Temat numeru: Kancelarie prawne czekają na nowe zadania
Konrad Machowski
Rekordowy przyrost nowych ustaw, rozporządzeń i dyrektyw to bynajmniej nie największe wyzwanie, z jakim w najbliższych latach przyjdzie się zmierzyć rodzimemu sektorowi bankowemu i współpracującym z nim kancelariom. Analiza najświeższych inicjatyw legislacyjnych podejmowanych na szczeblu unijnym potwierdza, iż mamy do czynienia z ewolucją koncepcji prawa gospodarczego. Dotychczas zasadniczym celem objęcia jakiejś dziedziny biznesu regulacjami było wyznaczenie jednoznacznych i przejrzystych ram funkcjonowania na poziomie ustawowym, doprecyzowanych dodatkowo przez akty wykonawcze. Takie podejście okazało się jednak dysfunkcyjne w zderzeniu z rzeczywistością, dynamicznie zmieniającą się pod wpływem nowoczesnych technologii i generowanych przez nie zachowań społecznych. Pojawiły się zagrożenia niedookreślone przez obowiązujące prawo. Dlatego ustawodawca wspólnotowy coraz częściej realizuje model tzw. prawa neutralnego technologicznie, czyli – przynajmniej w założeniach – pozwalającego na skuteczną interwencję administracji publicznej bądź wymiaru sprawiedliwości również w przyszłych, trudnych na chwilę obecną do przewidzenia uwarunkowaniach technologiczno-organizacyjnych życia gospodarczego. Doskonałym przykładem takiego aktu prawnego jest uchwalone w ubiegłym roku ogólne rozporządzenie o ochronie danych (GDPR).
Miękkie regulacje w natarciu
Istotą prawa neutralnego technologicznie są sformułowane na dość wysokim poziomie ogólności akty normatywne, których doprecyzowanie dokonywane jest następnie w drodze tzw. miękkich regulacji: wytycznych i rekomendacji organów nadzoru czy też tworzonych przez przedstawicieli danej branży kodeksów dobrych praktyk. Model ten w pewnym stopniu przypomina mechanizmy funkcjonujące w prawie bankowym, gdzie stosowanie regulacji nadzorczych typu comply or explain ma wieloletnią tradycję, teoretycznie więc banki wydają się być najlepiej przystosowane do nowej filozofii prawa. W praktyce oznacza to konieczność jeszcze większego zacieśnienia współpracy pomiędzy departamentem prawnym banku a komórkami odpowiedzialnymi za obszar compliance. To właśnie pracownicy tego ostatniego działu mają nieocenione doświadczenie w analizie „miękkich” regulacji i wskazywaniu takich sposobów postępowania, które nie zostaną zakwestionowane przez organ nadzoru. Przykładowo, radca prawny jest w stanie precyzyjnie ...
Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:
- zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
- wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
- wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
- zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.
Uwaga:
- zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
- wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).
Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:
- bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI