Temat numeru: Płatności zbliżeniowe spodobały się Polakom

Temat numeru: Płatności zbliżeniowe spodobały się Polakom
Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Jesteśmy o krok od osiągnięcia sukcesu w płatnościach zbliżeniowych telefonem. Obecnie ten segment branży napędzany jest przez technologie HCE, ale w kolejce czekają następcy - m.in. już wdrażana technologia tokenizacji. Płatności mogą być teraz realizowane również za pośrednictwem portfela cyfrowego.

Artur Król

Co ma to wspólnego z polskim konsumentem? Według analiz jesteśmy w ścisłej czołówce krajów, gdzie rozwiązania związane z płatnościami mobilnymi i bezgotówkowymi mogą szybko zdobyć ogromną rzeszę użytkowników.

Polacy fascynują się nowinkami technicznymi – potwierdzają to nie tylko głosy z rynku, ale i twarde dane statystyczne, poparte badaniami. Masowo lgniemy do smartfonów, aż 62 proc. z nas deklaruje, że codziennie korzysta za pośrednictwem smartfonów z internetu mobilnego. Takie są wyniki „Badania otwartości polskich konsumentów na innowacyjne metody płatności”, przeprowadzonego we współpracy MasterCard z domem badawczym Maison&Partners. Czyż może zatem dziwić fakt, że przyzwyczailiśmy się do usług finansowych dostępnych w smartfonie? Korzystanie z bankowości mobilnej (62 proc.) jest, obok używania serwisów społecznościowych (71 proc.) i informacyjnych (68 proc.), jednym z trzech najpopularniejszych celów korzystania z internetu.

Niech żyją karty

Z badania można też wyciągnąć inny ciekawy wniosek, że polubiliśmy – jako konsumenci – płatności zbliżeniowe. Blisko połowa respondentów (46 proc.) uznała, że gdyby od jutra nie było możliwości płacenia gotówką, a jedynie kartą zbliżeniową, nadal byłoby to dla nich wygodne rozwiązanie. W przypadku tradycyjnych kart stykowych, które wymagają włożenia do terminala, podobnej odpowiedzi udzieliło 43 proc. badanych. Innymi słowy, jesteśmy już tak przyzwyczajeni do kart płatniczych, że uważamy, iż potrafimy radzić sobie bez gotówki. Generalnie karty płatnicze dla większości respondentów stały się już codziennością. Prawie połowa badanych deklaruje, że częściej płaci kartą niż gotówką, wciąż jednak 1/3, która nadal chętniej płaci gotówką

Z kart płatniczych korzystamy przede wszystkim dlatego, że pozwala to oszczędzić czas. Najważniejszą korzyścią z płacenia kartą, jaką zauważają ankietowani, jest szybkość transakcji – na tę cechę kart, zarówno stykowych, jak i zbliżeniowych, wskazała ok. 1/3 respondentów. Inną zaletą płatności bezgotówkowych za pomocą karty, na jaką zwracamy uwagę, jest ich bezpieczeństwo. Płacenie tradycyjną kartą stykową za bezpieczne uważa 68 proc. badanych, a płacenie kartą zbliżeniową – 50 proc. Oznacza to, że korzystanie z plastikowego pieniądza jest ich zdaniem bezpieczniejsze niż wypłacanie gotówki z bankomatu (35 proc.).

Zbliżeniowe płatności telefonem (technologie sim-centric i HCE) stają się coraz bardziej popularne. Co więcej, wspomniane badanie wskazuje, że zbliżeniowe płatności telefonem z technologią NFC czy HCE są powszechniejsze niż inne rodzaje płatności mobilnych. Zarówno na poziomie wiedzy, jak i zachowań ankietowanych, ich popularność jest większa niż płatności realizowanych dzięki naklejce zbliżeniowej czy z pomocą kodu wygenerowanego w aplikacji w telefonie. Dane wydają się potwierdzać, że rośnie coraz liczniejsza grupa odbiorców zorientowanych, czym są i jak działają płatności zbliżeniowe za pośrednictwem smartfonu. 46 proc. respondentów deklaruje, że słyszało o tej formie płatności i wie, na czym ona polega, a 8 proc., że już jej używało. Co więcej, 3/4 ankietowanych, którzy wypróbowali zbliżeniowe płatności telefonem, deklaruje, że chę...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI