Temat numeru: Portfel w chmurach

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

Takie wynalazki, jak Google Wallet czy Square pozostają - nie tylko w Polsce - marginalne. Dlaczego?

Maciej Krzyżewski

Przez ostatnie kilka lat sektor finansowy znajdował się pod stałą, silną presją nie tylko i wyłącznie z powodu przedłużającego się kryzysu finansowego w Europie. Szybki rozwój technologii mobilnych i powszechny dostęp do internetu sprawiają, że tradycyjna bankowość musi mierzyć się z nowymi wyzwaniami. – Rynek płatności mobilnych znajduje się jeszcze w bardzo wczesnej fazie rozwoju. Nawet w USA, które obok Japonii wydają się być liderem innowacji, modele biznesowe z ich użyciem funkcjonują zaledwie rok, góra dwa lata. Dlatego ich przyszłość jest bardzo trudna do przewidzenia – mówi Emil Witan, dyrektor Centrum Rozwoju Bankowości Elektronicznej Deutsche Banku PBC. – Uwagę przyciągają strategie takich firm, jak Google, Apple czy PayPal – dodaje. Firmy te, chociaż wywodzą się z branży internetowej, a sukces odniosły wśród użytkowników komputerów osobistych, obecnie koncentrują się właśnie na technologiach mobilnych.

Na świecie można zaobserwować dynamiczny wzrost ogólnej liczby płatności o 6,7 proc. rocznie w ostatnich pięciu latach. Widać również silny zwrot w stronę transakcji bezgotówkowych, których liczba w latach 2001-2008 rosła w tempie ponad 7 proc. rocznie. Mimo że 70 proc. z nich odbywa się w USA oraz Europie, potencjał wzrostu jest tu nadal ogromny, bo w USA i UE cztery na pięć transakcji nadal opłacanych jest gotówką.

Inny ważny trend to wzrost popularności kart płatniczych. W USA i Kanadzie ruch kartowy odpowiada za 61 i 72 proc. wszystkich transakcji bezgotówkowych. W Europie ten odsetek wzrósł w cią...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI