Terminale płatnicze w urzędach. Fundacja Polska Bezgotówkowa i KIR łączą siły
Od kwietnia 2017 roku do Programu upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej, przystąpiło 1600 urzędów. Program prowadzony jest przez KIR i MPiT, a jego partnerem społecznym jest Fundacja KIR na rzecz Rozwoju Cyfryzacji Cyberium. Program okazał się sukcesem, a tempo jego wdrażania jest szybsze niż pierwotnie zakładano. Jeszcze w 2017 roku zaledwie 10 proc. urzędów akceptowało płatności bezgotówkowe. Dziś taką możliwość oferuje już ponad 60 proc. z nich. Od momentu uruchomienia Programu Polacy zrealizowali w urzędach przeszło 800 tys. transakcji bezgotówkowych o łącznej wartości ponad 104 mln zł.
Do przedsiębiorców trafiło już blisko 60 tys. terminali płatniczych
Ponad rok temu, kiedy został uruchomiony Program upowszechniania płatności bezgotówkowych
w jednostkach administracji publicznej, był to pionierski projekt promujący obrót bezgotówkowy w sektorze publicznym. Fundacja Polska Bezgotówkowa – wspólna inicjatywa banków, agentów rozliczeniowych oraz organizacji płatniczych, została utworzona w celu promowania płatności bezgotówkowych wśród przedsiębiorców. W ramach uruchomionego przez Fundację Programu Polska Bezgotówkowa do przedsiębiorców trafiło już blisko 60 tys. terminali płatniczych.
Czytaj także: Polska Bezgotówkowa: wygoda dla klientów, wzrost sprzedaży dla firm >>>
Przyspieszenie rozwoju e-administracji
– Jako firma technologiczna i infrastrukturalna polskiego systemu płatniczego, czynnie angażujemy się w budowanie Polski cyfrowej. Realizacja tej idei wymaga przyspieszenia rozwoju e-administracji, co można osiągnąć m.in. dzięki upowszechnieniu płatności bezgotówkowych – mówi Piotr Alicki, prezes Zarządu KIR. – Prace nad przygotowaniem Programu dla urzędów rozpoczęliśmy dwa lata temu. Był to ważny krok w kierunku nowoczesnej, przyjaznej obywatelom administracji, dlatego cieszy nas, że spotkał się z tak pozytywnym odbiorem po stronie urzędów i Polaków. Połączenie sił Fundacji Polska Bezgotówkowa z KIR oraz Fundacją Cyberium zapewni możliwość szerszego dotarcia z ofertą w sektorze publicznym – podkreśla Piotr Alicki.
Program Polska Bezgotówkowa od 1 września br. będzie rozszerzony między innymi o podmioty sektora publicznego i obejmie również urzędy uczestniczące w Programie upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej. 1 września br. rozpocznie się proces migracji urzędów do Programu Polska Bezgotówkowa i potrwa do 31 marca 2019 roku.
Istotną korzyścią dla urzędów wynikającą z tej zmiany będzie wydłużenie do 31 sierpnia 2021 roku okresu, w którym urzędy będą mogły akceptować płatności bezgotówkowe bez ponoszenia kosztów terminali POS i obsługi transakcji, a także możliwość zainstalowania terminali płatniczych w każdym punkcie kasowym urzędu. Żadnych opłat z tytułu realizowanych płatności nie będą ponosić również klienci urzędów. Urzędy i ich klienci, poza Programem Polska Bezgotówkowa, nadal będą mogli korzystać z oferowanej przez KIR usługi WebPOS Paybynet, umożliwiającej akceptację płatności bezgotówkowych z użyciem bankowych aplikacji mobilnych, która będzie świadczona bezpłatnie.
– W związku z dużym sukcesem Programu Polska Bezgotówkowa, który dotychczas skierowany był wyłącznie do przedsiębiorców, zdecydowaliśmy o znaczącym rozszerzeniu formuły Programu. Jedną
z nowych grup objętych od września br. Programem jest szeroko rozumiany sektor publiczny. Włączenie się Fundacji Polska Bezgotówkowa w inicjatywę prowadzoną przez KIR i MPiT zaowocuje jeszcze szybszym rozwojem płatności bezgotówkowych w Polsce – mówi dr Mieczysław Groszek, prezes Zarządu Fundacji Polska Bezgotówkowa. – Naszym celem jest bowiem to, aby można było płacić bezgotówkowo w każdym punkcie przyjmującym płatności bez względu na to, czy prowadzony jest przez podmiot sektora prywatnego czy publicznego.
Źródło: Informacja prasowa