Temat Numeru | Bancassurance | W kanale mobilnym łatwiej rozpoznać oczekiwania klientów

Udostępnij Ikona facebook Ikona LinkedIn Ikona twitter
Otwarta bankowość, aplikacje mobilne i sztuczna inteligencja stwarzają nowe możliwości dla sektora bancassurance, także w obszarze analizy potrzeb klienta. Za zmianami technologicznymi i biznesowymi nie nadążają regulacje, nakładające na banki i zakłady ubezpieczeń wiele obowiązków informacyjnych względem nabywcy. Ich zasadność w dobie zakupów jednym klikiem i ściśle spersonalizowanej oferty niejednokrotnie bywa dyskusyjna.

Okres pandemii unaocznił bankom, jak i ich klientom, korzyści płynące ze sprzedaży polis w kanale bancassurance. Dla instytucji finansowych dystrybucja produktów ubezpieczeniowych stała się szansą na dodatkowe przychody pozaodsetkowe, co w dobie rekordowo niskich stóp procentowych i spadku zainteresowania kredytem miało szczególne znaczenie. Niepewność, towarzysząca pierwszym kwartałom zmagań z COVID-19 wywołała wśród konsumentów rosnące zapotrzebowanie na produkty ubezpieczeniowe, które w dobie ograniczonych kontaktów najłatwiej było kupić zdalnie, za pośrednictwem bankowości elektronicznej lub w aplikacji mobilnej. Sporą popularnością cieszyły się m.in. ubezpieczenia medyczne czy też polisy ochronne od utraty pracy, gdyż to ryzyko wydawało się w wielu branżach całkiem realne. Statystyki za ostatnie kwartały zdają się jednak potwierdzać, że ożywienie miało w znacznej mierze charakter przejściowy.

– Ludzie przyzwyczaili się do sytuacji pandemicznej, co przełożyło się na zmniejszone zapotrzebowanie na produkty ubezpieczeniowe – twierdzi Norbert Jeziolowicz, dyrektor Zespołu Bankowości Detalicznej i Rynków Finansowych Związku Banków Polskich. To niekorzystny sygnał, jako że pod względem świadomości ubezpieczeniowej Polacy wypadają słabo na tle innych państw Unii Europejskiej. Tomasz Kromolicki, dyrektor sieci bancassurance i pełnomocnik zarządu Concordia Ubezpieczenia wskazywał podczas tegorocznego Forum Technologii Bankowości Spółdzielczej, że nasze społeczeństwo jest mocno niedoubezpieczone, zaś potencjał samych tylko lokalnych instytucji finansowych w zakresie dystrybucji polis wykorzystany jest najwyżej w jednej piętnastej.

Remontujesz mieszkanie? Kupiłeś auto? Mamy dla Ciebie ofertę…

Swoistym game changerem i szansą na zwiększenie aktywności naszych rodaków na rynku ubezpieczeniowym może być bankowość mobilna, która w pełni trafiła pod strzechy. Według najnowszego raportu NETB@NK w II kw. br. dostępem do konta za pośrednictwem smartfonu dysponowało ponad 15 mln Polaków, z czego 8,2 mln stanowili tzw. klienci mobile only, komunikujący się z bankiem jedynie za pomocą aplikacji. Stwarza to nowe możliwości w dziedzinie kreowania i dystrybucji produktów ubezpieczeniowych, dopasowanych do indywidualnych potrzeb nabywcy.

Personalizacja przebiegać może w dwóch obszarach, pierwszym jest wykorzystanie wiedzy, jaką banki dysponują o swoich klientach. Dane dotyczące zaciąganych kredytów czy historia zakupów dokonywanych przy użyciu elektronicznych instrumentów płatniczych pozwalają stworzyć o wiele bardziej precyzyjny profil użytkownika, aniżeli ten ustalony przez ubezpieczyciela na podstawie informacji własnych lub deklaracji samego zainteresowanego. Ponadto aplikacje mobilne banków, w przeciwieństwie do stron www zakładów ubezpieczeń, odwiedzane są przez klientó...

Artykuł jest płatny. Aby uzyskać dostęp można:

  • zalogować się na swoje konto, jeśli wcześniej dokonano zakupu (w tym prenumeraty),
  • wykupić dostęp do pojedynczego artykułu: SMS, cena 5 zł netto (6,15 zł brutto) - kup artykuł
  • wykupić dostęp do całego wydania pisma, w którym jest ten artykuł: SMS, cena 19 zł netto (23,37 zł brutto) - kup całe wydanie,
  • zaprenumerować pismo, aby uzyskać dostęp do wydań bieżących i wszystkich archiwalnych: wejdź na BANK.pl/sklep.

Uwaga:

  • zalogowanym użytkownikom, podczas wpisywania kodu, zakup zostanie przypisany i zapamiętany do wykorzystania w przyszłości,
  • wpisanie kodu bez zalogowania spowoduje przyznanie uprawnień dostępu do artykułu/wydania na 24 godziny (lub krócej w przypadku wyczyszczenia plików Cookies).

Komunikat dla uczestników Programu Wiedza online:

  • bezpłatny dostęp do artykułu wymaga zalogowania się na konto typu BANKOWIEC, STUDENT lub NAUCZYCIEL AKADEMICKI

Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK