Temat numeru | OBSŁUGA GOTÓWKI | Pomyśl i działaj inaczej – smartcash.technology dla sektora cash in transit
Aby tworzyć, rozwijać, uczyć się nowych rzeczy, nie możemy czekać bezczynnie. Już dawno udowodniono, że wyznaczanie sobie ambitnych i mierzalnych celów – praktycznie w każdym aspekcie naszego życia – ma bardzo pozytywny wpływ na naszą pracę. Jesteśmy bardziej zmotywowani, pracujemy w bardziej uporządkowany sposób, cieszymy się z każdych, nawet małych sukcesów – i w efekcie końcowym po prostu osiągamy to, co zaplanowaliśmy.
Droga, którą pokonujemy, jest oczywiście wyboista i pełna niespodzianek, ale pamiętajmy, że każdy, nawet najtrudniejszy zakręt można pokonać, jeśli wiemy, w jaki sposób to zrobić. Jak dostosować prędkość, jakich nawyków się wystrzegać oraz jakie pozytywne zachowania wzmacniać. Postdata SA przez ponad 25 lat swojej pracy wykształciła bardzo dużo naprawdę dobrych praktyk nastawionych na motywację i uporządkowane działania zmierzające do osiągania radości z tego, co tworzymy. Jednym z doskonałych przykładów na to, w jaki sposób wyrazić cel, a następnie go osiągnąć, jest nasz produkt z rodziny SMART: smartcash.technology.
Wizja idealnego świata gotówki, niezawodnego, najpowszechniej używanego, najszybszego i najtańszego instrumentu płatniczego – gwarantującego przy tym ochronę prywatności – była dla nas celem samym w sobie. Dodatkowym czynnikiem, który wzmocnił obrany kierunek, było wszystko to, co wydarzyło się podczas pandemii COVID-19. Rozwiązanie, nad którym pracujemy, ma wzmacniać konkurencyjność i dostępność gotówki, przy jednoczesnej asymilacji najbardziej istotnych zalet elektronicznego obiegu pieniądza. Czy rynek w Polsce potrzebuje kompleksowego i dopasowanego do naszych polskich realiów narzędzia? – Zdecydowanie TAK – mówi Wiesław Kokosiński, Program Manager z Postdata SA w rozmowie z redakcją „Miesięcznika Finansowego BANK”
Czyli pana zdaniem gotówka ma przyszłość?
– Oczywiście, gotówka to najpowszechniej używany instrument płatniczy, połowa płatności detalicznych w naszym kraju realizowana jest w gotówce. Badania prowadzone przez Narodowy Bank Polski dowodzą, że jest ona również najszybszym i najtańszym instrumentem płatniczym. Dodam, że jest także najbardziej niezawodnym i pewnym instrumentem płatniczym – bo jest przecież odporna na wszelkie awarie infrastruktury, internetu, telefonu, a nawet brak prądu. Dodatkowo pandemia pokazała nam, że rynek potrzebuje instrumentu, który zapewni nam poczucie bezpieczeństwa i stabilności w sytuacjach kryzysowych. Podsumowując – teza dotycząca przyszłości gotówki w mojej ocenie – broni się sama.
Jaka, pana zdaniem, jest recepta na wzmocnienie konkurencyjności gotówki tak, aby dalej pozostała powszechnym, tanim i bezpiecznym instrumentem płatniczym?
– Uważam, że recepta wydaje się dosyć oczywista: weźmy to, co najlepsze z pieniądza elektronicznego, ale zachowajmy fizyczną, materialną postać gotówki, ze wszystkim jej zaletami. W tym celu potrzebujemy efektywnego ekosystemu, opartego na nowoczesnych technologiach, takiego, który pozwoli harmonijnie współpracować wszystkim uczestnikom rynku obrotu gotówkowego.
Brzmi bardzo ciekawie, ale jak to zrobić?
– Moim zdaniem, kluczem jest optymalizacja istniejących procesów związanych z obsługą gotówki i to na wszystkich płaszczyznach, na których działają uczestnicy tego rynku – zaczynając od Narodowego Banku Polskiego, poprzez banki, firmy CIT, centra gotówkowe, a na placówkach handlowych kończąc. Właściwości ekosystemu opisaliśmy następującym wzorem: Cyfryzacja + Integracja + Automatyzacja = Optymalizacja.
Proszę rozwinąć poszczególne elementy tej układanki.
– Generalnie chodzi o uzyskanie automatyzacji procesów, które będą wspierane różnego rodzaju zintegrowanymi usługami cyfrowymi. Moim zdaniem, tylko informacje w postaci elektronicznej można efektywnie przetwarzać. Musimy mieć cyfrową postać fizycznych obiektów, musimy pracować nad upowszechnieniem cyfrowych standardów. Rozwiązania funkcjonujące w różnych miejscach naszego ekosystemu muszą być zintegrowane – jest to warunek konieczny do efektywnej współpracy. Pamiętajmy, że musimy zadbać o integrację na poziomie współpracy pomiędzy różnymi uczestnikami rynku obrotu gotówkowego. Celem jest w pełni zautomatyzowane środowisko, w którym będziemy w stanie tworzyć modele prognostyczne, wykorzystujące algorytmy uczenia maszynowego oraz algorytmy automatyzujące planowanie.
Jeśli dobrze rozumiemy, to wszystko ma nas doprowadzić na prawą stronę pańskiego równania?
– Dokładnie tak, suma tych elementów pozwoli nam osiągnąć optymalizację kosztów i poprawić jakość świadczonych usług. Wtedy i tylko wtedy uda nam się osiągnąć nasz wspólny cel, o którym wspomniałem na początku naszej rozmowy – czyli wzmocnienie konkurencyjności i dostępności gotówki.