Temat numeru: Mobilny Polak płaci tylko mobilnie

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter

bank.2013.06.foto.118.150xRosnąca popularność smartfonów, tabletów i czytników książek przyniosła ogromne zmiany w handlu detalicznym, ale też w usługach finansowych. Jako pierwsi skorzystają z nich... nasi rodacy.

Andrzej Ostrowski

Zdaniem analityków Deutsche Banku Research powszechna dostępność internetu oznacza coraz większą popularność zakupów on-line. Trend ten przyspiesza znacząco rozwój mobilnych usług finansowych. Zapotrzebowanie na wygodne, szybkie i bezpieczne płatności za pomocą telefonu widać w grupie klientów najbardziej skłonnych do innowacji. Wydaje się, że podobnie jak zakupy w sieci, niedługo płatności komórką również staną się powszechne – przekonują w raporcie The future of (mobile) payments. A to w ich opinii oznacza, że tradycyjny model biznesowy może być zagrożony konkurencją ze strony tych graczy spoza branży, którzy pierwsi zaproponują zintegrowane rozwiązanie dla płatności on-line, mobilnych oraz off-line. W Europie oraz USA firmy internetowe, takie jak PayPal, uzyskały znaczące udziały w systemach płatności P2P i ciągle rozszerzają zakres działalności o nowe obszary – płatności mobilne oraz aktywności w POS (points of sale).

Kompleksowe rozwiązania stosują coraz częściej giganci nowych technologii. Google, Amazon i Apple nigdy za bardzo nie interesowały się systemami płatniczymi. Pierwszy zarabia na reklamach w sieci, drugi na handlu on-line, a trzeci na sprzedaży sprzętu. Jednak każdy z nich chce maksymalnie wykorzystać ogromną bazę zadowolonych i wiernych klientów, nieustannie rozbudowując oferowane usługi. W Wielkiej Brytanii Google wprowadził kartę kredytową skierowaną do użytkowników AdWords, za oceanem rozwija Google Wallet – płatności za pomocą wirtualnego portfela powiązanego z kartami debetowymi albo kredytowymi.

Apple nie zdecydował się na technologię NFC w najnowszym iPhone 5, ale rok temu wystartował z usługą Apple Passbook, pozwalającą klientom trzymać w jednym miejscu kupony czy karty lojalnościowe. System jest oparty na kodach QR (odczytywanych za pomocą aparatu fotograficznego telefonu). Chociaż rozwiązanie nie wprowadza bezpośrednio płatności mobilnych, to jednak przyzwyczaja użytkowników urządzeń z iOS do funkcji elektronicznego portfela.

Rosnąca popularność nowych kanałów płatniczych nie uszła uwadze operatorom kart płatniczych. Visa i MasterCard wprowadzają własne rozwiązania oparte na technologii NFC, jak PayWave czy PayPass. Podobnie jak w przypadku innych usług, powstają one we współpracy z lokalnymi bankami oraz firmami, takimi jak Payback czy Lufthansa. Z drugiej strony operatorzy kart starają się uczestniczyć w systemach budowanych przez firmy technologiczne, a także zyskiwać udziały w rynku płatności on-line. Np. firma MasterCard udostępnia funkcję Maestro, powiązaną z kartami debetowymi, która pozwala płacić w sieci bez konieczności korzystania z karty kredytowej.

Operatorzy kart kredytowych mają tę przewagę nad konkurentami, że mogą posiłkować się globalną siecią już obsługiwanych płatności. Jest im relatywnie łatwo poszerzyć obecnie funkcjonujący model o dodatkowe usługi. Mogą więc oferować swoje rozwiązania na zasadzie white label, za pomocą ogólnodostępnego interfejsu programowania aplikacji (API), jak to robi MasterCard w PayPass.

Operatorzy komórkowi posiadają infrastrukturę gotową do ...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI