególności w sytuacji dużej aktywności w mediach społecznościowych osób zatrudnionych w podmiocie nadzorowanym.”
W przekonaniu Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego, Stanowisko przyczyni się do zapewnienia czytelności reguł postępowania oraz spójnego i jednolitego podejścia rynkowego do posługiwania się mediami społecznościowymi, w tym pozwoli ograniczyć materializację ryzyka prawnego lub ryzyka reputacyjnego.